L'espai pels vianants en aquest tram de la carretera de Rubí és precari FOTO: Artur Ribera

Mobilitat

1,8 milions d'euros per dignificar la carretera de Rubí

La carretera que uneix Sant Cugat amb Rubí pel centre comercial és molt utilitzada per vianants i té trams en una situació molt precària

Els 350 metres de la carretera de Rubí que uneixen la rotonda del Leroy Merlin amb la rotonda del centre comercial de Sant Cugat són una cursa d'obstacles per vianants i ciclistes. La seguretat és minsa i la comoditat és inexistent en un punt en el que les retencions de vehicles són habituals. "Era una assignatura pendent, les condicions són molt precàries", reconeix el tinent d'alcalde d'Urbanisme i director de l'Institut Català del Sòl, Damià Calvet.

En aquest context i després de la implantació d'una nova centralitat comercial, la Generalitat de Catalunya tenia pendent completar la urbanització de la carretera de Rubí en el tram que passa per sota l'autopista. Un tram actualment sense voreres, amb poc espai pels vianants, sense carril bici, amb terra i fang i sense il·luminació i amb molt de trànsit rodat. "És una àrea amb molt moviment per anar a les zones d'activitats econòmiques i també una zona de pas habitual de vianants entre Rubí i Sant Cugat".

Ara, la solució per aquest tram està més a prop. Segons ha informat l'Institut Català del Sòl, encarregat d'executar el projecte, les obres començaran durant el març i s'allargaran uns nou mesos. El projecte preveu la construcció d'una carretera amb dos carrils per cada sentit, un carril bici i un vial per vianants. Damià Calvet ha detallat que la voluntat és convertir la carretera "en un carrer" i "fer ciutat" perquè "hi puguin passar amb tota seguretat i comoditat els vianants i els ciclistes".

L’objectiu és reurbanitzar el tram de carretera que es troba entre les dues rotondes existents (plaça de Rubí i plaça dels Carreters). El projecte preveu la instal·lació de mobiliari urbà, arbrat i il·luminació. Hi haurà la carretera de set metres per cada sentit i al centre un carril bici de gairebé tres metres, un vial per vianants de quatre metres i una mitjana ajardinada de poc menys de dos metres. Hi haurà cadires, bancs i papereres i pel que fa als espais verds, es preveu la plantació d’arbres i plantes herbàcies pels tapissos de parterres i es mantindrà l’arbrat existent.

"Estem fent ciutat en aquest punt tan important de connexió entre Sant Cugat i Rubí", emfatitza Calvet, que recorda que és un pas amb "molt ús" per anar al centra comercial, al parc empresarial de Can Ametller o a l'institut Leonardo Da Vinci.

Detall tècnic del projecte. Als costats hi ha les calçades pels vehicles i al centre el vial per vianants i el carril bici.

Tram pendent

Tot i això, encara quedarà molta feina per fer. I és que el tram entre el centre comercial i la rotonda de l'Hipòdrom no es tocarà. La mateixa rotonda de l'Hipòdrom també és un dels punts amb més dificultats pels vianants, ja que no hi ha cap pas per creuar amb seguretat i fer-ho pot ser sovint una temeritat per la velocitat dels vehicles i la poca il·luminació a la nit.

"És una altra assignatura pendent", reconeix Calvet, que explica que és un projecte que s'afrontarà quan s'acabi d'urbanitzar la zona de Can Ametller i Turó de Can Mates Est.

La idea del tinent d'alcalde d'Urbanisme, sense entrar en detall, seria aconseguir una carretera similar a la que ja existeix entre Sant Cugat i Cerdanyola, amb espai pels vianants, ciclistes i també per vehicles amb la voluntat de "configurar un nou eix vertebredor de la ciutat".