Gallardo: "Hem de canviar el xip i no agafar el vehicle per aparcar a la porta"
Entrevista amb el regidor de Mobilitat sobre la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat
Aquest 1 de maig entra en vigor la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. Els vehicles sense el distintiu ambiental de la DGT no podran accedir en una àrea de quatre quilòmetres quadrats delimitada per la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord, l'avinguda de Roquetes, el carrer de Llaceres i el passeig de Valldoreix. Les restriccions són de dilluns a divendres des de les set del matí fins a les vuit del vespre. Tot i això, les sancions, que oscil·laran entre els 100 i els 500 euros, començaran l'1 de novembre.
En parlem amb el regidor de Mobilitat, José Gallardo.
Per què impulseu la Zona de Baixes Emissions?
És un projecte que no únicament es fa a Sant Cugat, ja s'ha fet a Barcelona des de l'Àrea Metropolitana. Els 36 municipis s'aniran afegint a aquesta zona de Baixes Emissions amb l'objectiu que la gran zona metropolitana sigui més respirable i saludable. L'objectiu és millorar la qualitat de l'aire. Creiem que la salut és un dret i l'hem de preservar i garantir a la ciutadania de Sant Cugat.
Hi ha hagut queixes de persones grans que es pregunten com es podran desplaçar si el seu cotxe no té distintiu.
Sempre que es fa una mesura com aquesta, afecta una part de la població. No es pot fer una ordenança a mida de tots els casos particulars. Aquestes persones poden tenir altres possibilitats com les autoritzacions diàries. També tenen alguns horaris i els caps de setmana per entrar i sortir sense cap mena d'impediment. S'hauran de canviar hàbits, maneres de fer, però en algun moment s'han de prendre mesures.
Entén la seva preocupació?
En el cas de Sant Cugat, la Zona de Baixes Emissions no inclou tot el municipi. I la gent també es pot desplaçar en transport públic, caminant o bicicleta (la gent més gran, no). No són grans distàncies el que hauran de cobrir. Mirar cas per cas, és complicat. No crec que afecti el 90% de la població. Que aquesta problemàtica afecti l'1 o 2%, pot ser, i haurem de veure què podem fer.
Una persona que s'encarregui dels seus pares que viuen al centre, es podrà desplaçar?
Si la meva mare està malalta i el meu vehicle no té l'etiqueta, jo el podré utilitzar per portar-la. En aquest cas, no hi ha límit d'autoritzacions diàries. Però han de tenir reconeguda la mobilitat reduïda.
Una de les característiques de Sant Cugat és l'extensió territorial. Alguns veïns es pregunten com podran baixar al centre.
Hem de veure quin percentatge de gent que viu als barris no té l'etiqueta ambiental. L'impacte que pot arribar a tenir no és massa alt, per exemple si parlem de Mira-sol. També tenim alternatives, vuit estacions de Ferrocarrils, autobusos i xarxa ciclable. També aparcaments dissuasius on pots deixar el cotxe i hi ha un bus llançadora gratuït cada deu minuts. S'ha de continuar treballant amb més alternatives, però ja n'hi ha.
Gallardo: "Segurament caminarem més, trigarem més, però estarem posant un gra de sorra contra el canvi climàtic"
Anar a un centre mèdic del centre com pot ser Can Mora o el Policlínic és una excepció?
No està contemplat a l'ordenança i s'hauria de demanar una autorització puntual.
Hi ha gent que necessita el cotxe i no té possibilitats per canviar-se'l. S'haurien d'impulsar ajudes per un canvi de vehicle?
Si aquestes persones desballesten el seu cotxe, tenen tres anys de mobilitat gratuïta per tota l'Àrea Metropolitana en transport públic. L'Estat també donarà ajudes al vehicle elèctric, amb subvencions de fins a 7.000 euros. És veritat que el vehicle elèctric més barat crec que són uns 19.000 euros, amb la qual cosa no sé si tothom es podrà pagar la diferència. Mai podem descartar si des de l'Ajuntament podem buscar de fer un complement de subvenció.
Tal com és Sant Cugat, amb l'extensió territorial que té i molts nuclis allunyats, es pot prescindir del vehicle?
No del tot, però hem de començar a canviar el xip i no agafar el vehicle per acabar aparcant a la porta d'on vull anar. Tots hem de canviar la mentalitat per fer una mobilitat sostenible. Si hem d'aparcar a deu minuts, evidentment si no tinc cap impediment, i anar caminant o agafar algun altre transport per arribar al centre... Guanyarem tots en qualitat de vida. Segurament caminarem més, trigarem més, però estarem posant un gra de sorra contra el canvi climàtic.
Gallardo: "Hem fet una reunió amb els comerciants, i em va sobtar positivament que ningú va dir res"
Heu valorat quin impacte pot tenir la Zona de Baixes Emissions pel comerç?
Jo crec que cap. Hem fet una reunió amb els comerciants, i em va sobtar positivament que ningú va dir res. Els hi vam explicar i no hi va haver una oposició directa.
Un sector concret que potser es veurà més afectat és el dels tallers mecànics. Un vehicle sense etiqueta, com ho ha de fer per anar a un taller del centre?
Hi ha una excepció a l'ordenança. El gremi de mecànics va fer una al·legació i crec que es va recollir.
Algunes cartes que hem rebut es preguntaven si els vehicles que no poden circular, hi hauria una rebaixa de l'impost de circulació?
No. Els impostos no es poden rebaixar, ve com ve. No es paga l'impost de circulació només per circular per aquests quatre quilòmetres quadrats, sinó per circular per totes les carreteres. Estan limitats, però poden entrar i sortir en certes hores i dies i, per tant, poden utilitzar el cotxe.
Hi ha un aparcament dissuasori a l'entrada per Cerdanyola, amb un bus llançadora gratuït al centre. S'ha parlat diverses vegades de fer-ne un a la zona de Rubí. Per l'1 de novembre, que començaran les sancions, estarà en marxa?
El de Can Magí està funcionant. No s'omple, té una ocupació d'entre el 70 i el 75%, per la qual cosa té capacitat per absorbir més vehicles. Estem estudiant fer-ne un altre a la zona de la Boehringer. Però va lligat al conveni que, per fi, estem acabant d'enllestir amb l'Àrea Metropolitana pel que fa al transport públic urbà. Amb el conveni s'està mirant la possibilitat de canviar tota la flota de vehicles que ara no complirien amb la normativa de la Zona de Baixes Emissions. Una vegada el tinguem, podríem introduir el bus llançadora podríem fer almenys una prova pilot per la gent que ve de la zona de Rubí.
Aquesta prova pilot podria estar abans de l'1 de novembre?
Abans de l'1 de novembre ho veig complicat, però abans de l'1 de maig de 2022 segur que sí.
Gallardo: "Ara mateix [el transport públic urbà] no és competitiu"
Heu vinculat molt la Zona de Baixes Emissions amb l'ús del transport públic. Fa temps que s'està parlant amb l'Àrea Metropolitana per fer la nova concessió. Quins principals canvis hi haurà en el transport urbà?
El conveni és per traspassar la gestió del servei a l'Àrea Metropolitana, que serà qui farà la licitació i adjudicació de la nova concessionària. Seran ells els que faran les línies, però nosaltres col·laborarem per dir el que creiem que Sant Cugat necessita per millorar. Una cosa és tenir el conveni i tenir una nova flota i, l'altra, adjudicar el servei. Pot trigar entre dos i tres anys.
Encara que l'Àrea Metropolitana faci el concurs, com creieu que hauria de ser el nou model del transport urbà?
Amb línies més eficients, que no estiguis una hora i mitja dins d'un autobús. Adaptar-les a zones de barri, que els nuclis de polaritat siguin les estacions de ferrocarrils i intentar crear una estació central d'autobusos que doni agilitat. I que el transport urbà tingui una utilitat i no només l'utilitzi gent que no té pressa per arribar als llocs. Que sigui una alternativa real. Ara mateix, com estan les línies i com ha crescut Sant Cugat, no és competitiu.
Ara mateix és útil el transport urbà?
La línia més competitiva és la 1, que funciona molt bé i potser hauríem de desdoblar-la o afegir algun altre bus. La línia 9 també és de les que funciona bastant bé. Però altres línies no acaben de ser atractives i s'haurien de canviar.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.