Gutmar és una de les quatre empreses catalanes que va prendre el relleu a Delphi en la fàbrica de l'avinguda de Cerdanyola de Sant Cugat del Vallès. Des de fa poc més d'un any, aquesta empresa familiar catalana del sector aeroespacial ha instal·lat a Sant Cugat la seva activitat i hi ha portat l'alta tecnologia que la caracteritza.
Gutmar està especialitzada en la mecànica de precisió i en el muntatge de subconjunts d'alt nivell tecnològic, destinats principalment als sectors aeronàutic, espacial, robòtica i biomedicina. És un proveïdor de primer nivell (Tier 1) d'Airbus. Amb cinquantena de màquines, compta amb una de les plantes més precises de l'Estat espanyol.
A més, després d'arribar a Sant Cugat, va comprar una màquina que no té ningú més a Europa i que permet fer peces amb alta precisió. Aquest fet li va permetre que l'empresa nordamericana Triton l'escollís per fabricar submarins d'ús civil íntegrament en la planta santcugatenca de forma conjunta (un equip de Triton s'ha traslladat a Sant Cugat) i el 2019 sortirà de la fàbrica de Sant Cugat el primer submarí fet íntegrament a la ciutat.
L'Astèrix de l'aeronàutica
"Fa cinc anys el grup Airbus ens va venir a veure a la planta de l'Hospitalet i ens van dir que estaven molt contents amb nosaltres, però que érem el Tier 1 més petit d'Europa. Ens deien l'Astèrix de l'aeronàutica, un grup petit i irreductible del qual penjaven tots els models d'avions, helicòpters, satèl·lits de l'Agència Espacial Europea...", explica el president de Gutmar, Joan Martorell, que afegeix: "Airbus ens va dir que havíem de fer un pas més endavant".
"Teníem el risc de morir en l'intent"
Aquesta situació els va empènyer a trobar una fàbrica més gran i, coincidint amb la marxa de Delphi, van apostar per venir a Sant Cugat conjuntament amb altres tres empreses catalanes. "Per nosaltres era un repte molt important, era un salt massa gran però teníem l'espasa d'Airbus damunt nostre. Si féiem el pas, ho féiem bé i ens homologaven la planta de Sant Cugat, ens consolidaven com a Tier 1. Però també teníem el risc de morir en l'intent", destaca Martorell.
Després de fer una inversió molt important per remodelar i adequar el seu espai dins de l'antiga planta de Delphi, va arribar la prova de foc: Airbus havia de certificar la fàbrica. I ho van aconseguir. "En un any hem passat de tenir com a proveïdor unic unes 900 referències de peces crítiques d'avions i helicopters a tenir-ne 1.200", explica el president de Gutmar.
Tot plegat els ha convertit en la primera empresa aeronàutica de Catalunya. Actualment a Sant Cugat compten amb més d'un centenar de treballadors, molts dels quals formats per la mateixa empresa. I és que, pel que fa a avions, satèl·lits i helicòpters, Gutmar fabrica peces vitals, aquelles que si fallen, l'aparell deixa de funcionar.
Maqueta d'un dels submarins dels quals es fabriquen peces a Sant Cugat FOTO: Bernat Millet
Els submarins
Amb la voluntat de seguir creixent, Gutmar va adquirir una màquina molt tecnològica única a Europa i que permet fressar i tornejar peces en un mateix torn i amb cinc eixos. Una màquina que permet construir peces amb una precisió màxima. Això els hi ha obert la porta a poder construir submarins des de Sant Cugat.
Així ho explica Joan Martorell: "Ens va arribar una oferta de Miami de Triton Submarins per fabricar una cupula semiesferica de titani molt crítica per submarins que baixaven a 12.000 metres de profunditat i que tenien problemes per fer-la". Una peça valorada en 28.000 dòlars i que Gutmar va demanar cobrar per avançat, ja que no es coneixen de res. "Ens la van pagar, la vam fer i va ser un èxit", apunta Martorell.
Això va possibilitar tancar un acord amb Triton per fabricar peces crítiques de submarins a Gutmar des de Sant Cugat i construir, conjuntament, submarins pel mercat mundial. Així, un equip de Triton s'ha traslladat a la planta santcugatenca per treballar conjuntament amb els treballadors de Gutmar en la fabricació d'aquests submarins d'ús lúdic i recreatiu.
El 2019, sortirà per la porta de Gutmar de Sant Cugat el primer submarí íntegrament fet a la ciutat. "El secret és la màquina nova, a part del coneixement i talent del nostre equip", destaca Joan Martorell, que compara les possibilitats que aporta: "És com fer el Coliseum de Roma, la forma i les cares, en una sola màquina a partir d'un gran bloc".
Exoesquelet creat per Gutmar FOTO: Bernat Millet
Innovant des de Sant Cugat
A banda de fer peces que els encarreguen des d'Airbus o altres companyies, que fabriquen sobre el pla que els hi lliuren o dissenyen directament ells, Gutmar també crea per iniciativa pròpia altres tipus de productes i màquines. Per exemple, fa uns tres anys l'Agència Espacial Europea necessitava un màstil telescòpic muntant en un camió per mesurar les microones d'un satèl·lit. "Des d'aquesta idea embrionària la nostra enginyeria va fer el disseny i va fabricar les peces", recorda Joan Martorell.
Entre altres productes que han dissenyat i fabricat des de Gutmar hi ha el robot Aquiles, un robot 4x4 comandat a distància i pensat perquè forces de seguretat desactivin explosius o per qüestions de seguretat com el control de fuites nuclears. La Guàrdia Civil en té un, entre altres. També han construït dues unitats de robots humanoides autònoms (Tibi i Dabo) que van ser utilitzats a l'Aeroport de Barcelona i que permetien, per exemple, detectar cares de persones en cerca i captura.
En biomedicina, han creat un exoesquelet per braços pensat, per exemple, perquè pacients que han perdut la mobilitat com a conseqüència d'un ictus, la puguin recuperar. Tot plegat són prototips seus.
El robot Aquiles, inventat per Gutmar FOTO: Bernat Millet
Exportant pel món
El 70% dels productes que fabrica Gutmar a Sant Cugat són exportats a països com França, Anglaterra, Suïssa i Suècia. Entre altres, pels avions fabriquen actuadors hidràulics del tren d'aterratge i per helicòpters fan des de sistemes de controls de pilotatge fins a rotors.
Pels satèl·lits construeixen peces de vol crítiques, tal com explica el president de Gutmar: "Són sèries molt petites, úniques i de materials exòtics com titani, imponel o imbar. El seu material es pot trobar en sistema de navegació per satèl·lit Galileo o en el vehicle espacial BepiColombo, impulsat per l'Agència Espacial Europea i l'Agència Espacial Japonesa per a l'exploració de Mercuri
Amb tot, l'aposta per venir a Sant Cugat els ha permès fer un salt endavant molt important. "Del fracàs d'una multinacional nordamericana ha sorgit un nou projecte amb quatre pimes catalanes, és molt bonic a àmbit de pais, després que moltes empreses van canviar la seu fora de Catalunya", finalitza Joan Martorell.