Mobilitat

Pas endavant perquè Sant Cugat formi part de la zona 1

Per ara no s'ha concretat quin import hauran de pagar els santcugatencs amb el nou impost per entrar a la primera corona metropolitana

Les set estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya de Sant Cugat del Vallès entraran a formar part de la zona 1 del transport a partir de l'1 de gener de 2019. Aquest dimarts 16 d'octubre, el Consell de l'Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar l'ordenança del nou impost que ha de permetre l'entrada a la primera corona de divuit municipis metropolitans que fins ara estaven a la zona 2, Sant Cugat entre ells. Per ara, no s'ha concretat com s'aplicarà aquest tribut als santcugatencs i santcugatenques ni quina serà la quantitat.

Anar a Sabadell i Terrassa no serà més car

La T-10 de dues zones costa 20,20 euros, mentre que la d'una zona en són 10,10. El billet senzill passaria de 3,10 euros a 2,20 per anar de Sant Cugat a Barcelona. D'altra banda, segons ha confirmat l'Àrea Metropolitana al TOT Sant Cugat, aquest canvi no implicarà un increment de preu per anar a municipis no metropolitans que no canvien de zona, com poden ser Sabadell (zona 2), Rubí (zona 2) o Terrassa (zona 3).

A canvi d'entrar a la zona 1, Sant Cugat haurà d'assumir un nou tribut metropolità que hauran de pagar els santcugatencs i santcugatenques. En aquests moments encara s'està negociant com es materialitzarà aquest impost, que els ajuntaments podran escollir si s'inclou en l'IBI o a través d'una nova taxa. Des de l'Ajuntament de Sant Cugat expliquen que no està concretada quina serà la xifra que hauran de pagar els ciutadans.

Un cop aprovat inicialment el tribut, caldrà fer l'aprovació definitiva i, posteriorment, aprovar l'entrada dels municipis a la primera corona. La voluntat és que tot plegat sigui una realitat a partir de l'1 de gener.

Satisfacció

"És una mesura de potenciació el transport públic i una reivindicació de molts anys a Sant Cugat. Ho celebrem", ha explicat l'alcaldessa Carmela Fortuny, en declaracions al TOT.

L'alcaldessa ha detallat que ara estan negociant amb l'Àrea Metropolitana sobre com s'aplicarà aquest nou impost metropolità i que ara seria "irresponsable" dir quina quantitat hauran de pagar els ciutadans. "Exigim que aquesta mesura, que és positiva, contempli la concreció de la fórmula de càlcul d'aquest tribut, que ha d'incloure topalls i bonificacions". A més, Fortuny ha demanat que l'impost ha de ser "equitatiu" en tots els municipis de la primera corona. Segons l'alcaldessa, el nou tribut no es pagaria fins després de l'estiu.

Tot i això, Fortuny ha insistit en donar "un missatge en positiu": "Serà bo per Sant Cugat, és molt més important el retorn de la mesura que l'impost metropolità que es pugui aplicar". En aquest sentit, ha recordat que cada any passen 8 milions de passatgers per les estacions de Sant Cugat i que el canvi serà positiu per "una majoria de la població".

Nous municipis de la zona 1

Actualment la zona 1 del transport metropolità està integrada per divuit municipis i ara n'entraran divuit més, que fins ara estaven a la zona 2. Són aquestes: Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervello i Torrelles de Llobregat.

Segons va publicar El País, el nou tribut es calcula sobre la base del valor cadastral de la residència. Per a un pis amb un valor de 100.000 euros es pagaran uns 156 euros, segons els càlculs de l’AMB. Segons els càlculs realitzats per l'AMB, la recaptació que es preveu amb l'ampliació de l'ordenança fiscal del Tribut Metropolità als 18 municipis metropolitans de la segona corona tarifària és de 17 milions d'euros.