Un camió de recollida de residus de Sant Cugat FOTO: Arxiu

TOT Economia

Sant Cugat crea la nova taxa de residus pels propietaris per normativa europea

Els propietaris de Sant Cugat hauran de pagar entre 87 i 260 euros per la nova taxa de recollida de residus

Els propietaris d'habitatges a Sant Cugat hauran de fer front a un nou impost l'any 2025: la taxa de la recollida de residus. La taxa, que ve imposada des d'Europa i s'ha d'aplicar a tots els municipis, es cobrarà per primera vegada l'octubre de l'any vinent i el cost anual serà d'entre 87 i 260 euros, en funció del valor dels immobles. "No és el que volíem, però hi ha aquestes disposicions legals i hi hem de donar compliment", ha assegurat Carles Brugarolas, tinent d'alcaldia d'Economia del govern de Junts i ERC.

Comerços i empreses ja paguen per aquesa taxa, que recapta l'Ajuntament de Sant Cugat. El 2025 s'estendrà a tots els propietaris per la normativa europea de residus, que marca que tant la recollida com el transport i tractament han d’anar a càrrec del contribuent. La taxa s'afegeix a la ja existent taxa del tractament de residus, d'àmbit metropolità i que els santcugatencs ja paguen a través de la factura de l'aigua. 

L'Ajuntament preveu recaptar gairebé 7,5 milions d'euros amb la nova taxa, que serviran per finançar el contracte de recollida de residus. Sant Cugat estrenarà l'any vinent la nova concessió de recollida. En els pròxims anys és probable que el cost augmenti, per la qual cosa s'haurà de replantejar el sistema per assegurar que es cobreixi tot a través de la taxa. Així mateix, també s'estudiaran noves bonificacions per reciclar més o altres comportaments sostenibles. 

Més info: El nou servei de neteja viària i recollida de residus podria funcionar a principis de 2025

Brugarolas ha remarcat que han apostat per cobrar aquesta nova taxa en funció dels valors cadastrals per fer-la més justa: "No creiem que haguem de gravar igual un apartament de 50 metres quadrats que una casa de 500".

Per què es crea aquesta taxa?

La Directiva Europea 2018/852 i la llei espanyola 7/2022, d’obligat compliment, estableixen que la ciutadania ha de pagar una taxa per cobrir directament el cost del servei de recollida i transport de residus. Fins ara aquest cost l’assumia l’Ajuntament.

Qui l'ha de pagar?

Les persones propietàries dels béns immobles del municipi (residencial, comercial, industrial, aparcaments...).

Quina és la quota?

Es calcula segons el valor cadastral de cada immoble. Se situen entre els 87,25€ (per a les propietats amb menor valor cadastral) i els 261,75€ (per a les de major valor cadastral). S'han establert cinc trams segons el valor cadastral:

  • Menys de 80.500 €: 87,25 €
  • De 80.500,01 a 115.000: 130,88 €
  • De 115.000,01 a 166.000 €: 174,50 €
  • De 166.000,01 a 250.000 €: 218,13 €
  • Més de 250.000 €: 261,75 €

Quan es pagarà?

Tots els municipis europeus estan obligats a aplicar aquesta taxa com a màxim l’any 2025. A Sant Cugat el primer pagament serà a l’octubre del 2025 mitjançant un rebut de la Diputació. Serà anual tot i que, igual que la resta de taxes, es podrà demanar un pagament fraccionat.

Hi ha reduccions?

S’aplicarà fins a un 5% de descompte a les persones que utilitzin les deixalleries (Ambiteca, deixalleria mòbil, resta de deixalleries metropolitanes...) per portar-hi els seus residus (s’ha d’acreditar mitjançant la targeta d’usuari).

Aquest sistema de reduccions s’ampliarà amb altres mesures una vegada es comenci a implantar el nou servei de recollida de residus que l’Ajuntament té previst adjudicar a finals d’aquest any.

Quin és l'objectiu?

Corresponsabilitzar la ciutadania per incentivar el reciclatge, la reducció dels residus i la seva correcta separació. La taxa inclou descomptes a la quota per a les persones que segueixen bons hàbits en la gestió dels residus.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.