Eloi Planes, president de Fluidra FOTO: Cedida

TOT Economia

Eloi Planes (Fluidra): "Els fracassos són grans oportunitats per millorar"

Entrevistem a Eloi Planes que és el president de Fluidra, multinacional catalana amb seu a Sant Cugat i líder mundial del sector de la piscina

Fluidra és la multinacional líder al món del sector de la piscina. Fundada per quatre famílies el 1969 a Sabadell, té una facturació pròxima als 1.500 milions d'euros anuals i té presència a més de 45 països. El 2021 va decidir traslladar la seva seu principal de Sabadell a Sant Cugat, des d'on gestionen molts dels serveis i departaments de l'empresa. El TOT conversa amb Eloi Planes, president i fill d'un dels fundadors, sobre la història de Fluidra i els moments claus com l'entrada a borsa i a l'IBEX-35 o la fusió amb Zodiac, la tercera companyia més gran del sector als Estats Units. I Planes reflexiona sobre el fet de liderar una gran companyia i les aptituds i actituds que ha de tenir un bon líder. 

Fluidra va ser creada el 1969 per quatre famílies catalanes. Quins són els orígens?

Tres de les famílies tenien empreses de construcció de piscines i pistes de tenis i importaven tot el material i productes que necessitaven (bombes, filtres, escales...) d’Estats Units i Itàlia. Van pensar de començar a fabricar el producte que necessitaven i van buscar un enginyer, que va ser el meu pare, per portar la part de la fabricació.

Van veure que fabricar només per ells no tenia sentit i de seguida van obrir la venda del producte a la resta d’empreses del sector de la piscina el mateix any 69. Molt d’hora van veure que el mercat espanyol no era prou gran i ràpidament van anar a França. La primera filial s’obre a França al 1972 i al 1974 a Itàlia. Estem al final del Franquisme i ja comença la part d’internacionalització. Les quatre famílies s’han mantingut juntes en una expansió molt constant en els més de cinquanta anys d’història.

Era un buit en el mercat.

Van veure que era complicat, no tenien el producte quan volien... Era més aquesta necessitat pròpia que el buit que hi havia al mercat. Un cop van començar a fabricar, van veure que no tenia sentit només fer-ho per ells i que era una necessitat de tots els professionals de la piscina.

Eloi Planes: "En els 52 anys d’història, l’evolució ha estat constant i trepidant"

Com es va aconseguir en tants pocs anys aquest creixement i internacionalització.

L’ambició. Des dels seus inicis, la companyia té a l’ADN alguns elements que han format part de tota la història. La primera és la internacionalització, veure que el nostre mercat era el món. És una creença que es va tenir des del primer moment i es va actuar amb conseqüència, obrint filials, es va crear una empresa d’exportació. I no només a vendre a altres mercats, sinó convertir-nos en referents. Un altre element que està a l’ADN des del primer moment és la voluntat de cobrir totes les necessitats d’aquests professionals. El fet de néixer com a constructors de piscines, es pensava en cobrir totes les necessitats: el filtre i la bomba, el fiting, el tractament i manteniment de l’aigua, il·luminació, climatització... Una visió global del món i una solució completa als professionals. Això fa que siguem la companyia líder al món amb diferència amb el segon competidor i som número 1 o 2 en pràcticament tots els mercats importants. A més, som la companyia, a nivell global, que dona la solució més completa a l’usuari perquè tenim una gamma de fabricació de producte i solucions que cobreixen totes les necessitats, amb més de 80.000 referències. En els 52 anys d’història, l’evolució ha estat constant i trepidant, des del punt de vista de canvi constant, entrar a nous mercats...

Aquest servei integral és des dels inicis?

Es comença amb una primera gamma de productes, però sempre amb la voluntat d’entrar a altres. Sempre s’ha tingut aquesta visió global. Però la piscina ha anat evolucionant molt, les necessitats han anat canviant i hem anat ampliant el catàleg de productes. Per exemple, la climatització, la connectivitat, la sostenibilitat... En cada moment ens hem anat adaptant.

Eloi Planes: "La companyia és molt més gran, però mantenim molts d’aquells valors"

I què és el que us ha permès convertir-vos en líders mundials?

És una combinació de molts factors. Una és el caràcter emprenedor que la companyia va tenir el 1969 i que encara manté, les ganes de mirar endavant. L’altre és la capacitat d’adaptar-se a tots els nivells. Per exemple, des de l'accionariat de la companyia i els quatre socis, ens hem adaptat a l’entrada del Banc Sabadell com a accionista o l’entrada a borsa o la fusió amb Zodiac. Això suposa canvis, tot i que les famílies fundadores són l’accionista de referència, és una transformació brutal. La voluntat clara és que es pot continuar construint companyia, que és el que està per davant. I els accionistes han tingut un rèdit, perquè el valor de l’empresa ha anat creixent. També a nivell de l’equip humà de la companyia, que ha tingut la capacitat d’evolucionar. Hi ha una gran capacitat d’adaptació. I també una visió molt local: som australians a Austràlia, som sud-africans a Sud-àfrica, francesos a França... Això ha fet que ens adaptem molt al mercat, tot i que en alguns països ens ha costat més ser considerats com d’allà. En resum, és la gran capacitat d’adaptar-se i el caràcter emprenedor. Quan mires enrere, i veus com d’aquella nau al Poblenou, denota la capacitat de mirar sempre endavant. També hi ha companyies no tecnològiques que han nascut en un garatge.

Eloi Planes, a la seu de Fluidra a Sant Cugat FOTO: Cedida

Fluidra va néixer com a empresa amb quatre famílies i més de cinquanta anys després, sent una gran multinacional, encara es mantenen. Com s’ha aconseguit?

Hi ha un tema estructural: quatre famílies sense relació familiar, són quatre empresaris que inicien un projecte i on sempre hi ha hagut una idea de projecte comú i un lideratge clar. Sempre hi ha hagut un exercici de transparència entre ells, on ha valgut el bé comú per sobre del bé individual. Això s’ha cuidat des de l’inici. I un punt molt important és el canvi generacional, quan es poden trencar moltes dinàmiques. Però es va fer ben planificat, s’han mantingut els valors, el lideratge està molt clar i les mateixes ganes d’evolucionar. El canvi generacional és clau en moltes empreses familiars. A Fluidra es va fer bé i va sortir bé. També és important en una relació de socis a llarg termini és mantenir un nivell de dividend alt i que l’accionista rebi una part del valor de la companyia cada any. Pot haver-hi algun any que no es pagui un dividend per una crisi o una situació concreta, però si quatre accionistes volen estar junts durant molt temps, no és només tot el valor de futur, sinó que any a any s’ha de retribuir l’accionista.

Què en queda d’aquella empresa que van iniciar quatre famílies?

La companyia és molt més gran i li hem sabut treure valor, però mantenim molts d’aquells valors. La capacitat d’adaptar-se al mercat i aprendre, el caràcter emprenedor, el focus al client... Sabem que les persones fan la diferència i es respira a la companyia.

Eloi Planes: "La crisi ens va fer una companyia molt més forta"

El 2007 es va fer la sortida a borsa. Un any abans de l’inici de la crisi. Com es va viure?

Jo separo les dues coses i ho analitzo per separat. La companyia sempre ha tingut la reflexió de veure els següents reptes i què s’ha de fer per assolir-los. Cap a l’any 2006 o, fins i tot abans, la visió era continuar consolidant el mercat europeu, asiàtic, sud-americà, però volíem entrar al mercat nord-americà. Era un mercat molt estructurat i entrar des de baix era molt més difícil, s’havia de fer amb alguna operació corporativa. La nostra idea era sortir a borsa, ajudem a fer un pas més de professionalització de la companyia i tenir un entorn que ens permetés fer aquesta operació corporativa. Podíem tenir altres opcions, com vendre la companyia o no fer res. Però creiem que és un sector molt interessant, d’alts marges i creixement, i teníem l’oportunitat de convertir-nos en líders. No hi havia cap competidor que tingués una posició fora del mercat americà que teníem nosaltres.

I la crisi...

Vam sortir a borsa i ningú preveia la crisi mundial, que a nosaltres ens enganxa sobretot al 2009. Allò que pensàvem que passaria en cinc o sis anys, en triga deu. Però analitzant, la paraula crisi i la paraula canvi són molt properes. La crisi ens va fer una companyia molt més forta. Van ser anys de transformació profunda de la companyia. En aquell moment, tot i ser molt internacional, la nostra presència en el sud d’Europa era molt forta i teníem una gamma de productes molt enfocats a la nova construcció. La companyia fa una transformació enorme, ens convertim en una empresa molt més internacional i passem de ser una companyia amb un producte anava sobretot a la construcció de piscines a producte pel parc de piscines existent. Vam sortir de certs sectors com reg agrícola, tractament d’aigua domèstica... Ens vam concentrar a la piscina, que és on érem forts. Vist amb la distància, va ser una gran oportunitat que ens ha permès fer la fusió amb Zodiac amb èxit.

El 2017 us fusioneu amb Zodiac, la tercera companyia més gran del sector als Estats Units. 

És un pas molt important en la història. Podem mirar la història de Fluidra com una sèrie de Netflix, per temporades. És la temporada de la fusió, és el pas que ens permet convertir-nos en líders mundials. Érem líders fora del mercat americà, però aquest representava el 50% del negoci mundial. Vam analitzar totes les possibilitats d'entrada al mercat americà, amb els diferents jugadors que hi havia, però l'operació era la que més ens agradava. I el 2017 es va alinear tot per fer aquest salt. L'operació ens aportava l'entrada al mercat americà, amb una plataforma que era la tercera més gran, però que no tenia tota la gamma de producte completa. I Fluidra li donava aquesta possibilitat. I ens agradava també perquè tenia presència forta a mercats rellevants com el francès, el sud-africà i l'australià. Era una operació complexe, però la generació de valor podia ser molt alta.

La valoració és positiva?

Molt positiva. La fusió és una companyia molt més forta, molt més preparada, amb una capacitat d’enfocar-se als reptes amb més força pel tamany i el múscul que té. Teníem una molt bona companyia, però aquesta suma d’1 més 1 és molt més que dos. L’execució de l’operació ha estat excel·lent.

Eloi Planes: "Els fracassos són grans oportunitats per fer una companyia o una persona millor"

En els Premis Cambra va parlar del fracàs i el tabú que suposa a la nostra societat. Però, veient la història de Fluidra se’n veuen pocs.

I tant que n’hem tingut. Els fracassos ho puc posar molt a prop de les crisis. Són grans oportunitats per fer una companyia o una persona millor. Un dels grans problemes que tenim és que a vegades ens resistim a acceptar certes situacions. Quan un és capaç d’acceptar-les de manera honesta, és una gran sort perquè et permet millorar, transformar-te... És una resistència inconscient, fins que no tenim la paret davant o xoquem amb el cap, no veiem que hem d’actuar. Si he après alguna cosa, és que a vegades potser hem trigat massa a acceptar una situació per poder canviar. Per nosaltres la crisi del 2009 va ser un regal per millorar. Si no, hauria arribat més tard perquè havíem comès errors com la diversificació de la companyia, on es va invertir molt, va ser un error perquè es va perdre el focus. I altres fracassos de control, que ens va permetre millorar i tenim un control més sòlid. Com li pots dir fracàs a una cosa que t’ajuda a ser millor? És una oportunitat per veure on t’has equivocat i poder canviar-ho.

Com es gestiona a nivell personal la pressió, el risc o el fracàs quan lideres una multinacional com Fluidra?

Es parla molt de la soledat del que està a dalt, però jo em sento molt ben acompanyat, per dalt i per baix. Per un consell que és fort i preparat, amb experiència i mirada a mitjà termini. Per això vam ser capaços de reaccionar a la crisi del 2009 amb molta rapidesa i anticipació. I després, cap a baix, l'equip humà està involucrat, potent... S'assumeix sabent que ets una peça més en un engranatge i no ets la peça principal, sinó una més i has d'ajudar a fer que tot giri.

El 2021 vau entrar a l’IBEX-35.

És una gran notícia per la companyia i els accionistes, perquè li dona més visibilitat a l’empresa en el món inversor. És una opció a mirar per molts més inversors. No és que entris a l’IBEX-35 i tinguis res diferent, ets la mateixa companyia; però tens molta més visibilitat.

Eloi Planes: "La localització de Sant Cugat és bona"

El 2021 us vau traslladar a Sant Cugat. Per què?

Som una companyia que hem crescut de manera molt lligada al local i descentralitzada. Necessitem ser forts a prop dels mercats. Dins d'aquest creixement, teníem els equips de Catalunya una mica dispersos, a Polinyà, Granollers, a la Garrotxa, Sabadell. I vam pensar que una part tindria sentit que estiguéssim junts. I la localització de Sant Cugat és bona, perquè tenim fàbriques a prop i estem propers a zones que ens interessaven.

Què es fa des de Sant Cugat? És la seu més important?

La seu corporativa de Fluidra és Sant Cugat i tenim molts serveis. Els headquarters globals són a Sant Cugat, amb finances, legal, fiscal, comercial... Tenim la part central de la fabricació. Tenim una estructura important, però continuem mantenint les fàbriques a Polinyà, Granollers i la Garrotxa amb equips. Aquí tenim uns 4.500 metres quadrats i som gairebé 500 persones.

Teniu fàbriques a Catalunya. No us heu plantejat mai deslocalitzar-vos?

Nosaltres tenim fàbriques a tots els continents. Creiem molt, com també ha demostrat la covid, en fabricar a prop dels teus mercats. És veritat que el nostre producte tenia dos o tres components que dificultaven el transport. El producte australià no és el mateix que l’europeu, hi ha pocs productes globals. És un producte que no viatge excessivament bé, perquè té molt volum. I el valor afegit del producte és molt alt i és bo fer-ho a prop. I nosaltres som d’aquí, l’empresa ha nascut aquí i no tindria sentit. Des d’aquí subministrament bàsicament el mercat europeu.

La seu central no us heu plantejat moure-la tampoc?

No, la companyia és nascuda aquí i està aquí. Hi ha una evolució d’on estar la gent, també. Has de tenir talent i nosaltres tenim una central potent a Estats Units a San Diego, a França, Austràlia... La varietat de gent, maneres de pensar i talents per tot el món és una de les grans forces que tenim.

Eloi Planes: "La feina del líder és aconseguir que tots avancem amb la màxima força possible"

En els últims anys la digitalització ha canviat tots els sectors. Com ha afectat al vostre sector?

La digitalització i la connectivitat és un dels grans motors de creixement i de canvi del sector. És un sector industrial, on l’adopció és més lenta, però és evident que la connectivitat aporta un win-win-win, perquè guanya l’usuari final, el professional i la indústria. A l’usuari li fas la vida més fàcil, el professional pot interactuar a distància amb la piscina i donar més serveis i a nosaltres ens permet entendre com està utilitzant el producte l’usuari o fer manteniment preventiu. Ens obrirà portes i és un element important que farà més gran el nostre sector. És un element que també estem liderant en el mercat, tot i que és incipient i és una carrera a llarg termini. Hi estem invertint fort i ja hi ha molts sistemes que són una realitat.

Com heu viscut la pandèmia?

El sector piscina té dos grans sectors, residencial i comercial, molt lligat al turisme. Aquest segon ens representava menys d'un 20% i aquí s'ha patit força, però el residencial ha estat al revés. La gent s'ha adonat de la importància del lloc on viu, etc. Molta gent ha sortit de la ciutat cap a fora, perquè ha vist que es pot teletreballar. Ha generat una mirada cap a la casa i al jardí valuosa. Hem tingut una empenta en el mercat residencial.

Ha comentat en algun moment que un bon líder o empresari ha de tenir humilitat, coratge, resiliència i optimisme. Quins són els valors més importants?

Avui, la feina del líder és aconseguir que tots avancem amb la màxima força possible. Has de ser conscient que ets una peça més per ajudar que això passi. Crec en el líder de dalt i en tots. La capacitat d'escolta activa és molt valuosa, perquè la gent té coneixement i talent. I per tenir una escolta activa, la humilitat és molt clau. Et permet mirar les coses sense perjudicis. I ha de ser una humilitat optimista, d'il·lusió amb el que ve per davant. Ser conscients de les teves limitacions, però qüestionant-les i veure com es pot fer el següent pas. Quan vols incorporar persones a la companyia, és molt rellevant l'experiència o la formació, però és molt més important els valors de les persones i com actuen. A Recursos Humans sempre els hi dic, busquem persones d'aquest tipus perquè és el que ens fa avança.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.