Es podrà obtenir fins un 40% de descompte en el peatge si se circula amb un vehicle que emeti poc CO2 amb tres o més persones dins. FOTO: Arxiu

TOT Economia

Els túnels seran un 20% més barats pels vehicles menys contaminants

Els descomptes seran acumulables als que ja s'apliquen per vehicles d'alta ocupació

A partir del mes de gener el peatge dels túnels de Vallvidrera serà més barat pels cotxes més ecològics. La mesura que anunciarà en breu el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, consistirà en una rebaixa del 20% de la tarifa del peatge per a vehicles de benzina que emetin menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre i 108 grams pels vehicles de gasoil. Òbviament, els descomptes també s’aplicaran als vehicles elèctrics. Aquests descomptes se sumaran als que ja es pretenia aplicar als peatges de la C-16, C-33, C-32 al Maresme i a la C-32 al Garraf.

Els beneficiats
Segons els càlculs que la conselleria va fer en anunciar els descomptes a les altres autopistes, només un 8% del parc automobilístic català té les característiques necessàries per a beneficiar-se d’aquesta mesura. Malgrat això, el departament de Territori insisteix en fer pedagogia i tirar endavant mesures que incentivin la reducció d’emissions de CO2. Per això, la rebaixa del 20% per vehicles nets i la que ja s’aplica per vehicles d’alta ocupació seran acumulables. En total, doncs, es podrà obtenir fins un 40% de descompte en el peatge si se circula amb un vehicle que emeti poc CO2 amb tres o més persones dins.

Tenint en compte les tarifes actuals, un cotxe en hora punta passaria de pagar 3,76 euros a 2,25 si és susceptible de que se li apliquin els dos descomptes. En hora vall es passaria de 3,35 euros a 2. Les noves tarifes dels peatges catalans no se sabran fins el mes de desembre. Aquestes quotes es calculen segons Tabasa tenint en compte l’increment de IPC registrat el mes d’octubre.

El desdoblament
L’empresa pública Tabasa també treballa actualment en el desdoblament del túnel més llarg del túnels de Vallvidrera. La mesura és d’obligada execució tenint en compte la normativa europea. Quan una via supera els 35.000 vehicles diaris de mitjana, aquesta ha de tenir dos carrils per sentit de la marxa cosa que no passa als túnels de Vallvidrera. El desdoblament no suposarà una millora del trànsit ni ajudarà a descongestionar la via ja que en hores punta ja hi ha dos carrils habilitats per anar a Barcelona al matí i per tornar al Vallès al vespre. Tabasa defineix l’operació com una actuació de seguretat.