El carrer de Francesc Moragas i l'avinguda de Rius i Taulet és un dels eixos més transitats del centre FOTO: Artur Ribera

Mobilitat

Els cotxes contaminants dels no residents no podran circular pel centre de Sant Cugat

La Comissió Europea ha alertat en més d'una ocasió dels nivells de contaminació elevats de l'àrea de Barcelona i el Vallès

Sant Cugat farà un pas endavant en la restricció de la circulació de vehicles, amb l'objectiu de reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l'aire i els cotxes més contaminants dels no residents no podran circular pel centre de la ciutat.  Segons ha anunciat l'Àrea Metropolitana, Sant Cugat és un dels cinc municipis que engegarà una prova pilot de zones de baixes emissions, on es restringirà l'ús dels vehicles més contaminants dins del nucli urbà en eposodis de contaminació.

La Comissió Europea ha alertat en més d'una ocasió que l'àrea de Barcelona i el Vallès superen els límits de contaminació permesos i ha exigit mesures correctores per millorar la qualitat de l'aire. En aquest context, l'Àrea Metropolitana va impulsar el Consell de Mobilitat, amb la voluntat d'aglutinar tots els agents socials implicats en la mobilitat per dibuixar i fer realitat una mobilitat metropolitana molt més neta i sostenible.

És en aquest marc on Sant Cugat i quatre municipis més de l'entorn (Sant Just Desvern, Castelldefels, Badalona i Sant Boi de Llobregat) s'han compromès a executar actuacions per reduir la presència del cotxe a la ciutat. D'aquesta manera Sant Cugat serà un dels primers municipis catalans en disposar d'una zona de baixes emissions al centre de la ciutat. Una àrea que, segons ha explicat el 3/24, ja està dibuixada i afecta a una superfície de dos quilòmetres i mig al centre del municipi.

La previsió és que a partir de l’1 de desembre de 2017, en situació d’episodi de contaminació, no podran circular de 7h a 2h, en dies laborables, els turismes que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT. A partir de l'1 de gener del 2020, aquestes condicions seran permanents i s’estendran a la resta de vehicles. Tot i això, encara falta concreció per saber com s'aplicarà la mesura.

"Hi ha més de 3.000 persones que cada any moren de forma prematura a l'Àrea Metropolitana per causa de la contaminació. És un dels problemes més greus que tenim, però a vegades no ho associem directament perquè costa concretar-ho", va explicar Antoni Poveda, vicepresident de Transport i Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Un repte majúscul

La contaminació atmosfèrica és un dels principals reptes que afronta l'Àrea Metropolitana de Barcelona i Sant Cugat no n'està exempt. "L'aire que respirem no compleix els paràmetres legals que marca la Unió Europea", denunciava en una entrevista al TOT Jordi Sunyer, catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universidad Pompeu, en la que reclamava mesures valentes per afrontar la situació.

L'augment d'infarts de miocardis, ictus, malalties cardiovasculars o respiratòries són algunes de les conseqüències dels elevats nivells de contaminació.

En aquest context, l'Àrea Metropolitana està anunciant en els darrers mesos diverses actuacions per combatre aquesta situació. Entre altres, es preveu la prohibició de circular als cotxes de més de vint anys o el veto a entrar a les Rondes de Barcelona als cotxes més contaminants.