El santcugatenc Dani Gómez-Olivé forma part del projecte. FOTO: A.Ribera

Cultura

El film '#interferències' es projecta a Valldoreix

Dani Gómez-Olivé ens presenta la pel·lícula que es podrà veure divendres, 11 de maig, a les 21 hores al Casal de Cultura

Membre de l’Observatori del Deute de la Globalització, una de les entitats que ha fet la pel·lícula #interferències, Dani Gómez-Olivé és santcugatenc de naixement, i forma part de la Xarxa Solidària Sant Cugat, una entitat que aglutina totes les ONG i entitats que fan solidaritat internacional a la ciutat, i que es va crear després de les acampades a la plaça de Barcelona el 1994 per demanar el 0,7%, i que l’Ajuntament va concedir.

És patró de la Universitat Internacional de la Pau. De l’equip que la va reenganxar en la segona onada. Ara porta a Sant Cugat el projecte #interferències que, després de presentar-se a la Casa de Cultura el 28 de març, arriba aquest divendres, 11 de maig, al Casal Cultural de Valldoreix, a les 21 hores. La propera projecció serà coincidint amb la Unipau. Tot plegat, amb els comentaris dels seus creadors.

Dani Gómez-Olivé ens presenta #interferències.

Què és l’Observatori del Deute de la Globalització?
L’Observatori va néixer fa 12 anys. El 12 de març de l’any 2000 va haver-hi eleccions legislatives, i en paral·lel a aquest procés va haver-hi una consulta ciutadana, en què es preguntava a la societat si estava d’acord a abolir el deute que nosaltres com a creditors exigim als països del sud. Aquí a Sant Cugat va tenir molta repercussió; més de 100 entitats s’hi van implicar. L’Observatori va néixer a partir de la necessitat de crear un institut de recerca; som una entitat que ens dediquem sobretot a fer una recerca activista.

Recerca activista?
Fem recerca, però no perquè sigui en un llibre a les biblioteques; sinó perquè sigui el màxim de pedagògic i poder-ho fer extensible a la població. Ens dediquem a explicar els resultats d’aquesta recerca, amb llibres, exposicions, seminaris... I un dia vam pensar que estaria bé tenir un document audiovisual. Alguna cosa que interpel·li més la població. “Una imatge val més que mil paraules”.

Aquest és l’origen d’#interferències...
Pels 10 anys de l’Observatori volíem fer un vídeo. Vam contactar amb Quepo. És la productora, l’altra contrapart del nostre projecte. Són una fundació que treballen l’audiovisual amb la voluntat de ser una audiovisual social, que expliqui la realitat del món. Però a la productora ens van dir que un documental era el de sempre. I van proposar la pel·lícula. El projecte es va animar, aglutinant un equip de fins a 300 persones, que van participar en el projecte de manera voluntària.

Quin és el punt fort de la pel·lícula?
Crec que aquest projecte el que té d’interessant és que podem explicar a través de la imatge la feina que l’Observatori ha estat fent durant deu anys. #interferències té la voluntat de ser un projecte educatiu, com tot el que intentem fer, tant Quepo com l’Observatori. El projecte és més que una pel·lícula; al darrere hi ha tot un projecte educatiu, amb una pàgina web molt potent.

És aquí on apareix la tercera entitat que forma part del projecte...
A la pàgina web hi ha la pel·lícula sencera, i també pots trobar els sis capítols en què es divideix, amb imatges de la pel·lícula, però amb més imatges per poder donar més contingut. Darrere de cada capítol hi ha tot un material pedagògic que hem construït entre l’Observatori i l’entitat, Edpac, Educació per l’Acció Crítica, que és una entitat que es dedica a fer materials pedagògics.

A qui s’adreça?
Està pensada a partir de batxillerat, perquè els continguts són densos. Amb un ESO és massa. Un quart d’ESO t’ho seguiria amb un treball previ per part del professor, però sobretot batxillerat i universitaris.

Quin recorregut fa la pel·lícula?
Vam començar amb el tema del deute extern, i expliquem les causes que han fet que aquests països estiguin endeutats. Ràpidament pots fer un paral·lelisme amb el que està passant al nord... Després t’adones que el deute és causa de problemes, però també conseqüència d’un sistema de crèdits condicionats. Al tercer capítol veus que hi ha una sèrie d’actors que afavoreixen aquest tipus de desequilibris. I vas veient com hi ha una sèrie d’actors, mecanismes i processos que afavoreixen unes elits mundials en detriment de la gran majoria de la població. Per últim, hem vist que tot això té uns impactes sobre la societat, però també sobre el medi ambient. I el sisè capítol intenta donar pistes a sortides, alternatives.

Quin és el missatge que voleu donar?
Que hi ha sortides; hi ha possibilitats. Hi ha molta gent que està fent coses. La pel·lícula genera moltes preguntes, i a la pàgina web www.interferencies.cc/ca hi ha tot un material que explica què s’està fent, quines xarxes existeixen, etcètera. El que volem és arribar als educadors. Entenent les desigualtats nord-sud, es pot entendre la crisi actual.