Un tren d'FGC entrant a Sant Cugat. FOTO: Artur Ribera

Mobilitat

Les noves freqüències horàries dels trens d'FGC, a debat. Una solució o un maldecap?

El Tot Sant Cugat ha copsat l'opinió del carrer sobre les noves freqüències a la xarxa de ferrocarrils de la Generalitat

Sant Cugat és una de les ciutats catalanes amb més estacions de tren de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Concretament, en el terme municipal n'hi ha 7: Sant Cugat Centre, Valldoreix, La Floresta, Mira-sol, Hospital General, Volpelleres i Sant Joan. A més, els santcugatencs es beneficien també de Les Planes, que està dins el terme municipal de Barcelona, però dona servei als veïns de Sant Cugat de la zona. Per tant, aquesta ciutat és una de les que més es veu afectada per les noves freqüències horàries que van entrar en vigor el passat 9 de desembre.

Més info: Sant Cugat estrena nova freqüència de FGC: un tren cap a Barcelona cada 2,5 minuts

Com queda la línia Barcelona-Vallès de FGC?

Des del 9 de desembre en hora punta, de les 7.30 a les 9.30 h, cada cinc minuts circulen trens per les estacions de Terrassa i Sabadell, el que es tradueix en un cada 2,5 minuts a Sant Cugat. Amb aquests canvis, la línia Barcelona-Vallès inclourà el servei de les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda. Les línies S6 Universitat Autònoma i S7 Rubí es perllonguen fins a Sabadell i Terrassa i es converteixen en trens de les línies S1 i S2.

Pel que fa a la línia S5 Sant Cugat també desapareix i el seu servei l’absorbeixen les circulacions de les línies S1 i S2. Així, a partir d’ara, els trens S1 i S2 pararan a totes les estacions i cobriran el servei i parades de les actuals línies S5, S6 i S7.

Segons va informar el conseller de Territori, Juli Fernàndez, en l'estrena dels horaris, aquesta mesura respon a un compromís del Govern de la Generalitat de "facilitar la vida a la gent i combatre el canvi climàtic i ho fem amb un sistema ferroviari en concret".

Per comprovar si en els primers dies d'aplicació dels nous horaris d'FGC facilita la vida als santcugatencs, el TOT Sant Cugat ha preguntat als usuaris de ferrocarrils per aquesta qüestió i les opinions han sigut diverses. De les persones enquestades, hi ha hagut molt bona rebuda, però també forces crítiques.

Les principals queixes als nous horaris de trens dels FGC

Les crítiques van orientades al fet que ara els trens s'aturin a totes les estacions. Als usuaris preguntats, no els agrada que el trajecte s'allargui per aquest motiu. És el cas del Marc Esquirol, usuari de l'estació de Sant Cugat Centre, que amb les noves freqüències triga més a anar a la feina i "el temps d'espera de la freqüència no li compensa haver de fer un trajecte més llarg". A la mateixa estació la Sílvia Albareda assegura que alguns cops triguen molt a arribar al final de la línia com un dia que recorda que va agafar el tren a l'estació de Sant Cugat Centre i va trigar 45 minuts a arribar a plaça Catalunya. El Laser també considera molt negatiu que la trajectòria s'hagi allargat.

A l'estació de Valldoreix, la Montserrat troba un inconvenient quan a partir de Sarrià s'aturen a totes les estacions. Per a ella, "el que potser guanyes, per una banda, ho alenteixes per una altra".

La Maria Dolores, usuària de Volpelleres, li sembla "horrible" que ara els trens s'aturin a totes les estacions, a banda d'altres queixes que té sobre la senyalització dels trens a les estacions.

Altres usuaris es queixen de la poca freqüència de trens en altres fluxos horaris de la setmana com, per exemple a les nits o al cap de setmana. Sobre això l'Anna, usuària de l'estació de Sant Cugat Centre, s'ha mostrat molesta perquè a la nit s'ha d'esperar 40 minuts per agafar un Terrassa o un Sabadell que la porti a casa.

Una altra usuària de l'estació de Sant Cugat Centre, Ana Martinez, es queixa que els trens entre les 7:30 i 7:45 van molt plens. Assegura que venen tots plens de Terrassa i de Sabadell, la qual cosa a Sant Cugat és "impossible asseure's". Per a ella els que surten beneficiats d'aquests canvis són els de Terrassa i de Sabadell i voldria que hi hagués algun tren que sortís des de Sant Cugat o des d'una estació a mig camí entre les capitals del Vallès Occidental.

Els aspectes positius més destacats de les noves freqüències

Per altra banda, molts usuaris troben positiu que els trens passin més sovint i que ho facin per totes les estacions. Els motius són, però, ben diversos. A l'Anna Domínguez, usuària de l'estació de Sant Cugat Centre, li sembla bé que ara el tren tingui freqüències de metro per poder anar a Barcelona més de pressa.

A la mateixa estació, el Víctor Martínez opina que és "fantàstic" que passin cada 2-3 minuts perquè ara els trens van més descarregats de gent. La Judith Gallego també està "contenta" perquè en direcció Barcelona ja passaven amb molta freqüència i, sobretot valora la freqüència dels trens cap a Sabadell i Terrassa.

Al Ruben Miravete, usuari de l'estació de Valldoreix, li agraden les noves freqüències i el fet que parin a totes les parades. A la mateixa estació, a la Carla Tamayo l'ha afavorit el fet que parin a totes les estacions perquè va a Tres Torres i abans només s'aturaven al matí o a la tarda i no al migdia.

L'Àngels Juan, usuària de l'estació de La Floresta, opina que li semblen bé les noves freqüències perquè s'ha reduït l'ocupació dels trens i sobre el fet que s'aturin a totes les estacions considera que el temps que es perd és mínim. A la mateixa estació, la Mireia Utzet creu que la freqüència de trens és molt bona, però que cal un temps d'adaptació per al fet que s'aturin a totes les parades i s'arribi més tard a les destinacions. I la Pilar creu que està bé que el tren vingui més sovint que abans perquè hi havia molta ocupació. Igual que al Xavi De la Poza a qui li ha agradat molt i l'ha sorprès positivament.

Per al Victor Martí, usuari de l'estació de Les Planes, és una bona iniciativa perquè apropa al centre de Barcelona i converteix l'estació en una estació de metro. A la mateixa estació, a l'Albert Casas l'afavoreixen les noves freqüències perquè en el seu trajecte el tren ja s'aturava a totes les estacions. I a l'Irma Barreda li agraden els nous horaris perquè la freqüència els ajuda a arribar "puntual" a la feina.

La usuària de l'estació de Mira-sol, Marta de Carreras, troba que per a ella els nous horaris d'FGC són perfectes perquè ha fet que els trens baixin més buits a Barcelona. A la mateixa estació, Leandro Lima, ha assegurat que aquesta mesura millora els anteriors horaris i sobre el fet que s'aturin a totes les estacions ha dit que ara millora la connexió interna de Sant Cugat.

Per últim, l'usuari de l'estació de Volpelleres, Alex Mandorfer, opina que el fet que passin els trens amb freqüència incentiva que els usuaris puguin anar amb transport públic a Barcelona o qualsevol lloc connectat a la xarxa viària i se sensibilitza mediambientalment a la gent i perquè no agafi tant el cotxe.

La promoció del transport públic a Sant Cugat, a anàlisi

No obstant això, encara és aviat per saber si les noves freqüències dels trens d'FGC reduiran l'ús del vehicle privat perquè, segons el portaveu de l'Assemblea del Transport Públic de Sant Cugat, Martí Rius, el tema de la mobilitat de les persones no respon a "decisions racionals", sinó que es basa en hàbits adquirits.

Però, el que sí que afavoriria que es deixés el vehicle privat a l'interior de la ciutat seria la millora de la xarxa d'autobús urbà. No seria immediata, al parer de Rius, però sí que s'aniria produint el canvi d'actitud. "En el cas de Sant Cugat, les millors mesures són aquelles que facin que es pugui arribar més de pressa a les estacions de trens", segons comenta Rius. "S'han de fer millores en la línia d'autobusos -nosaltres les vam proposar el 2016- i sembla que ara s'avançarà en aquesta línia amb les conclusions d'un estudi encarregat per l'Ajuntament de Sant Cugat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que proposa la reorganització de les línies que considerem absolutament necessària", segons explica Rius.  Amb la nova proposta, les línies principals de bus passarien cada 20 minuts i la resta cada 30 minuts.

En aquesta línia, l'expert en mobilitat a Sant Cugat, Alfons Perona, expressa que cal una reestructuració de les línies d'autobusos. "En aquests moments a mi em fa la sensació que l'estructura de la xarxa d'autobusos serveix per passejar a quatre alumnes d'Institut i a dues persones jubilades, però, en canvi, no es cobreixen les necessitats dels habitants de Valldoreix o Mira-sol o alguna persona que des d'un punt allunyat de Sant Cugat ha d'anar a l'estació", adverteix Perona.

I conclou que "cal replantejar la xarxa d'autobusos en funció de l'estructura de les estacions de ferrocarrils de la ciutat -que és molt bona" per afavorir que la gent es desplaci d'una manera segura amb més freqüència a les estacions i no fent servir tant el vehicle privat i els aparcaments de les estacions".

Això, juntament amb la millora actual de freqüències dels trens de FGC, promouria encara més l'ús del transport públic. Per a Perona, ampliar la freqüència fa que la gent faci servir més el tren i es descongestioni l'accés a Barcelona. I, per a Martí Rius, la mesura és positiva perquè amplia les places en una línia que està "saturada" i representa una "aposta" per oferir el màxim nombre de places possibles que hauria de tenir conseqüències en el fet que molts viatgers notin una millora de la comoditat en el viatge, en haver més possibilitats d'estar asseguts. Factors que considera positius perquè la gent agafi més el transport públic.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.