Accident i retencions a l'AP-7 a Sant Cugat FOTO: Trànsit

Mobilitat

Més accidents i més col·lapse: l'AP-7 des de la retirada dels peatges

Les retencions i els accidents a l'AP-7 en el seu pas per Sant Cugat són pràcticament diàries i han anat a més des de la retirada dels peatges

El 31 d'agost de 2021 es van retirar els peatges de l'AP-7. En el tram més proper a Sant Cugat, es van aixecar les barreres de Martorell i de Granollers i l'autopista més transitat del país va passar a ser gratuït. Des de llavors, el trànsit s'ha multiplicat, els accidents són més habituals i els col·lapses pràcticament diaris. El tram santcugatenc és un dels més transitats i les retencions són el pa de cada dia de molts conductors. 

La sensació de molts usuaris, que denuncien un augment de les retencions i altres conseqüències com l'increment de camions, es confirma amb les dades: els accidents han crescut un 28% respecte el 2019 i les hores de retencions s'han disparat un 50% en el mateix període. El Servei Català de Trànsit atribueix les xifres a l’augment del trànsit derivat de la gratuïtat de les autopistes.

462 accidents amb ferits 

 L’AP-7 va registrar 462 accidents amb ferits entre el gener i l’agost aquest any, segons dades del Servei Català de Trànsit publciades per l'Agència Catalana de Notícies. La sinistralitat a l’autopista va a l’alça, ja que la xifra és un 3% més alta que en el mateix període del 2023 i d’un 28% més que en els primers vuit mesos del 2019, l’últim any no pandèmic abans de la fi dels peatges.

El nombre d’accidents amb víctimes de qualsevol grau a l’AP-7 era de 370 entre el gener i l’agost del 2019, una xifra que va caure els dos anys següents, coincidint amb la pandèmia. El 2022, ja amb l’autopista gratuïta, va ressorgir fins als 451 sinistres en el mateix període, i la xifra s’ha estabilitzat a l’alça tant l’any passat (457) com el 2024 (466). 

Quatre accidents amb morts a l'AP-7

Els accidents greus, que van comportar o bé ferits greus o víctimes mortals, també han experimentat un repunt, ja que en els primers vuit mesos del 2019 se’n van registrar 21. En els tres anys d’ençà de la fi dels peatges sempre n’hi ha hagut més i aquest any la xifra ha arribat a 30. En canvi, els incidents que han resultat amb morts eren 9 el 2019, es van elevar a 17 el 2022, però han caigut fins als 4 de gener a agost d’aquest any.

Més hores de retencions i cues més llargues

Amb dades dels tres anys sense peatges, les retencions també han patit un augment en aquesta via: les caravanes es van allargar durant 3.776 hores a l’AP-7 en el total de l’any 2019. La xifra va ser similar fins a la fi dels peatges, quan la paciència dels conductors va haver d’augmentar: el 2022 la xifra s’elevava a 5.918 hores, creixia l’any següent fins a les 6.473 hores i tot apunta que enguany encara en seran més. Entre el gener i l’agost, la via ràpida ja en sumava 5.622, apropant-se al total de l’any passat i superant en gairebé un 50% els 12 mesos del 2019.

La llargada mitjana de cada retenció també ha crescut els últims anys, ja que dels 3,28 quilòmetres fa cinc anys s’ha passat als 3,53 quilòmetres enguany. És a dir, retencions més habituals i més llargues i més hores perdudes a la carretera. 

30.000 vehicles més

Trànsit explica a l'Agència Catalana de Notícies que l’augment de la sinistralitat i de les retencions, “provocades pels mateixos accidents o per mera manca de capacitat de la via”, són conseqüència del creixement de l’afluència de vehicles a l’AP-7. Segons la mateixa font, una part dels conductors que circulaven per altres vies ara ho fan per l’AP-7 i la C-33, que estan “especialment afectades” per aquests canvis de ruta.

La mitjana de vehicles lleugers que passen per Martorell era d’uns 80.000 cada dia el 2019 i ara la mitjana és de 106.000 diaris, el que suposa un increment de gairebé 30.000 vehicles diaris. I sense tenir en compte els camions. En canvi, per Barberà s'ha reduït el trànsit de vehicles perquè "un cert flux dels vehicles provinents del nord i amb destí Barcelona ara agafen la C-33".

Amb tot, indiquen que els incidents provocats per l’augment del trànsit “són de menys gravetat que si passessin a alguna de les vies alternatives”. A més, diuen que paral·lelament la sinistralitat ha caigut en aquestes vies alternatives, i que ho ha fet en més proporció que la pujada registrada a l’autopista.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.