GFT, dissenyant el futur de la banca des de Sant Cugat
La multinacional de solucions tecnològiques centralitza la seva innovació des de Sant Cugat
Sant Cugat és el centre d'innovació de la multinacional alemanya GFT. El 2014, la companyia tecnològica especialitzada en el sector financer ja va obrir un laboratori per mostrar els avenços digitals relacionats amb el món bancari. Un espai d'innovació on aquesta companyia líder en les aplicacions digitals en els bancs convida a clients i start-ups per posar en comú el coneixement en aquest camp.
Ara ha tornat a renovar aquest espai pioner a Sant Cugat i que GFT ja ha portat a les seves seus de Londres, Stuttgart i Sao Paulo. El TOT parla amb el Innovation Manager de tot el grup, Ignasi Barri, màxim responsable d'innovació de tot GFT, sobre les aplicacions creades des de Sant Cugat, la innovació oberta o el living lab.
Però també de qüestions com les dades personals que tots cedim a bancs i empreses com Facebook o l'entrada de gegants com Inditex en el sector financer.
"No som conscients de la quantitat d'informació nostra que cedim"
Què és aquest espai?
És el laboratori digital d'innovació de GFT, el primer que vam crear dins del grup i que ja hem portat a Londres, Stuttgart i Sao Paulo. Un espai on inspirem als nostres clients de la banca i de les asseguradores i posem en comú tot allò que GFT sap fer internament i allò que sap la nostra xarxa de col·laboradors. Un espai de tecnologia, coneixement de negoci i model d'innovació oberta que ens permet crear nous conceptes molt ràpidament. Aquí convidem a start-ups i empreses per generar més coneixement.
Per què va néixer a Sant Cugat?
Originàriament, el departament d'innovació del grup va ser creat a Sant Cugat i la potència d'innovació de GFT està centralitzada aquí.
Què hi trobem?
És on convidem a clients d'arreu del món perquè descobreixin els nous avenços digitals i vegin com es pot aplicar la idea al seu negoci. Tenim diferents espais. Al living lab posem en execució totes les aplicacions i prototips que estem fent. Hi ha una zona de retail que recrea una botiga i simulem com fer pagaments... També una part d'oficina bancària que ensenya com es pot interactuar d'una forma diferent en el banc físic. I una zona domèstica que simula el menjador de casa per mostrar com una persona pot gestionar les seves finances des del sofà.
Quins avenços han nascut des d'aquí?
Moltíssims. Per exemple, una aplicació per reconèixer documents, codis IBANs i quantitats per poder pagar factures a través d'una foto amb el mòbil. Aplicacions relacionades amb intel·ligència artificial per reconèixer l'edat i l'estat d'ànim d'una persona perquè els bancs ofereixin un millor servei. Solucions de pagament amb Bluetooth o infrarojos. Reconeixements biomètrics que permetin saber si una tercera persona està fent servir el teu telèfon per fer una transferència i evitar-ho. Mecanismes per fer una anàlisi dels sentiments dels clients a través de les xarxes socials...
Les dades personals dels ciutadans són molt importants. Això pot generar preocupació.
Sí. El nou or són les dades de les persones. És un tema que crea controvèrsia i les persones no som massa conscients que quan ens donem d'alta a un servei digital com Google o Facebook, estem cedint tota la nostra informació. En el cas bancari, tampoc pensem que tenen totes les dades financeres sobre nosaltres. Qui sigui capaç de barrejar les dades financeres dels bancs amb les dades personals de Google o Facebook, serà el guanyador. No som conscients de la quantitat d'informació nostra que estem cedint, sobretot, a empreses digitals. Ara, els bancs volen tenir més informació sobre els clients, no tant per vendre-la, sinó per oferir el producte que més s'adapti a tu en el moment que més ho necessites.
La relació amb el banc, com amb Amazon
És innovadora la banca en matèria digital?
La percepció és que és un món poc atrevit i poc innovador. Però des del punt de vista tecnològic, el món financer és punter, sobretot en processos interns. Des de fa uns anys, el sector ha vist que la tecnologia ha de ser percebuda pel client final amb la millora de l'experiència. Ara la banca detallista està fent evident aquests canvis: més transparent, més eficient. La banca va cap a la millora d'experiències a través de la tecnologia.
Què vol dir això?
Avui la gent jove compra per Amazon i vol que la seva relació amb el banc sigui igual i tingui la mateixa experiència digital. Hi ha moltes enquestes, sobretot als Estats Units, on es posa de manifest que les generacions joves prefereixen tenir tractes financers amb Apple o Google que amb el seu banc.
Quina ha de ser llavors la relació amb el banc?
Les noves generacions estem acostumades a fer ús dels canals digitals. El client avui demana gestionar els serveis financers d'una forma telemàtica, a través del mòbil... Les oficines bancàries també han d'evolucionar i seran més com una Apple Store que com són ara. Ja hi ha oficines que han obert sense cap treballador i on et pots comunicar amb experts de cada qüestió.
Un dels espais del laboratori és una botiga. Per què?
Un dels punts més importants és qui manté la relació final amb el client. S'està intentant implantar el fintech entre el client i els serveis financers (noves empreses que creen aplicacions financeres). Això és perillós perquè qui gestiona les dades d'on compres i què compres, pot esdevenir un líder. Com a conseqüència d'això, els bancs volen ser presents en el món del comerç, perquè saben les dades de quantitats que gastes, però res més. A l'altra banda, grans indústries com Inditex o WallMart estan anant cap al món de la banca perquè tenen molta informació dels clients i moltes dades i només els hi queda oferir serveis financers. L'objectiu és el mateix i és pel que estan competint totes les indústries: tenir un contacte freqüent i directe amb els clients. Qui tingui aquestes dades, serà competitiu en el present i en el futur.
Per què és important un sistema d'innovació oberta com el d'aquest espai?
Avui en dia, és inviable marcar una estratègia d'innovació tancada dins d'un mateix equip de professionals en cap sector. Encara que contractis els millors, mai pots tenir tot el talent del món. Des de GFT apliquem en un model d'innoavació oberta i en el territori català tenim sort: estar a prop d'una ciutat com Barcelona, que és un focus d'emprenedoria a escala europea, provoca que hi hagi moltes solucions tecnològiques. Ens faltaria reforçar el sector d'start-up dedicada en el sector financer, que està més centrat a Madrid, que és on hi ha la majoria de les seus dels bancs. També tenim una divisió específica que es dedica a controlar i gestionar una xarxa d'start-ups, que sense nosaltres, potser no es podrien posar en contacte amb grans bancs.