Susanna Antequera és advocada d’empresa i emprenedora # CEDIDA

Antequera: "La por d’emprendre i de crear empreses està desapareixent"

L’empresa polonesa e-Waste ha decidit obrir-se mercat a l’Estat espanyol i per fer-ho ha obert un despatx a Sant Cugat

Susanna Antequera és una de les sòcies de la consultora empresarial Antequera de Jáuregui Asociados, que assessora empreses i les posa en contacte amb inversors per tal de trobar finançament (sempre que el projecte sigui positiu i tingui futur). El TOT parla amb ella de l’emprenedoria, del finançament i d’e-Waste, una empresa polonesa que representa a Catalunya i que es dedica a la destrucció de discos durs per convertir-los en un líquid ecològic per tractar residus industrials. El director d’e-Waste es va posar en contacte amb ella a fi de trobar finançament per la seva expansió a Espanya, que la farà des de Sant Cugat.

Per què va decidir apostar per e-Waste? 

Em va cridar l’atenció el resultat final. Que la destrucció d’una placa del disc dur es converteixi en un líquid ecològic que serveix per sanejar els residus industrials em va agradar molt. És un mètode molt innovador i 100% ecològic. 

Quins aspectes destacaria? 

Les dues vies més importants són la destrucció i irrecuperabilitat de les dades i el vessant ecològic, tant per la seva tecnologia com pel resultat final. Les dades són irrecuperables. Altres mètodes de destrucció de discos durs permeten recuperar-ne les dades. És el sistema més segur per no recuperar dades. A Polònia ho utilitzen agències militars...

Es dediquen a connectar emprenedors o empresaris amb inversors. Què busquen els inversors en un projecte? 

La nostra cartera d’inversors és d’unes 4.500 o 5.000 persones dividides en àrees d’interès. La majoria es fixen en les noves tecnologies i, per exemple, els portals web de serveis es financen molt ràpidament. Són principalment inversors privats que estan a la recerca d’idees innovadores que impliquin una millora de la societat del benestar.

Quin és el perfil dels inversors? 

Hi ha de tot. Des d’un ciutadà amb força estalvis que estigui atret per les noves tecnologies i vol apostar per la gent jove, inversors experts, business angels (inversors que busquen empreses i projectes molt concrets on invertir)... És un perfil molt ampli.

Detecta que amb la situació de crisi costa més trobar inversors? 

Aquesta crisi és molt mediàtica; pels que ens dediquem a l’empresa hi ha un despertar. La por d’emprendre i de crear empreses està desapareixent. Hi ha sectors amb crisi, però hi ha molta emprenedoria i molta gent jove que està tirant idees endavant. L’emprenedoria no està en crisi, sinó al contrari. 

Què ha canviat amb la crisi en el vostre sector? 

Fins ara els recursos econòmics els proporcionaven les entitats bancàries però tots sabem les limitacions que posen. La crisi ha fet buscar noves formes per trobar finançament i tirar endavant projectes.

Aquí és on apareix l’‘equity crowdfunding’. En què consisteix? 

És el finançament col·laboratiu i equitatiu. Els inversors volen formar part de l’empresa i ajudar-la, no només fan de prestamistes. Aposten per aquella idea que els ha seduït i volen ser-ne socis o, fins i tot, formar part de la plantilla com a assalariats. Es crea un bon equip. Als Estats Units, el 70% del finançament es fa a través de l’equity crowdfunding. A Espanya funciona des de fa 4 o 5 anys i està obtenint resultats molt bons. 

Quin tipus de persones vénen a demanar-vos que els busqueu finançament? 

Hi ha emprenedors de tot tipus. La majoria és gent jove que està estudiant o ha acabat la universitat i que aposta per les noves tecnologies. Darrerament també hi ha empreses consolidades que contacten amb mi perquè es volen internacionalitzar. L’empresari necessita una injecció econòmica per fer aquest salt i recorren a l’equity crowdfunding en lloc de recórrer a les entitats bancàries.

Quina és l’actitud d’aquests empreenedors? 

N’hi ha que vénen il·lusionats i encegats i els hem de guiar perquè no tenen la idea registrada, no tenen protecció legal... Comencem des de zero per instruir-los. I insistim que la seva idea l’han de continuar portant ells, que no la venguin a un business angel que els vulgui comprar el 60% perquè es quedaran en un segon pla. No donem falses il·lusions ni especulem, hi ha la part del negoci però també hi ha la part humana, l’emocional.

Quina visió té de l’emprenedoria a l’Estat espanyol? 

A nivell d’Espanya i Catalunya,  Barcelona i Sant Cugat són les ciutats amb més moviment d’emprenedoria. Vam analitzar el perfil dels emprenedors i vam veure que a Madrid tenen un perfil més clàssic i aquí hi ha més moviment i interès per les noves tecnologies. És una ebullició constant d’emprenedoria. Crida molt l’atenció que Sant Cugat, una ciutat petita, tingui tanta efervescència econòmica. 

Per això e-Waste va decidir instal·lar-se a Sant Cugat des de Polònia? 

M’ho va dir. Va ser la primera pregunta que li vaig fer i em va dir que era per la qualitat d’emprenedoria i el dinamisme del territori.