Pisos de la rambla del Celler. FOTO: Arxiu

Opinions dispars sobre l’aplicació de nova llei d’habitatge a Sant Cugat

Els partits polítics i diferents entitats han opinat sobre la nova llei d'habitatge que afectarà a tots els municipis de l'estat aquest any

Un acord polític entre PSOE, Podemos, ERC i Bildu farà possible que Espanya tingui una nova llei d’habitatge. Aquesta nova normativa afectarà tots els municipis de l’estat des d’aquest mateix any i hi ha canvis significatius en matèria de preu i condicions per a llogaters i propietaris que comencen a aplicar-se ja aquest 2023.

Respecte de la pujada de preu dels lloguers durant el 2023, s'aplicarà un límit d’un 2% i del 3% el 2024. A partir del 2025 es crearà un nou índex que el govern espanyol té la intenció que sigui més estable i inferior a l'evolució de l'IPC, l’índex de referència fins ara. En altres paraules, aquest límit afectarà els propietaris en el sentit que hauran d’ajustar el preu tenint en compte aquests topalls.

Una altra de les claus és la de les zones tensades, definides com a àrees de població on el preu de l’habitatge està disparat. En aquestes zones el preu del lloguer es podrà limitar independent de qui sigui el propietari.

Segons la llei es declararà que una zona està “tensada” quan:

· La càrrega mitjana del cost de la hipoteca o del lloguer més les despeses i subministraments bàsics superi el 30% de la renda mitjana de les llars de la zona.

· El preu de compra o lloguer de l'habitatge hagi augmentat almenys 3 punts per sobre de l'IPC durant els cinc anys anteriors a la declaració d'àrea tensada.

Sant Cugat compleix amb escreix com a mínim el segon dels requisits.

Un altre de les novetats significatives és el canvi de càrrega de despeses de gestió en la formalització dels contractes. A partir d’ara aniran a càrrec del propietari i serà aquest l’encarregat d’abonar, per exemple les comissions a les immobiliàries. Així mateix, el criteri de gran tenidor passa ara de 10 a 5 immobles i es podrà penalitzar la tinença de pisos buits quan portin més d'anys desocupats. Es permetrà un increment de l’IBI de fins al 150%.

Opinions a favor i en contra

“No es pot enganyar la gent. No se’ls pot dir que aquesta llei abaixarà els preus del lloguer”, opina el Sindicat de Llogateres. Per altra banda, són del parer que la llei té un forat molt important: “es deixen fora de la regulació els lloguers de temporada, contractes deixalla que permeten expulsar passats uns quants mesos i apujar el preu sense límit cada cop que en fan un de nou”. No obstant, el Sindicat celebra que s’hagi acabat amb “l’estafa immobiliària” que suposava que el llogater hagués de pagar a una immobiliària el 10% de l’anualitat en forma de comissió.

Guifré Homedes Amat, director general d’Amat Immobiliaris, tampoc no és gaire optimista respecte del text. “La valoració que en fem és pessimista. No pensem que la llei resolgui els reptes que tenim en la dificultat d’accés a l’habitatge. Aquesta dificultat se sustenta en dos fets vinculats, la falta d’oferta que condiciona les rendes d’aquesta oferta. La llei aborda el tema de limitar les rendes de l'oferta disponible, en limitarà el creixement, però en cap cas aborda la generació d’oferta.

Homedes explica que des de finals del 2022 la contracció de l’oferta disponible ha estat del 40% respecte de l’any anterior. En altres paraules, trobar un habitatge disponible en una ciutat com Sant Cugat del Vallès o a qualsevol altra zona prop de Barcelona serà molt difícil. “Hi haurà molta competència pels pocs habitatges que estiguin disponibles”, conclou.

ERC i Podem, defensors de la norma

Els partits polítics tenen, com és habitual, visions discordants. ERC es congratula d’haver introduït canvis a la norma que, segons la formació ajudaran els llogaters. “Hem aconseguit posar un altre cop un topall al preu dels lloguers i combatre així els especuladors immobiliaris, per tal de garantir que l’habitatge és un dret. El govern estatal ha acabat cedint i ha validat set grans acords que faran possible una de les lleis més importants de la legislatura”, explica Francesc Duch, tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge. “Per tant, a Sant Cugat, com a zona de mercat tensat serà una eina de gran ajuda”.

En Comú Podem també veu la norma com a una oportunitat per a la ciutat. Igual que ERC el candidat a alcalde de les ecosocialistes, Ramon Gutiérrez, veu positiu que Sant Cugat sigui una zona tensada i creu que es podrà començar a protegir l’habitatge com un dret. “Celebrem que la llei prohibeixi els desallotjaments sense data ni hora predeterminada, l’accés obligatori a procediments extrajudicials per a persones vulnerables i que s’elimini l’IPC com a índex de referència”. Gutiérrez també veu amb molt bons ulls l’obligació de reserva del 30% en noves promocions i reformes per a la construcció d’habitatge protegit.

Les crítiques al projecte

No tothom ho veu tot tan bé des de l’esquerra. La CUP pensa que el text legal difícilment tindrà un impacte tangible en el preu dels lloguers a Sant. “Tot i que Sant Cugat és una zona tensada els preus del lloguer en molts casos superen els 1100 € mensuals”, certifica Marco Simarro, alcaldable de la CUP a aquestes eleccions. “Aquesta llei no frena això sinó que permet que els preus puguin seguir pujant entre el 2 i el 10%. Per ells, una bona llei hauria d’incloure la regulació del preu del lloguer a un màxim del 30% de la renda familiar, una oratòria indefinida de tots els llançaments i l’expropiació de pisos buits als grans tenidors i fons voltor.

Els partits de dretes tampoc no ho veuen gaires beneficis en la llei. Des de Junts, d’entrada, són del pare que la norma espanyola envaeix les competències de la Generalitat i no resoldrà l’accés a l’habitatge. El número 3 de la llista de Junts, Carles Brugarolas creu que si aporta alguna cosa bona serà inferior als beneficis que comportava la llei catalana tombada pel Constitucional.

“A Catalunya l’espoli fiscal redueix la renda disponible de les famílies i provoca la manca d’infraestructures que genera una excessiva concentració de la demanda i l’encariment del sòl i l’habitatge a l’entorn metropolità, un encariment més intens encara a Sant Cugat. Això és així perquè la qualitat de vida assolida entre 1987 i 2019 fa que molta gent vulgui venir a viure-hi, a diferència per exemple de Barcelona, on un terç de la població voldria marxar” ha declarat Brugarolas.

Ciutadans, per la seva banda veu que qualsevol mena d'intervencionisme públic en els preus del mercat lliure és contraproduent. “La millora de disponibilitat d'habitatge passa perquè els municipis arribin a aquest 5% d’habitatge protegit mitjançant la col·laboració publicoprivada per a augmentar el parc d'habitatge de lloguer i compra”, opina Aldo Ciprián, cap de llista de la formació. Segons ells cal augmentar l'oferta i dotar propietaris i inquilins de seguretat jurídica que eviti l'okupació i les pujades indiscriminades dels lloguers en finalitzar el contracte. “En resum, fer tot el contrari del que la llei intervencionista del PSC/PSOE proposa”, conclou.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.