Incrementen els tancaments de comerços locals i el sector repensa el futur
En els últims mesos han tancat diferents comerços emblemàtics que feia molts anys que eren oberts a Sant Cugat
El comerç local està travessant per un període difícil, per culpa de l'explosió dels nous hàbits de compra i de consum. Si en les últimes dues dècades els centres comercials van menjar molt de terreny a aquesta mena d'establiments, ara la compra per Internet encara agreuja més la situació. Aquesta és una problemàtica generalitzada i Sant Cugat no n'ha quedat al marge: "Estem molt amoïnats per la situació actual del comerç local", assenyala el gerent de Sant Cugat Comerç, Jesús Carballo que, a més reconeix que en els darrers mesos han notat un increment dels tancaments de diferents comerços, sobretot en el mes de gener, després d'una campanya de Nadal "dolenta".
De fet, ara Sant Cugat Comerç engega una campanya anomenada Slow Shopping, que té la intenció de tractar de canviar els hàbits de consum dels santcugatencs i santcugatenques, per conduir-los cap a un consum més reposat, i fent valdre els valors del comerç de proximitat.
Comerços santcugatencs que han tancat en els últims mesos
"La gran causa dels tancaments dels comerços és la falta de facturació"
Sant Cugat comptava amb un comerç local potent, botigues i establiments que fa molts anys que practiquen la seva activitat al municipi, nodrint-lo de productes i un tracte de proximitat i que estan perdent pistonada amb l'auge de la compra per Internet i la consolidació dels centres comercials. Amb tot, més d'una desena de comerços mítics del municipi han hagut d'abaixar la persiana en els últims dos anys. Alguns d'ells ho han fet per manca de relleu generacional, però la majoria han hagut de tancar per problemes de facturació. "La gran causa dels tancaments dels comerços és la falta de facturació. En algun cas pot tenir a veure amb el relleu generacional, però no és el més comú", explica el gerent de Sant Cugat Comerç.
Els comerços emblemàtics que han hagut de tancar són els següents:
- Íntim: Íntim era una botiga de roba íntima, situada al Mercat de Torreblanca que va vendre als santcugatencs i santcugatenques durant 30 anys i va tancar durant el març del 2018, per la jubilació de la seva propietària, que explica la seva experiència i la seva relació amb Sant Cugat: "Es crea un vincle amb els clients, quasi de família. He vist tres generacions de clientes que em vénen a comprar: l'àvia, la mare i la filla", explicava en el moment de tancar la propietària, Rosa Oliveres.
- Restaurant Casablanca: El Casablanca va engegar els seus fogons l'any 1980, en una casa de poble de l'any 1850 del carrer de Sabadell. Durant més de 36 anys van donar menjar als santcugatencs i santcugatenques, fins que el 30 de juny de 2016 van decidir parar el foc. El Casablanca va haver de tancar perquè en els darrers anys d'existència no van poder arrossegar la mateixa clientela. "Han estat molts anys i estem cansats. Arriba un moment que dius... hi ha molts restaurants a Sant Cugat i crec que no hem sabut connectar amb les noves generacions.", explicaven els germans Beltran.
- Cistelleria Auladell (Cal Bolet): Una botiga que obria portes l'any 1944 i es dedicava a la venda de productes de vímet, al carrer de Santa Maria. Després de més de 70 anys al peu del canó, el mes de desembre del 2016 la propietària, Àngels Auladell, tancava per jubilació i una manca de relleu generacional. De totes maneres, reconeixia que "avui en dia ja no es fan servir tants cistells com abans, per anar a comprar, amb les bosses, però hem aguantat tots aquests anys, tot i la competència dels productes xinesos. La qualitat no és la mateixa".
- Punt de Creu: Aquest establiment, situat al carrer de Castellví, va ser durant 25 anys un referent del sector del patchwork i les manualitats a Sant Cugat. La seva responsable, Rosa Maria Grau, va tancar les portes en el moment de la seva jubilació, al mes de maig de 2017. En el moment del tancament, Grau valorava el tracte i la proximitat amb la clientela: "A través de les moltes estones compartides als tallers de patch, entre les clientes s'han anat teixint uns llaços d'amistat que perduraran en el temps.", explicava.
- Carnisseria Alfons: Segurament dels comerços que més temps ha estat obert a Sant Cugat (90 anys), la Carnisseria Alfons, situada al carrer Major, va abaixar la persiana el mes de juliol de 2017. El propietari, Alfons Ruiz, es va mostrar molt crític amb les polítiques de l'Ajuntament pel que fa al comerç local: "No és haver-me de jubilar, sinó que hagi de jubilar-me quan m'han fet quasi fora de Sant Cugat, pel que fa a comerç. Perquè jo potser no hauria ni plegat", afirmava al TOT Sant Cugat.
- Peryben: La botiga Peryben, referent a Sant Cugat del negoci de la tapisseria, va tancar l'agost del 2018, després de 42 anys servint als santcugatencs i santcugatenques. De fet, en els darrers anys de la seva existència, Peryben va estar al carrer de Valldoreix, però abans havia passat pel carrer del Dos de Maig i pel carrer de Colom. La botiga la va tanca Josep Lluís Benito, que repassava la seva relació amb la ciutat: "El millor de tots aquests anys és la relació que ha tingut amb els clients, que pràcticament s'havien convertit en part de la família", assenyalava.
- La Fabriqueta: També a finals d'estiu de l'any 2018 tancava portes La Fabriqueta, una mítica botiga de roba que va mantenir-se oberta gairebé durant un segle. La seva propietària, Teresa Gómez, que va estar-hi 38 anys (dels 14 als 52), afirmava que mantenir un negoci d'aquestes característiques "és sacrificat pel que fa a les hores que s'hi han de destinar", però alhora explicava emocionada que val la pena, per la gent: "Em quedo amb la gent. He de donar les gràcies als clients. De fet, molts han acabat sent amics", afirmava.
- Relligats: La mítica botiga Relligats, de Sant Cugat, va abaixar la persiana el 30 de juny del 2018. La botiga portava prop de dues dècades en funcionament, enquadernant i restaurant llibres, a càrrec del seu propietari, Josep Sagalés, i va haver de tancar per l'auge del sector digital, que va arraconar al paper i va provocar una baixada brusca de la facturació. El propietari no va voler fer declaracions en el moment del tancament de la botiga.
- Carnisseries Tubau: L'empresa del sector de la carn s'ha traspassat recentment, durant el mes de gener, per una manca de relleu generacional. Tubau tenia fins a 3 botigues, de les quals dues s'han traspassat a Carnisseries Sagarra. "Ha arribat el moment que els fills han optat per agafar el camí que professionalment han escollit per la seva formació universitària. Tenen els seus projectes propis i molta il·lusió.", assenyalava la propietària, Laura Pires, després de 60 anys que l'empresa funcionés.
-Ferreteria Sufepont: Després que un concurs de creditors no veies viabilitat per a la continuació del negoci i decidís que el millor era posar fi a una etapa de 35 anys, que va iniciar-se l'any 1984 sota la direcció d'una societat formada per Vicenç Oliveras, Joan Caparrós, Josep i Miquel Pros i Antoni Sabater, la Ferreteria Sufepont, situada a la plaça de Barcelona, va tancar durant el mes de febrer. Segons van explicar els responsables de la ferreteria, el fet d'haver de tancar "ha estat per un cúmul de circumstàncies", que resumien en tres: la desaparició del sector de la indústria a Sant Cugat, l'auge dels centres comercials i els canvis d'hàbits a l'hora de comprar i els problemes d'aparcament i circulació que hi ha a la zona des que existeix l'àrea verda i l'àrea blava.
Propostes per al futur
Aquests comerços exemplifiquen el canvi de paradigma en el comerç local, però n'hi ha d'altres que també han tancat, o que no trigaran a fer-ho si no hi ha un canvi significatiu. De totes maneres, Sant Cugat Comerç busca la fórmula per aconseguir capgirar la situació i remuntar el comerç local. En aquest sentit, l'associació es va reunir amb l'Ajuntament el 10 de gener per tractar de cercar solucions. En aquesta reunió, l'Ajuntament va garantir la seva col·laboració en una campanya dissenyada per Sant Cugat Comerç, que té per objectiu "posar en valor els beneficis que hi hagi comerç de proximitat a Sant Cugat, així com de posar en valor el factor diferencial del comerç local".
Una altra de les propostes dels comerciants és la creació d'una targeta de regal de temps d'aparcament, per fomentar les visites en les botigues, que s'entregarà en els comerços. Es tracta de la Targeta Sant Cugat a la Butxaca com a sistema d’obsequi i pagament de minuts d’aparcament per la zona blava i verda.