Una ciutat sense comerç, una ciutat morta
El tancament de comerços i restaurants per la pandèmia del coronavirus ha posat de relleu el que suposa una ciutat sense teixit comercial de proximitat
Persianes baixades i carrers sense vida. El confinament decretat per fer front a la pandèmia del coronavirus ha deixat una imatge de Sant Cugat que ens pot fer imaginar com seria la ciutat sense comerç de proximitat i on tot s’adquirís per internet.
Botigues i restaurants estan tancats des del 14 de març i aquesta situació pot suposar un cop fatal per molts comerços, que ja vivien a Sant Cugat una situació de crisis per l’auge de la compra per internet, el canvi de costums dels consumidors, l’elevat cost del lloguer o l’aparcament.
“Ens preocupa moltíssim que hi hagi comerços que no puguin tornar a obrir”, reconeix Elena Vila, tinent d’alcaldia de Comerç. “Estem en un seriós risc de perdre el teixit comercial”, alerta Jesús Carballo, de Sant Cugat Comerç.
Dos dels atributs que genera el comerç local
Ciutat trista i apagada
“Una ciutat sense comerç és una ciutat morta”, assenyala Elena Vila, que destaca la importància que té el sector per Sant Cugat: “El comerç té un paper importantíssim en la vida d’una ciutat, per la dinamització,la promoció econòmica, les relacions personals, la sociabilització...”.
Per Jesús Carballo, una ciutat sense comerç és una ciutat “trista” i “apagada” que no convida a passejar i fer vida al carrer. Ho compara amb els polígons durant el cap de setmana, que són una “àrea morta”.
A més, destaca destaca el paper del comerç en les relacions personals: “El comerç no nomes proveeix productes, sinó també atenció a la societat”. “El comerç dona vida i llocs de treball pels propis santcugatencs”, afegeix.
"El comerç crea un efecte multiplicador"
“El teixit comercial d’un municipi aporta una xarxa d’economia i d’interrelacions socials i econòmiques molt ben vertebrada”, destaca Jordi Bacaria, economista i consultor. Per Bacaria, el comerç aporta riqquesa a la comunitat, ja que no és només la compra de procutes, sinó que s'abasteix d'empreses locals com gestiores, neteja o mà d'obra.
"El comerç crea un efecte multiplicador i quan es desvertebra, tot això s'ensorra. Crea una economia amb molts nodes interelacionats entre ells. Si es comencen a tallar, es poden tornar a cosir, però amb dificultats".
El comerç és un agent dinamitzador de l'economia molt important
Suport de la ciutadania
Tan Elena Vila com Jesús Carballo confien que la ciutadania valorarà més el comerç local quan passi el confinament i reconeixaran la seva importància. “Estic convençut que hi haurà un canvi a la societat i que s’apostarà més pel comerç de proximitat”, explica el gerent de Sant Cugat Comerç.
“La ciutadania està veient la importància del comerç i ho està valorant”", la tinenta d'alcaldia de Sant Cugat. Per la seva banda, Jesús Carballo incideix en el fet que comprar a grans plataformes d'internet també té un efecte negatius per la ciutat: no deixa tants impostos com el comerç local però, en canvi, els residus sí que es generen al municipi.
El comerç de proximitat aporta més que un producte comprat per internet.