Quinze anys de ‘Pedra i sang’ sense tenir espai a l’església
L’espectacle nadalenc per excel·lència de Sant Cugat torna un any més al Monestir assumint que mai es representarà al lloc real dels fets
“Pedra i sang mai es representarà a l’església del Monestir per una qüestió ideològica”. Així de contundent s’ha mostrat Dolors Vilarasau, directora del muntatge, just abans de començar la primera de les representacions de l’espectacle nadalenc de Sant Cugat aquest divendres, 18 de desembre. “Fins i tot TV3, que retransmetrà la Missa del Gall d’aquest any des de Sant Cugat, no n’ha volgut saber res d’aquesta història”, ha recalcat Vilarasau.
La Sala Capitular ha acollit una representació especial del muntatge per a convidats i premsa carregada d’emotivitat i de reivindicacions. Abans de gaudir de l’espectacle, que any rere any se supera en qualitat, La seva directora ha destacat que “un exemple de les coses mal fetes” ha fet que les grades no s’omplissin. I és que un error a la pàgina del club cultural TresC ha fet que ningú es beneficiés dels descomptes per assistir al passi d’aquest divendres en figurar que les localitats estaven exhaurides.
Igualment, ha fet referència al fet que no hi hagués representació institucional “per coincidir amb el final de campanya electoral”. Amb tot, ha agraït la presència de Joan Puigdomènec i Roser Casamitjana, membres del consistori i col·laboradors de l’Associació Amics de Pedra i Sang, encarregats d’organitzar el muntatge. I també s’ha mostrat agraïda pel suport de l’ajuntament “que fa possible que es representi aquí Pedra i sang cada Nadal des de fa 15 anys”.
Una representació carregada d’emotivitat
Cada any l’espectacle demostra el per què de la seva continuïtat. A més de ser patrimoni de la ciutat, convertint-se en un espectacle nadalenc únic per la història que explica (l’assassinat de l’abat Biure durant la Missa del Gall de 1350), Pedra i sang creix en qualitat any rere any.
Actors professionals i amateurs en escena demostren el seu saber fer, i el cor popular, cada any, demostra la seva capacitat de captivar amb les seves veus.
A més, la representació d’aquest divendres, coincidint amb el quinzè aniversari del muntatge, ha portat a l’escenari de la Sala Capitular, alguns dels actors que van formar part del repartiment els deu primers anys del muntatge. Joan Berlanga ha tornat a encarnar Berenguer de Saltells just començar l’espectacle per presentar el personatge, i Jaume Pla ha substituït durant uns moments Xavier Tor encarnant l’abat Arnau de Biure.
I a la meitat del muntatge, el crític d’arts escèniques Eduard Jener ha deixat la seva butaca per convertir-se en protagonista, portant fins a l’altar el pastís d’aniversari i adreçant unes paraules als assistents.
Aclucada d’ullet a l’actualitat
Com sempre, l’espectacle ha fet una menció a l’actualitat del municipi i del país. El nou Mercat Vell ha portat a confusió en si era el nou o el vell. Un dilema que es volia solucionar consultat el DIARI de Sant Cugat, aquells que “ha tancat! Què no ho saps?”, deia el personatge.
També s’ha parlat de “desconnexió”, d’Ítaca i la independència, i el drama dels refugiats i la crítica a les guerres, desigualtats i fanatismes ha reivindicat un “món on no imperin els diners” apuntant com a responsables el fet que “manin els homes”, criticant la violència envers les dones.
Un espectacle de Nadal diferent
Pedra i sang, la tragicomèdia musical que rememora l’assassinat de l’abat Biure durant la Missa del Gall de 1350, es representarà durant aquest Nadal en un total de sis representacions. El dia Nadal i el dia de Sant Esteve en funció única a les 20 hores, i el diumenge 27 i el dilluns 28, en sessió doble a les 19 i les 21.30 hores.
Aquest 18 de desembre ha viscut la funció especial per premsa i convidats que podeu reviure en imatge amb el TOT, així com la funció per als participants de l’XI edició del Camí de Justícia.