Un dels nous aparcaments habilitats a Can Sant Joan. FOTO: Artur Ribera

Mobilitat

Sindicats i treballadors de Can Sant Joan, contra l'àrea taronja d'aparcament

L'Ajuntament convertirà totes les places d'aparcament de Can Sant Joan en places de pagament a partir del juliol

Treballadors i sindicats del parc empresarial de Can Sant Joan s'oposen frontalment a la implantació d'àrea taronja d'aparcament, tal com pretén l'Ajuntament de Sant Cugat a partir del juliol. Aquest fet, expliquen, suposaria un greu perjudici pels treballadors i treballadores, que hauran d'assumir un cost mensual superior als 20 euros per deixar el vehicle. A més, denuncien la falta d'alternatives de transport públic, cosa que els obliga a agafar el cotxe.

El projecte de l'Ajuntament de Sant Cugat passa per convertir totes les places d'aparcament de Can Sant Joan en àrea taronja per millorar la mobilitat. El primer any, el cost serà d'1,10 euros al dia, mentre que a partir del segon any serà de 2,20 euros. Segons l'Ajuntament, s'estudiaran els casos particulars de cada empresa per intentar que els costos pels treballadors siguin menors. "Ara no es pot aparcar i s'ha de posar remei i ser valents", va afirmar el govern municipal.

Davant d'aquesta situació, els sindicats s'han mobilitzat per mostrar el seu rebuig. "Hi ha molta preocupació i desesperació perquè hauràs de destinar 30 euros al mes per aparcar. És gent que cobra entre 800 i 900 euros", denuncia Joaquim Garreta, secretari secció sindical de CGT de Catalana Occidente. "Amb aquest sobrecost, molts companys no podran venir a treballar", afegeix Laura Ibañez, vicepresidenta del Comitè d'Empresa del Contact Center de Catalana Occidente.

 

"Són mesures que continuen aprofundint en què els treballadors assumeixin tots els costos", denuncia Enrique Rodríguez, secretari general de Comissions Obreres al Vallès Occidental.

Mobilitat, un problema

Tot i rebutjar la proposta de l'Ajuntament, els sindicats són conscients que hi ha un problema amb la circulació, tal com exposa Garreta: "La mobilitat a Sant Joan és caòtica. Això s'ha convertit en un macropolígon". A primera hora del matí i a la tarda és quan es concentra més trànsit en el parc empresarial.

 

La situació de l'aparcament és també problemàtica. "Hi ha un carril per aparcar que s'habilita a les 9.30 h, però abans de les 9 ja hi ha cotxes aparcats amb el conductor dins esperant l'hora", explica Laura Ibáñez, que destaca una altra situació habitual: "Gent que entra a les 8.30 h a treballar, arriba a les 7.30 h per poder trobar un lloc i es queden dormint fins l'hora d'entrada".

 

Un dels motius dels problemes de mobilitat és la dificultat per arribar en transport públic des de molts punts del territori. "Des del Baix Llobregat o Maresme és molt difícil venir amb transport públic, són gairebé dues hores. Si vius a Barcelona i estàs a prop d'una estació de FGC ho tens bé, però des d'un altre punts és complicat", argumenta Garreta.

Sense diàleg

En aquest context, molts treballadors es veuen "obligats" a venir a treballar en vehicle privat. "Avui dia no es poden utilitzar mitjans de transport col·lectius, falten connexions dins del polígon", explica Rodríguez. "Venim a treballar forçats a un lloc que és difícil arribar i a sobre ens volen fer pagar per aparcar. Que per venir a treballar, haguem de pagar; no té sentit. No es veu enlloc", lamenta Garreta.

"És una discriminació als treballadors, no és just", afegeix Antonio Martín, secretari jurídic de CGT, que no es mostra optimista amb què les empreses puguin assumir el cost per aparcar dels treballadors.

Tan des de Comissions Obreres com des de CGT denuncien que l'Ajuntament hagi presentat aquest projecte sense obrir una taula de diàleg amb els treballadors del polígon. "L'Ajuntament no s'ha posat en contacte amb nosaltres, no estan comptant amb els treballadors. Hem enviat correus i no ens han contestat. L'empresa ens diu que no sap res i no ens ha informat de res", assegura Ibáñez.

 

"No hem tingut cap participació en aquestes mesures", lamenta el secretari general de CCOO, que demana a l'Ajuntament obrir una taula de negociació amb tots els agents implicats per cercar millores en la mobilitat.

Solucions

És per això que Enrique Rodríguez demana abordar altres qüestions abans de plantejar-se la implantació de zona taronja: "Abans s'han de plantejar mesures alternatives i consensuades al vehicle privat".

 

Les propostes de CCOO passen per millorar les connexions dins del parc empresarial a través de llançadores que connectin els diferents centres de treball. "Som l'únic polígon del Vallès amb estació de FGC i de Renfe, ho hem d'aprofitar", reclama. Uns canvis en el transport que, segons explica Rodríguez, s'haurien de fer amb diàleg entre treballadors, empreses, administració i concessionària del transport.

 

Per Antonio Martín, secretari jurídic de CGT, una de les solucions passa per activar la línia de Renfe que connectaria el Vallès amb Barcelona i el Baix Llobregat. Un projecte, però, totalment aturat.