El submarí tripulat DSV Limiting Factor, dissenyat i fabricat per la companyia nord-americana Triton Submarines amb importants contribucions de la indústria
catalana, ha batut múltiples rècords descendint repetides vegades al punt més profund del planeta: l'abisme Challenger, en la fossa de les Mariannes. El vehicle ha descendit fins als 10.928 metres, 16 més que l'anterior rècord, que datava de 1960.
Una de les empreses que ha dissenyat i fabricat alguns dels components del submarí ha estat la santcugatenca Gutmar, que té la planta a l'antiga Delphi a Sant Cugat. De fet, la filial espanyola de Triton té les seves instal·lacions a les mateixes planta i col·labora activament amb Gutmar. Ingenia i Ictineu són les altres dues empreses catalanes que han participat en el projecte, que promet un submergible tripulat que pot operar a profunditats "il·limitades".
Els components del vehicle han estat sotmesos a centenars de cicles a més de 1.100 atmosferes en les cambres de pressió situades a la planta de Sant Cugat del Vallès i adquirides per Triton Submarines EMEA específicament per a aquest projecte.
Aquest projecte s'ha presentat aquest 12 de juny al Port de Barcelona. L'explorador Victor Vescovo ja ha visitat el punt més profund dels oceans Atlàntic, Austral, Índic i Pacífic en aquest vehicle, i visitarà el seu cinquè i últim objectiu, l'oceà Àrtic, el mes d'agost com a part de l'expedició Five Deeps.
El submergible fabricat per Triton, a les profunditats FOTO: Cedida
Submarí fet a Sant Cugat
D'altra banda, Triton començarà aviat l'assemblatge del primer submergible turístic de l'empresa en la seva planta de Sant Cugat, on comparteix instal·lacions amb Gutmar. El Triton DeepView 100/24 portarà a 24 passatgers i 2 tripulants a una profunditat de 100 metres en un casc completament transparent.
Des de les seves instal·lacions, Triton dona suport a les operacions de clients a Europa, Orient Mitjà i Àfrica i opera les cambres hiperbàriques capaces de simular les condicions de pressió i temperatura de qualsevol punt de l'oceà.
Aliança estratègica
L'aliança entre l'empresa santcugatenca Gutmar i Triton va néixer gràcies a la precisió i efectivitat d'una màquina que l'empresa santcugatenca va adquirir i que era la primera d'aquest estil a tot Europa. La màquina permet fer els fressats i tornejats de grans peces en cinc eixos en un mateix torn. Aquesta aposta, cara, els va obrir un nou sector. "És com poder fer el Coliseu de Roma, la forma i les cares, en una sola màquina a partir d'un gran bloc", destacava Joan Martorell, president de Gutmar.
El 2019 sortirà el primer submarí fabricat íntegrament a Sant Cugat
Així va explicar Joan Martorell l'inici de la col·laboració amb Triton: "Ens va arribar una oferta de Miami de Triton Submarins per fabricar una cúpula semiesfèrica de titani molt crítica per a submarins que baixaven a 12.000 metres de profunditat i que tenien problemes per fer-la". Una peça valorada en 28.000 dòlars i que Gutmar va demanar cobrar per avançat, ja que no es coneixen de res. "Ens la van pagar, la vam fer a la primera i va ser un èxit", apunta Martorell.
Això va possibilitar tancar un acord amb Triton per fabricar peces crítiques de submarins des de Sant Cugat i construir, conjuntament, submarins pel mercat mundial. Així, un equip de Triton es va traslladar a la planta santcugatenca per treballar conjuntament amb els treballadors de Gutmar en la fabricació d'aquests submarins d'ús lúdic i recreatiu. El 2019, sortirà per la porta de Gutmar de Sant Cugat el primer submarí íntegrament fet a la ciutat vallesana.