Lacalle, cap econòmic del PP: "Registrar les hores de treballadors és una aberració"
Conversa amb el coordinador de polítiques econòmiques del PP a tot l'estat, Daniel Lacalle
El coordinador de polítiques econòmiques del PP a Espanya, Daniel Lacalle, va visitar Sant Cugat el passata 14 de maig. Ho va fer acompanyat del PP a l'alcaldia, Álvaro Benejam, per reunir-se amb agents econòmics de Sant Cugat.
Daniel Lacalle va atendre les preguntes del TOT i de Cugat.Cat.
Sant Cugat és una de les ciutats amb menys atur i amb un ecosistema empresarial més potent. Què en destacaries?
Bernat No es pot caure sovint en l'autocomplaença. És veritat que hi ha una xifra d'empreses important, però per exemple hi ha un percentatge petit d'empreses molt grans. I també hi ha un nivell de concentració en algun sector massa elevat. Amb una col·laboració público-privada es pot facilitar que es vegi l'empresariat com un organisme viu i que entrin més empreses, les petites vagin creixent i no es concentri tot en dos o tres sectors.
Què pot fer un Ajuntament per ser facilitador?
Hi ha dos factors en els quals un Ajuntament pot influir: els impostos i la burocràcia. Si els tràmits burocràtics, les llicències ja són un problema, els ajuntaments els fan encara molt més problemàtics. A vegades per obtenir una llicència en alguns ajuntaments es pot allargar dos o tres anys. S'ha de reduir la burocràcia, facilitar els processos administratius i reduir els impostos. Els Ajuntaments quan augmenten impostos generen un entrebanc en el creixement.
"Augmentant impostos, recaptes menys"
Quins impostos s'haurien de baixar?
L'impost d'activitats econòmiques, l'impost de béns immobles, els trams municipals d'alguns impostos. Encara que tinguis un atur baix i un empresariat potent, no et pots plantejar com a municipi tenir alts impostos. Això et porta que d'aquí cinc o deu anys les bases imposables caiguin i tinguis un problema. Per això has de tenir una fiscalitat orientada al creixement i no pots tenir uns impostos elevats.
Sovint s'acusa Madrid de competència deslleial en fiscalitat. Què en pensa?
En comparació a l'àmbit europeu, la fiscalitat a Madrid no és la més baixa ni molt menys; comparada amb països com Holanda, Luxemburg o Irlanda no és baixa. El que passa és que comunitats autònomes que són inferns fiscals, volen que Madrid també sigui un infern fiscal i que tots caiguem al forat. Elles tenen la mateixa capacitat que la comunitat de Madrid per abaixar impostos, per què no ho fan? Madrid atreu més empreses i inversió perquè té menys fiscalitat, llavors per què no la canvien elles? Hem de tenir una fiscalitat més atractiva. S'ha de saber que baixant impostos, es recapta millor i més.
Si abaixes impostos, recaptes més?
Disminuir impostos s'ha demostrat que sempre ha tingut un efecte expansiu quant a ingressos. És una realitat empírica. Una fiscalitat atractiva sempre genera més ingressos. I augmentant impostos, recaptes menys.
"Fa temps que avisem d'un risc d'alentiment de l'economia"
Fa setmanes que estem en campanyes electorals i no s'ha parlat pràcticament gens d'economia. I hi ha veus que assenyalen un empitjorament de la situació.
L'economia no ha estat un factor decisiu en els debats de campanya electoral. Fa temps que avisem que hi ha un risc molt important d'alentiment, que ja és evident. I convertir aquest alentiment en una crisi sempre passa quan ignores els senyals i et dediques a fer polítiques equivocades. A escala europea és molt més severa que en les altres grans economies mundials i no podem caure en l'engany que és un problema global. Estats Units està creixent al 3%, Xina està creixent al 6%... Hem d'adonar-nos que nosaltres som molt més fràgils, tenim una desocupació major, uns desequilibris financers majors... No podem caure una altra vegada en els errors del 2008. L'alentiment és evident.
Què en pensa de la nova legislació per registrar les hores dels treballadors?
Quan els governs intenten imposar mesures dels anys 80, el que s'aconsegueix és el desastre de 1980. Fitxar és exactament el contrari que estan fent totes les economies líders per fomentar la conciliació, el treball a distància... És una aberració, que suposa a més de 600.000 pimes un cost enorme. No té cap lògica en el segle XXI.
"El sistema de pensions no està en risc"
I de l'augment del salari mínim?
El problema és la monstruosa pujada d'impostos amagada darrera el salari mínim. A un autònom o petita empresa ara li costa un 14% més contractar una persona i això afecta en la creació d'ocupació. En un país amb un 14% d'atur, no podem fer mesures populistes però que tenen un impacte negatiu. No hem de fer més cara la contractació, sinó més senzilla. El debat no és el salari mínim, sinó el cost de més impostos en pujar les bases mínimes de cotització.
Està en perill el sistema de pensions?
El sistema de pensions no està en risc, però l'hem de fer sostenible basat en la longivitat de la població, el creixement econòmic i la productivitat. Tots els països del nostre entorn tenen mecanismes per ajustar el sistema de pensions adaptant-lo a aquests factors. No s'ha d'introduir por a la gent, però hem d'aconseguir que sigui sostenible. El pilar ha de ser el creixement i l'ocupació, que és l'únic que garanteix les pensions.