L'ÈRICA, el primer bus autònom de Catalunya, ja ha fet el seu primer trajecte, i l'ha fet a Sant Cugat, on s'estarà des del divendres 7 fins al dimarts 11 de setembre. Els primers viatgers de l'ÈRICA han estat l'alcaldessa de Sant Cugat, Carmela Fortuny, el conseller de Territori i Sostenibilitat, el santcugatenc Damià Calvet, el president de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Jordi Xena, acompanyats del director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, la directora general de Societat Digital, Joana Barbany, i el director general de l’AMTU, Joan Prat.
Els santcugatencs i santcugatencs podran pujar gratuïtament al bus sense conductor fins a l'11 de setembre. La parada està a la rambla del Celler, davant l'ajuntament de Sant Cugat, i fa un petit recorregut per la zona de vianants.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en la presentació de l'ÈRICA. FOTO: Bernat Millet
Els parlaments
Joan Prat, de l'AMTU, ha estat l'encarregat d'obrir el torn de paraula: "El viatge amb l'ÈRICA és un fet històric que canviarà la manera d'entendre el transport públic al nostre país, que farà que en un futur els catalans apostin molt més pel transport públic", ha assenyalat Prat. A més ha afegit: "Veiem com ja s'apropa la conducció autònoma de tot tipus de vehicles. Els experts diuen que al 2020 ja es podran veure a les nostres ciutats".
Posteriorment ha estat el torn de Carmela Fortuny, que ha valorat què significa per Sant Cugat el fet de ser l'escenari del primer viatge de l'ÈRICA: "Sant Cugat és una ciutat innovadora, per tant, benvinguda sigui aquesta innovació en mobilitat. La ciutat aposta per una mobilitat sostenible amb mesures que ja s'han implantat. L'ÈRICA és una altra forma de treballar per a la sostenibilitat", ha expresat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha tingut paraules d'agraïment, tant cap a l'AMTU, com cap a l'Ajuntament de Sant Cugat: Vull agrair a l'AMTU que sigui una assoicació que presta un molt bon servei, a més, va més enllà i vol innovar en termes de mobilitat. També a l'Ajuntament de Sant Cugat per ser el primer municipi que acull l'ÈRICA. Sant Cugat sempre ha treballat per enfocar-se en l'Smart City", ha explicat Calvet.
A més, també hi ha assistit el cap de Relacions Externes del Grup Bon Preu i Esclat, Josep Castany, ja que el grup ha col·laborat amb la iniciativa de l'ÈRICA: "El Grup Bon Preu és una empresa que es dedica a la distribució alimentària i, per tant, és una empresa que està molt preocupada per tots els temes de sostenibilitat i per fer la seva activitat de la manera més sostenible possible. Per això ens sentim molt còmodes col·laborant amb aquestes iniciatives que aposten per la sostenibilitat", ha assenyalat al TOT Sant Cugat Castany.
Gira Catalana del Bus Autònom
Aquesta iniciativa s'emmarca dins d'una prova pilot que podran provar gratuïtament els ciutadans. Es tracta del programa Gira Catalana del Bus Autònom, una iniciativa de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, perquè vuit municipis provin el funcionament d’aquest vehicle sense conductor.
Per dur a terme la prova, entre els dies 7 i 11 de setembre s’habilita un tram de vianants de la Rambla del Celler, entre la plaça de la Vila i el PAV2, perquè hi pugui circular el bus. Tothom qui vulgui, podrà pujar-hi gratuïtament per descobrir el seu funcionament i les seves prestacions. Es tracta d’una prova pilot que també vol acostar a la ciutadania una nova cultura de la mobilitat més sostenible i adaptada a les necessitats de la població.
El bus autònom té capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i s’ha batejat com a ÈRICA, per les inicials de les paraules Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. D’entre els seus principals beneficis, els més remarcables són la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.
La gira catalana del bus autònom comença a Sant Cugat i estarà set dies a cada un dels municipis que hi participen: Terrassa, Sabadell, Girona (àmbit de la universitat), Reus, El Vendrell, Martorell i Vic. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi haurà operadors tècnics que en tot moment acompanyaran i assessoraran els ciutadans que vulguin provar el sistema, així com resoldre qualsevol incidència.