Creativitat, passió i resiliència, les claus de l'emprenedoria
Com emprendre amb èxit ha estat el tema tractat durant la taula rodona celebrada al Congrés de dones emprenedores a Sant Cugat
Creativitat, persistència, flexibilitat, disciplina, passió i resiliència són algunes de les paraules més repetides a l'hora de parlar de l'emprenedoria. De fet, són algunes de les qualitats bàsiques que ha de tenir un emprenedor. Així s'ha desprès de la taula rodona "La recepta màgica per emprendre amb èxit" celebrada el dimarts, 13 de febrer, al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès durant el WiP Congrés, el congrés de dones emprenedores de Catalunya, organitzat per la Xarxa de Dones Emprenedores de Sant Cugat.
Una taula rodona moderada per Laia Corbella, directora de Viaempresa.cat, de la qual participaven Rosaura Alastruey (Rosaura Alastruey), Sandra Costa (La Costa Comunicació), Elena Gómez del Pozuelo (bebedeparis.com), Natalia Moreno (Day One de CaixaBank), Jordi Pla (Active Development) i Joana Sánchez (Inesdi).
"Un emprenedor és algú que té una idea que l'apassiona, i amb aquesta passió és capaç d'arrossegar un equip de persones i troba els mitjans per tirar endavant", definia Gómez. Una idea apassionada que necessita una actitud, la de "veure oportunitats on altres veuen problemes", afegia Sánchez, a més d'una "gran capacitat de lideratge i capacitat de seduir", completava Pla.
Un perfil que es complementa amb un equip de persones a l'entorn que fa possible que aquestes idees prosperin. Un equip que ha de compartir la passió per la feina, remarcava Sandra Costa, i amb talent, tant dins de l'empresa, com a l'exterior. Un fet clau per Joana Sánchez, qui també ha volgut remarcar la importància de tocar de peus a terra. "És important emprendre sense una bena als ulls".
Un apunt que ha portat a parlar de la supervivència de les start-up en el temps, i el fet que moltes no passin dels 3 anys. Un fet que es deu, en bona mesura, al fet que "tenen molts coneixements tècnics, però mancances en cultura bancària i financera", ha remarcat Natàlia Moreno, incidint en la necessitat de "tenir una persona de referència en termes financers per acompanyar la força de l'emprenedor".
En aquest sentit, Rosaura Alastruey ha fet valdre la importància de crear xarxa, a partir d'interessos comuns, i "estant a la xarxa apropiada en funció de les necessitats". I és que tots els ponents han coincidit en remarcar la importància de les xarxes, sigui per trobar clients o proveïdors, o per crear marca. "La seducció juga en el moment en què confien en tu", ha remarcat Costa, afirmant que aquesta confiança es guanya treballant.
Però, com es passa de la idea al negoci? Pla ho ha exposat de manera clara. "Alguns afortunats tenen idees, però una idea que ningú estigui disposat a pagar pel resultat, no val per a res". És per això que "cal esbrinar en primer lloc qui estarà disposat a comprar el que oferim; després, mirar l'entorn, i finalment, mirar l'oportunitat de negoci". En aquest sentit, ha explicat que el model de negoci és posterior, ja que és "el com passaran els diners de la bitlletera del client a la meva; el com ho faré".
Un cop engegat aquest negoci, però, hi ha altres elements que entren en joc per garantir l'èxit. La primera, la curiositat, com ha destacat Elena Gómez, posant l'èmfasi en el fet que "ens hem acostumat a viure en la incertesa, i s'ha d'estar molt pendent dels canvis, i tenir la flexibilitat per adaptar-se".
Tot plegat, amb l'objectiu d'arribar a assolir l'èxit. Un èxit que és diferent per a cadascú. Mentre Gómez el definia com "ser mitjanament feliç en la teva vida", per Rosaura Alastruey l'èxit és "canviar la manera de pensar".