Sis nous quilòmetres de carril bici a Can Sant Joan
L'Ajuntament de Sant Cugat construirà més de cinc quilòmetres de carrils bici i itineraris per vianants
Moure's a peu o en bicicleta pel parc empresarial de Can Sant Joan pot ser un esport de risc pels milers de treballadors i treballadores o alumnes que diàriament s'hi desplacen. No hi ha espai per bicicletes i les voreres en molts punts són inexistents; el cotxe és el gran protagonista. És per això que l'Ajuntament de Sant Cugat va presentar un pla de millora que incloïa, entre altres, la construcció d'itineraris per a vianants i carrils per bicicleta.
En aquest sentit, l'Ajuntament de Sant Cugat ja ha adjudicat els treballs per fer nous itineraris per a vianants i carrils bici a Can Sant Joan, per un import de 660.000 euros a l'empresa Gestión Ingenieria y Construcción de la Costa Daurada. El projecte preveu la construcció de 5.365 metres de recorreguts per vianants i bicis per fomentar una mobilitat més sostenible en detriment del vehicle privat.
Els carrils connectaran els principals punts del parc empresarial de Can Sant Joan, com l'estació de ferrocarrils i les grans empreses. A més, es contempla la creació d'un carril per sobre de l'autopista AP-7, una de les principals barreres que han d'afrontar els treballadors i treballadores per anar a peu a Can Sant Joan. El contracte de les obres té una durada de sis mesos.
"Ho posarem molt fàcil perquè la gent pugui venir amb bici o tren i bici", va destacar en el seu moment la tinent d'alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, que va afegir: "No pot ser que cada persona vingui amb un cotxe". La voluntat de l'Ajuntament era fer un total de dotze quilòmetres de carrils bici i hauran d'afrontar un segon projecte per acabar de completar els itineraris, especialment en les rotondes.
Zona inhòspita
"Ens trobem un trànsit molt dens i una zona gens pacificada. Ara és una zona inhòspita per vianants i bicicletes", descriu Samuel Navarro, treballador de Can Sant Joan i membre de l'Assemblea de la Bici de Sant Cugat. Un cas que explica és que veïns i veïnes de Volpelleres, que tenen el seu lloc de feina a pocs minuts caminen, opten a anar en cotxe per falta de seguretat.
Navarro està convençut que quan la infraestructura millori, s'incrementarà el nombre de persones que es mou en bicicleta pel polígon. "Hi ha tres escoles i pràcticament ningú ve en bicicleta. És normal que els pares no vulguin que els seus fills vinguin sols en bicicletes, és un perill", explica.
Un dels punts negres pels ciclistes són les dues rotondes grans que hi ha a les entrades de Can Sant Joan (una és la imatge que il·lustra la notícia). "Són molt perilloses, són de dos carrils i els cotxes van molt ràpids". Una companya seva va patir un accident, quan un cotxe que estava avançant se li va emportar per davant. És per això que la segona fase del projecte, que tractarà especialment les rotondes, considera que és molt important.
"Cal pacificar tot el polígon per fer-lo més amable i accessible des de Sant Cugat. El poligon està fet només per cotxes, no hi ha ni voreres", finalitza Samuel Navarro.
Les obres
Tram 1: Carrers Danubi i Sena, 670 metres. La proposta preveu fer una vorera compartida entre vianants i bicicletes al carrer de Danubi. El carril bicicleta te continuïtat en el carrer Sena, mitjançant la seva implantació a la calçada de la rotonda de l’Avinguda Europa, on disposarà d'una vorera pròpia.
Carrer de Sena. Vorera a reconvertir en carril bicicleta. A l'àmbit d’aparcament s’ubicarà una nova vorera.
Tram 2: Avinguda de la Generalitat 1.500 metres. S’utilitza la mitjana vegetal de separació de carrils per implantar el carril bicicleta i el itinerari de vianats es manté en les actuals voreres de l’Avinguda, que disposen de l’amplada necessària per complimentar els requeriments de la normativa d’accesibilitat.
Avinguda de Generalitat. El carril bicicleta s'ubicarà a la mitjana enjardinada.
Tram 3: Avinguda de la Generalitat des de la Plaça Xavier Cugat fins al carrer Ferrer i Guàrdia, 610
metres. En aquest tram el carril bicicleta sempre s’implanta a la calçada circulatòria, amb la excepció del creuament amb les actuals parades d’autobús situades a la plaça Xavier Cugat,; en aquest cas es formalitza una ampliació de vorera per aconseguir la nova andana, i el carril bicicleta puja a la vorera per darrera de la parada mantenint accessible el ample de la vorera.
Avinguda de la Generalitat. L'aparcament en bateria es reconvertirà en carril bici i es farà un aparcament en línia.
Tram 4: Carrer Mercè Vilaret, 540 metres. En aquest tram es disposa el carril bicicleta en calçada, per la impossibilitar d’anular els aparcaments existents de la calçada. Es millora l’estat actual de la vorera, generant la alineació de vorada allà on no hi hes, i formalitzant el paviment de la vorera; el carril bicicleta bidireccional
es fdisposa al marge del paviment de la vorera, i fins a la tanca dels solars existents, s’acaba generant un parterre vegetal que serà tractat en un futur.
Carrer Mercè Vilaret. L'espai de vorera s'ampliarà i es farà nou carril bici.
Tram 5: Avinguda Alcalde Barnils, 700 metres. El carril bicicleta s’implanta a la calçada est de l’Avinguda, anul·lant un dels carrils de circulació de vehicles. En el tram superior, per el damunt del creuament amb la línia dels ferrocarrils, es desplaça l’aparcament en cordó al carril de circulació i es transforma en carril de serveis. En el tram inferior no existeix aparcament a la calçada i s’amplia la vorera en el tram de l'Asepeyo, per formalitzar la andana de la parada de l’autobús i el seu creuament amb el carril bicicleta. En el últim tram, un cop creuat el viaducte de l’autopista AP-7 i en la connexió amb la Via Augusta, el carril bicicleta es segrega de la vorera, tot seguint un camí utilitzat pels vianants.
Avinguda de la Generalitat. Tram que travessa l'autopista, carril bici damunt la calçada i s'ampliarà la vorera.
Tram 6: Via Augusta, 465 metres. El carril bicicleta es disposa en el carril de circulació en direcció a Girona del costat sud. Aquest carril bicicleta en un futur vindrà acompanyat d’una ampliació de vorera que deu formalitzar la escola Viaró.
Tram 7: Avinguda Roquetes, 340 metres. En aquest tram es connecten els itineraris de vianants situats al Nord i al Sud del viaducte de l'autopista Ap-7, utilitzant les voreres existents en aquesta estructura i formalitzant una cinta de paviments comuna de vorera i carril bicicleta que creua les rotondes situades a banda i banda de l'autopista. En el viaducte, s’amplia la vorera oest per poder formalitzar l'accessibilitat per als vianants, i el carril bicicleta es disposa a calçada.
Avinguda de Roquetes. Tram que travessa l'autopista. S'ampliarà la vorera i es farà carril bici sobre la calçada.
Tram 8. Centre Comercial, 540 metres. En aquest tram el carril bicicleta es connecta a diferents trams de la xarxa de carrils bici municipals situats a l’entorn de la empresa Ricoh, a la carretera de Rubí i a l’Avinguda Europa.
Via Augusta. Parterre vorera costat muntanya on s’ubicarà nou carril bicicleta.