Sant Cugat ajorna l'entrada en vigor de les restriccions a vehicles contaminants
La restricció havia d'afectar els vehicles contaminants de no residents
A partir de l'1 de gener de 2020 havia d'entrar en vigor la nova normativa de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat, que establia la prohibició de circular pel centre de la ciutat amb vehicles contaminants (a excepció dels cotxes dels residents). Tot i això, l'Ajuntament de Sant Cugat ha decidit ajornar la seva entrada en vigor. Així ho ha assegurat l'alcaldessa, Mireia Ingla, als Matins de TV3.
"S'ha pres la decisió perquè la feina no està feta i una mesura com aquesta necessita una ordenança de l'Ajuntament on es faci de forma explícita els vehicles que podran entrar, la franja horària i quines multes o sancions es podran aplicar", ha explicat Mireia Ingla en declaracions a la televisió pública catalana. Tot i això, la voluntat és que la prohibició entri en vigor durant el 2020, un cop estigui llesta l'ordenança que establirà els criteris i el seu funcionament.
"Ho volem fer de la ma de la ciutadania, perquè són mesures que tenen molt ressò i que a vegades generen un neguit a la població", afegeix l'alcaldessa, que ha detallat que convocaran la Taula de Mobilitat amb els agents implicats per tal de poder redactar l'ordenança. Així, la normativa haurà de determinar com s'aplicaran les restriccions, a qui afectarà i quines sancions hi haurà.
A més, Ingla ha insistit en la necessitat de "reforçar el transport públic perquè les persones deixin d'utilitzar el vehicle privat per anar a tot arreu".
La Zona de Baixes Emissions
La Zona de Baixes Emissions FOTO: Ajuntament de Sant Cugat
La Zona de Baixes Emissions afecta un perímetre de quatre quilòmetres quadrats a Sant Cugat, una àrea compresa entre la Ronda Nord, la carretera de Vallvidrera, el passeig de Valldoreix, el carrer de Llaceres, l'avinguda de les Corts Catalanes i l'avinguda de Roquetes.
La idea inicial és que només els vehicles amb les etiquetes ambientals de la DGT podrien circular per aquesta zona. A més, es preveia que els cotxes dels santcugatencs empadronats i que paguin l'Impost de Circulació a Sant Cugat també hi poguessin circular, encara que fossin contanimants.
En paral·lel a les restriccions de trànsit, l’Ajuntament va posar en marxa alternatives de mobilitat més sostenibles. Un exemple és la línia de bus llançadora que comunica el centre de Sant Cugat amb dos aparcaments gratuïts situats a l’entrada del municipi (i, per tant, fora de l’àrea de restricció de trànsit). Els aparcaments són a l’avinguda de Roquetes i a l’estació de Renfe.
La Zona de Baixes Emissions es va posar en funcionament des de 2018 pels dies d'episodis d'alta contaminació. Malgrat tot, mai s'ha arribat a aplicar.[