Reiser (GFT): "És molt difícil trobar gent amb carrera tècnica i que parli anglès"
GFT és de les empreses que més ha crescut a Sant Cugat els últims anys
La multinacional alemanya GFT va arribar a Sant Cugat el 2001, quan va adquirir una filial del Deutsche Bank especialitzada en solucions tecnològiques i digitals per al sector financer. La companyia comptava llavors amb mig miler de treballadors, i actualment GFT ja té més de 700 persones a Sant Cugat, sent la seva seu més important. De fet, GFT dissenya des d'aquí tota l'estratègia d'innovació digital de la companyia. El 2014 va contractar 200 persones per a la seu santcugatenca; el 2015, 200 més; i aquest any també preveu incorporar-ne un mínim de 200.
El TOT entrevista el director de màrqueting de la companyia, Miguel Reiser, per parlar sobre el creixement de GFT, el seu arrelament a Sant Cugat i la seva relació amb la política; entre altres qüestions.
A què es dedica GFT?
És una consultora tecnològica que es dedica al desenvolupament de softwares per al sector financer. La innovació és fonamental, i més en els moments actuals en què la transformació digital és una qüestió de la qual tothom en parla. Nosaltres expliquem cap a on va el món i quines necessitats tenen els clients a l'hora d'interactuar amb els bancs a través d'Internet.
GFT està en creixement continu. Quin és el secret?
Per una banda, l'especialització. A GFT hi ha 4.000 empleats que es dediquen específicament a la innovació digital dels bancs, i això ens ha situat com a líders mundials del sector. Específicament, a l'Estat espanyol hem desenvolupat un model global, és a dir, des de Sant Cugat treballem per a tot el món. Això ens ha permès créixer independentment de les crisis de cada país.
Han fet una gran aposta per Sant Cugat. Per què?
Les raons són diverses. Fa més de deu anys que estem a Sant Cugat i ens hem trobat un entorn empresarial idoni. A més, tot l'àmbit de Barcelona atrau molt talent i al voltant del Mobile World Congress s'està creant un ecosistema d'start-ups, on hi ha personal capacitat per al nostre treball innovador i capdavanter. Ens trobem molt a gust.
Des del seu punt de vista, com explica que durant la crisi a Sant Cugat s'hagin creat més empreses i més llocs de treball en lloc de destruir-ne?
Per Sant Cugat mateix. Nosaltres hem rebut el suport institucional de l'Ajuntament per tot, i es crea una sinergia per atraure gent i activitat. Per exemple, al nostre voltant hi ha moltes empreses similars que ens donen servei. Les empreses s'atrauen les unes a les altres. La bona connectivitat amb Barcelona, on treballen la majoria dels treballadors, també és un factor important. A més, el cost d'infraestructura, lloguer... és molt menor que a Barcelona.
Sobre la connectivitat, s'han traslladat al costat de l'estació de Can Sant Joan.
Des que ens hem canviat de seu, els treballadors estalvien una hora diària en trajectes i això és qualitat de vida. Només movent-nos de lloc dins del mateix polígon hem tingut aquest estalvi de temps, el qual valoren molt els treballadors.
"Les entitats bancàries han de fer alguna cosa per no perdre els clients joves"
Com ha de ser una entitat financera d'aquí uns anys?
El banc del futur ha de ser omnicanal, present a qualsevol dispostiu (mòbil, tablet, televisió, rellogte...). Hem de tenir una experiència d'usuari igual en qualsevol dispostiu i que només hagis d'anar a les oficines bancàries per totes aquelles operacions que requereixen una major atenció personal.
Està preparada la societat per aquest canvi de costums?
El que veiem és que la generació més jove, els que anomenem millenian (entre 20 i 30 anys), estan més oberts estan a aquesta nova forma de comunicació amb els bancs. Les entitats han de fer alguna cosa per no perdre aquests clients, ja que algú que ha nascut amb el mòbil sota el braç, vol fer-ho tot a través d'internet. Entre els clients de més edat hi ha de tot.
Comparativament amb altres països, hi ha diferències respecte a la relació amb el món digital.
Si. Per exemple, a Alemanya són més reacis a la innovació digital en aquest sector per motius de seguretat a la xarxa. Van un pas per darrere.
"Nosaltres no entrem en política"
Quin és el perfil de treballador de GFT?
Els perfils són sobretot tècnics, ja siguin enginyers, informàtics... que treballen desenvolupant softwares... És molt important que parlin idiomes, sobretot anglès, ja que treballem amb clients de l'estranger. Tenim molta gent jove i l'edat mitjana de la companyia és de menys de 30 anys. Contractem moltes persones que surten de les universitats per formar-los
Us costa troba treballadors amb aquests requisits?
Ens costa molt. Tenim un equip d'adquisició de talent que es dedica únicament a buscar gent. A l'any rebem uns 80.000 currículums, entrevistem unes 3.000 i en contractem unes 500 per tot l'estat. Cada vegada hi ha més lluita pel talent entre les empreses. És un dels motius que ens fa apostar per Sant Cugat, perquè, com deia, l'entorn de Barcelona atrau molt talent. I és que hem de buscar gent de fora. A GFT Sant Cugat hi ha una vintena de nacionalitats diferents.
Qué és el que costa més de trobar?
Trobar una persona que hagi estudiat una carrera tècnica i parli anglès és molt difícil. Cada vegada hi ha menys gent que faci aquests estudis, tot i que són els que menys nivell d'atur tenen i els que tenen millor perspectives laborals.
Es parla molt de com afecta la política al món econòmic i empresarial. Situacions com el procés polític català o el fet que no hi hagi govern definitiu a l'estat espanyol afecten les vostres decisions?
Tot el que està passant els últims anys en l'ambit polític a l'estat no ens ha afectat. Tenim un model de negoci global i no entrem en política. De moment, no està afectant. Però si la incertesa actual continua sí que pot haver algun impacte, però mínim.