Opinió: Què és la dislèxia?
ESPAI PUBLICITARI. Existeixen diversos tipus de dislèxia i és important diagnosticar-ho bé
Per llegir necessitem transformar les lletres en sons per crear una paraula. Aquesta paraula ha d'activar un significat perquè entenguem que hem llegit. Quan llegim en veu alta, hem d'activar a més la zona de coordinació dels músculs del parla. Després de molta pràctica amb la lectura els nens no llegeixen cada lletra de la paraula sinó reconeixen la paraula sencera, com reconeixem imatges. En adults aquest procés passa més freqüentment.
Hi ha diferents àrees cerebrals implicades en la lectura que es van desenvolupant, ja que llegir no és una destresa innata. Per això no hi ha una zona especial en el cervell dissenyada per a la lectura sinó que utilitza àrees destinades a realitzar altres tasques. Algunes d'aquestes àrees són el processament visual, quan veiem la paraules i l'auditiu, quan la transformem en so. Aquest procés s'ha de realitzar de forma molt coordinada i planificada.
Què succeeix en el cervell quan llegim?
Una àrea cerebral processa una informació en concret, després deriva la informació a una altra part del cervell, perquè allà s'agregui més informació. D'aquesta forma es crea un sistema tancat que s'activa cada vegada que llegim.
Hi ha tres sistemes involucrats en la lectura
Un sistema integra la informació visual (les lletres) amb el so que correspon i el seu significat. Aquest sistema és important quan aprenem paraules noves.
Un altre sistema reconeix l'estructura de les paraules. Aquest sistema s'activa quan identifiquem les paraules de forma global. Com més hem vist una paraula millor la podem reconèixer. Així podem llegir més ràpid. Després de reconèixer la paraula sempre s'ha d'activar la zona de comprensió. És aquí on s'entén què s'ha llegit.
Finalment hi ha un sistema que és responsable de decodificar les lletres en sons perquè puguem “escoltar”, encara que no llegim en veu alta.
En cadascuna de les zones cerebrals, o connexió d'una àrea a una altra o fins i tot entre sistemes, pot haver-hi un problema. Depèn del sistema que estigui afectat, el nen pot manifestar una o una altra dificultat.
Els problemes amb la lectura es diuen dislèxia i existeixen diferents tipus. Quan un nen presenta dificultats lectores és important, a part de tenir un diagnòstic, tenir,EXI a més, una descripció del problema perquè depèn de la naturalesa de la dificultat, s'adaptarà el tractament per obtenir millors resultats.