Txell Gelabert, responsable d’innovació pedagògica a Terra. FOTO: Cedida

Educació

Gelabert: “Promovem el creixement i el benestar en totes les dimensions de l’ésser humà”

Entrevista a Txell Gelabert, responsable d’innovació pedagògica a l'escola Terra

Què significa la innovació pedagògica per a tu?
La innovació pedagògica és el redisseny intencional de pràctiques educatives enfocades al benestar integral dels nens i nenes (emocional, mental i físic) i que en fomentin l’autoconeixement, l’empatia i la connexió amb l’entorn. No es tracta només de canvis acadèmics, sinó d’integrar tècniques com la meditació i l’atenció plena, que permeten als estudiants gestionar emocions, millorar-ne les relacions i tenir un equilibri entre l’aprenentatge i el benestar personal.

Terra emfatitza el desenvolupament de l’autonomia...
A Terra, l’àrea d’innovació pedagògica dissenya experiències i mètodes que promouen l’aprenentatge autodirigit, la responsabilitat i la capacitat dels estudiants per prendre decisions informades i autoregulades. A través de Metodologies actives i aprenentatge per projectes, de la presa de decisions i reflexió, del desenvolupament d’habilitats d’autoregulació i gestió del temps, i a través dels ambients d’aprenentatge flexibles i espais col·laboratius.   

En què consisteix la metodologia sobre les 11 dimensions de l’educació conscient?
L’objectiu de la nostra pedagogia és fomentar el desenvolupament integral dels nens i nenes, promovent-ne tant el creixement acadèmic com el benestar emocional, social i ètic. Les 11 dimensions presents a la nostra pedagogia comencen a l’arrel de la planta, són les dimensions espiritual (propòsit i sentit), corporal (autocura) i emocional (actitud positiva). Segueixen a la tija amb la dimensió social, la comunicativa, l’artística, la científica, l’emprenedora, la financera, la tecnològica i l’ecològica.

De quina manera s'integra la natura al dia a dia de l'escola?
Utilitzem diverses maneres d'integrar la natura a la rutina escolar: Espais educatius al aire lliure, jardins escolars i horts, exploració i caminades a la natura, educació sensorial i mindfulness a la natura, i celebració de cicles naturals i estacions. Aquestes pràctiques permeten que la natura sigui part de la vida diària de la nostra escola i estigui integrada al currículum, desenvolupant valors de respecte i cura cap al planeta.

Què vol dir que Terra té una “matrícula viva”?
Que les famílies ens poden conèixer i unir-se sense esperar un curs acadèmic complet. És una manera de ser flexibles i accessibles, respectant que cada família té el seu moment i procés per decidir el millor per als seus.

Quin consell donaries a una família interessada a Terra?
El consell principal seria acostar-se al nostre projecte educatiu amb una ment oberta i una disposició a participar activament a la filosofia d’educació conscient. Perquè els valors i els principis de l’educació conscient puguin estendre’s també a la llar, i que l’experiència educativa sigui coherent i profunda.