Les botigues de moda i franquícies són majoria als carrers de Santa Maria i de Santiago Rusiñol. FOTO: Artur Ribera

El comerç del centre de Sant Cugat es mou entre la moda i la franquícia

Les franquícies i les botigues vingudes d'altres municipis són majoria als carrers del centre de Sant Cugat

El carrer de Santa Maria i el carrer de Santiago Rusiñol configuren l'eix comercial més important de Sant Cugat. És on es concentren més botigues i un dels espais on més santcugatencs surten a comprar i a passejar. Per això, el TOT analitza quin són el tipus de botigues que s'hi troben, les franquícies que hi ha...

Al llarg d'aquests dos carrers s'hi localitzen 88 establiments comercials. El tipus de botigues que té més presència són les dedicades a la moda. I és que 35 establiments estan dedicats a aquest sector, cinc dels quals són de moda infantil. Productes de gamma mitjana i alta són els que més es poden trobar; amb poca presència de la moda 'low cost'. Per exemple, de l'imperi Inditex, només Macson, la marca d'un nivell més alt, té local als carrers del centre.

Una altra xifra a destacar és el fet que més de la meitat de les botigues no són exclusives de Sant Cugat. Concretament, hi ha 47 establiments que han arribat d'altres llocs, sigui a través de franquícies o de marques que han posat a Sant Cugat una de les seves botigues. Són 37 les botigues que només es poden trobar a Sant Cugat. Hi ha casos com el de Nino Álvarez, que fa 50 anys van obrir la seva primera botiga a la ciutat i ara s'han expandit per altres municipis.

Amb el pas dels anys, els aparadors dels carrers de Santa Maria i de Santiago Rusiñol han canviat de manera substancial, com demostren les gairebé 50 botigues que s'han instal·lat i que vénen de fora. De fet, botigues d'aquelles 'de tota la vida', en queden amb comptagotes. La Fabriqueta, el Celler Santa Maria o la Paideia en són alguns dels exemples.

D'altra banda, les botigues de queviures i restauració (15 en total) i les dedicades a la perfumeria i a la cosmètica (8) són els altres sectors amb més presència. També destacar les botigues dedicades als infants, que en són onze en total. Precisament és en el camp de les perfumeries on hi ha més franquícies en comparació al total. En canvi, és en la restauració on hi ha més locals únicament a Sant Cugat.

El preu del lloguer

Un factor que de ben segur ha contribuït a l'arribada de franquícies i grans marques al centre de Sant Cugat, al mateix temps que han marxat botigues tradicionals i familiars, és el preu del lloguer. I és que els carrers de Santa Maria i de Santiago Rusiñol són els més cars, amb diferència. Malgrat això, és complicat trobar locals buits en aquests espais i, actualment, a Internet només hi ha una oferta d'un local en lloguer.

El preu d'aquest local, de 90 metres quadrats, és de 4.000 euros al mes, el que suposa 44 euros el metre quadrat. La diferència amb altres espais de Sant Cugat, segons les ofertes publicades a Internet, és abismal: rambla del Celler (7,71 €/m2), carrer de la Creu (8,33 €/m2), Volpelleres (9,6 €/m2), avinguda de Catalunya (10,4 €/m2) i carrer d'Endavallada (17,3 €/m2).