Un comerç local singular però en perill
La compra per internet i problemàtiques locals deixen el comerç local en una situació molt delicada
Els eixos comercials de Sant Cugat són un dels atractius principals de la ciutat. Milers de persones passegen cada setmana per carrers com Santa Maria i Santiago Rusiñol, espais on el comerç és protagonista. I com és aquest teixit comercial? “El comerç és molt interessant, diferent i amb singularitat. Ara a moltes ciutats les botigues són clòniques i et trobes les mateixes marques. A Sant Cugat encara hi ha comerços singulars”, destaca Jesús Carballo, gerent de Sant Cugat Comerç.
Per Elena Vila, tinenta d’alcaldia de Promoció Econòmica, el comerç santcugatenc ha estat històricament un agent molt important per la ciutat pel seu paper de dinamització i socialitzador: “Sense comerç, Sant Cugat no seria el que és actualment, no seria una ciutat viva i dinàmica i hem de posar tots els esforços en conservar aquest comerç de proximitat”.
La importància del comerç
“El comerç aporta proximitat, tens noms i cognoms, saben què és el que necessites i vols. Això per internet o a les grans marques no passa, ets absolutament anònim”, explica Jesús Carballo. A més, assenyala que una ciutat “s’estructura al voltant del comerç: què seria una ciutat amb les persianes abaixades?”.
Ferran Villoria i Dani Ruiz de l’agència immobiliària especialitzada en el sector comercial Area Retail també reivindiquen el comerç com un generador de vida i de llocs de treball molt rellevant per les ciutats. “El comerç aporta un espai d’oci també i uns valors que com a societat hem de potenciar i conservar”, reclama Elena Vila.
Situació molt delicada
I és que la situació del comerç local, coincideixen tots els agents implicats, no és bona. Els canvis d’hàbits, la compra per internet i les grans superfícies estan deixant en una situació molt delicada les botigues de proximitat. A aquests factors generals s’hi afegeixen altres circumstàncies locals, com la falta d’aparcament o el preu del lloguer. “La situació del comerç està malament. El consum ha baixat molt”, assenyalen des d’Àrea Retail.
Pel gerent de Sant Cugat Comerç, la situació és “certament preocupant”. A més, explica que des de la implantació de la zona verda d’aparcament ha disminuït un 28% la circulació de persones per l’eix comercial: “Si hi ha pocs clients, es vendrà menys”.
Activitats com la Nit en Blanc ajuden a dinamitzar el comerç FOTO: Bernat Millet
“La situació bona no és, els que estem és perquè ens creiem que hi ha una mica d’esperança que pot millorar, però la situació és complicada”, explica Xesco Casanovas, propietari de Sant Cugat Esports. Marta Tobella, de Sacum, també considera que la situació és dolenta i que la gent s’està acostumant a comprar des de casa: “Al final és una pena perquè els centres s’estan buidant. Quan els pobles estiguin buits de botigues serà molt negatiu”.
Són molts els factors que influeixen en el mal moment que travessa el comerç local: globals com la compra per internet o locals com l’aparcament. Una de les solucions és promocionar el comerç santcugatenc. “Sant Cugat té fama, però hem de trobar una marca on el comerç sigui important”, explica Elena Vila. Així, aposta per involucrar el comerç en activitats culturals i festes de la ciutat. “Hi ha santcugatencs que no coneixen l’oferta comercial, s’han de fer més campanyes i activitats”, aposten des d’Àrea Retail.
La compra per internet
La compra per internet és la gran dificultat que afronten els comerciants locals. Els comerços s’han d’adaptar. “És una realitat que molta gent compra per internet. La nostra botiga s’està convertint en un showroom”, explica Marta Tobella, de Sacum. Cada vegada hi ha més botigues que ofereixen, més que producte, un servei. Xesco Casanovas, de Sant Cugat Esports, reconeix que potser han fallat en no sumar-se a la venda per internet, però explica que les botigues petites ho tenen difícil per competir, per exemple en preu, amb les grans cadenes. “Han aparegut sistemes de e-comerce i outlets que està fent molt mal”.
La compra per internet està fent mal al comerç local FOTO: Yves Dimant
En el cas de Sant Cugat Comerç, Jesús Carballo destaca que s’han sumat a iniciatives com Black Friday per no quedar enrere, però explica que, en dates com aquestes, moltes botigues venen per sota del preu. Vila asseguren que treballen en crear una plataforma digital perquè la gent pugui comprar per internet a botigues de Sant Cugat. Tot i això, tots destaquen els valors que aporta el comerç de pròxim.
La competència dels centres comercials
Els centres comercials i les grans marques són també una competència. “Tenen molt guanyat pel motiu de la comoditat. L’accés és molt més fàcil”, apunta Casanovas en relació al Decathlon del Centre Comercial. Tot i això, el comerç santcugatenc fa valdre el seu valor davant aquests grans establiments.
“Les grans superfícies no aporten els mateixos valors que el comerç local i el producte no és el mateix que pots trobar a la botiga del barri. Hem de posar-ho en valor”, explica Vila. Un temor que existeix entre els comerciants és la possible obertura del macrocentre comercial de Cerdanyola, tal com reconeix Carballo: “Ens preocupa moltíssim. Pot ser l’estocada mortal al comerç local”.
Falta d’aparcament
“Hauríem d’intentar facilitar l’arribada de clients. Si gent dels afores vol venir al centre a comprar, ha d’agafar el cotxe i necessita aparcar. Amb les prohibicions estem destruint el teixit comercial”. Així de contundent es mostra Carballo, que afegeix que des de la implantació de la zona verda les vendes han disminuït. Elena Vila destaca dues mesures en aquest sentit: l’ampliació de 15 a 30 minuts de la tarifa gratuïta en zona verda i la creació d’una aplicació que permeti als comerciants donar minuts gratuïts d’aparcament.
Una gran marca al centre
Un aspecte en què coincideixen els diferents agents implicats és que una gran marca al centre atrauria molt més públic. Especialment joves, que actualment són el sector que menys compra al comerç local. El problema, tal com indiquen des d’Àrea Retail, és que no hi ha locals prou grans. En aquest sentit, critiquen les limitacions urbanístiques de l’Ajuntament que no permeten, per exemple, fer botigues de dos pisos. Vila assegura que estan estudiant la possibilitat que en els principals carrers comercials, com Santa Maria o Rusiñol, es permeti la instal·lació de comerços de dues plantes: “Hi ha grans marques interessades a venir però no els hi trobem espai”.
El via crucis burocràtic
Jesús Carballo assenyala el preu del lloguer com un dels factors que complica la situació dels comerços. Un local molt petit al carrer de Santa Maria es lloga per més de 5.000 euros i un d’una mica més gran a Santiago Rusiñol supera els 8.000. “La facturació que ha de fer el comerç és impossible”, conclou. Els tràmits burocràtics tampoc ajuden. “És més complicat obrir un negoci a Sant Cugat que a altres llocs, hi ha unes dificultats molt grans”, denuncien des d’Àrea Retail.
La tinenta d’alcaldia de Promoció Econòmica assegura que són “plenament conscients” d’aquesta situació i explica que estan treballant per crear “un centre d’atenció a l’empresa i al comerç” que permeti fer tots els tràmits necessaris al mateix espai de la manera més “àgil” possible.