Membres de l'Assemblea de la Bici han presentat la plataforma. FOTO: Artur Ribera

Mobilitat

L'Assemblea de la Bici aposta per una ciutat 100% 'ciclable'

Aquesta plataforma ciutadana ha el·laborat un pla d'actuació per a prioritzar l'ús de la bicicleta

L'Assemblea de la Bici, plataforma nascuda a partir dels tallers organitzats pel Grup d'Ecologia del Club Muntanyenc i que aglutina prop de 50 participants entre usuaris de la bicicleta, botigues i tècnics vinculats al món de la mobilitat, s'ha presentat aquest dimecres 7 d'octubre per donar a conèixer les seves propostes pel que fa a la mobilitat en bicicleta a Sant Cugat.

 

La plataforma treballa amb l'objectiu que Sant Cugat sigui una ciutat 100% "ciclable" i on la bicicleta es converteixi en un mitjà de transport prioritari. “Sant Cugat, pel que fa a la mobilitat en bicicleta, es troba per sota de moltes ciutats catalanes i molt lluny d'altres ciutats europees”, ha explicat Jordi Castelló, membre de l'Assemblea de la Bici. “A moltes ciutats europees la mobilitat en bicicleta per ciutat és d'un 15% i aquí un 1,8%. Ens fa falta un compromís ferm, una estratègia per assolir una quota major”. Una quota que segons la plataforma hauria de ser d'un 5% l'any 2020.

 

Castelló ha afegit que l'aposta actual de l'Ajuntament és “molt poc atrevida”, sobretot pel que fa a intervenir en la ciutat construïda: “La bicicleta ha de ser un vehicle prioritari. No pot ser que hi hagi zones on arribis bé amb cotxe i amb bicicleta et costi. Com a mínim s'ha d'arribar en les mateixes condicions”.

 

A curt termini, els objectius prioritaris passen perquè es creï una Taula de la Bicicleta de Sant Cugat que faci d'espai d'interlocució entre l'Ajuntament i la ciutadania. Un altre objectiu que plantegen és que l'Ajuntament destini un 10% del pressupost de mobilitat i via pública a la mobilitat amb bicicleta.

Estratègia per a prioritzar la Bicicleta

L'Assemblea de la Bici ha elaborat un document amb 11 línies d'actuació per dur a terme aquesta estratègia per a prioritzar la Bicicleta. Són:

  1. Compromís institucional i seguiment participatiu

  2. Difondre constructivament l'ús quotidià de la bici

  3. Promoure l'ús de la bici des de l'àmbit educatiu

  4. Articular una xarxa ciclable bàsica a curt termini

  5. Compartir l'espai públic per a tenir una ciutat 100% ciclable

  6. Articular una xarxa ciclable intermunicipal

  7. Facilitar la intermodalitat amb el transport públic

  8. Permetre els complements que permeten conciliar la vida familiar

  9. Crear incentius per a la mobilitat en bici a la feina

  10. Completar la xarxa d'aparcaments

  11. Promoure la distribució de mercaderies en bicicleta

Mapa d'Inventari de la Bicicleta

L'Assemblea també ha creat un mapa col·laboratiu on es mostren les mancances d'infraestructura que es consideren prioritàries al municipi i les possibles actuacions de millora. Entre les actuacions identificades com a urgents hi ha la millora de connexions entre Can Sant Joan i Volpelleres, i entre Volpelleres i el centre de Sant Cugat; la millora de connexions amb Valldoreix; la millora de les interseccions d'accés al centre, i molt especialment de rotondes on la bicicleta no té una solució definida; o la consolidació de zones 30 amb senyalització clara de bicicletes en barris com el del Monestir, Sant Domènech o l'Eixample Sud.

 

Consulta el Mapa d'Inventari de la Bicicleta