Entren en funcionament dos nous radars de tram als Túnels de Vallvidrera
El nou radar s'ha instal·lat a l'interior del túnel principal dels Túnels de Vallvidrera
El Servei Català de Trànsit posa en funcionament a partir de dilluns 16 de setembre dos nous radars de tram als Túnel de Vallvidrera, un en cada sentit de la circulació. L'objectiu és reduir la "velocitat excessiva" i la "sinistralitat viària".
En concret, es posaran en marxa dos radars de tram entre els punts quilomètrics 2,103 - 5,150 de la C-16 que controlaran la velocitat al llarg d’aquests 3 km de longitud, en ambdós sentits. La ubicació exacta és el túnel principal de la via, tocant a Barcelona El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 80 km/h.
Els Túnels de Vallvidrera ja comptaven amb dos radars per tram en el seu pas per Sant Cugat i que el 2022 va posar deu multes al dia.
3 víctimes mortals
En els darrers cinc anys, des del 2019 fins al 2023, en el tram afectat s’han registrat 25 accidents amb víctimes que han deixat 3 persones mortes. Durant el 2024, hi ha hagut 4 accidents amb víctimes en aquest tram, si bé cap ha estat mortal.
Amb aquesta ampliació de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 208 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 43 radars d’aquest tipus instal·lats.
Funcionament dels radars de tram
Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur.
La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l’any 2023 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 10,6% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes, una xifra lleugerament inferior de la que es va registrar el 2019, un 11,6%.
En cas d’accident, s’ha evidenciat que com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l’impacte, es redueix notablement l’efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s’incrementa, per tant, el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.