Normativa i consells per circular bé per la ciutat
El reglament general de circulació estableix les normes que han de complir els ciclistes a la via urbana
En qualsevol cas, les normes de trànsit pels ciclistes no difereixen en gran mesura de les normes de trànsit de qualsevol altre mitjà de transport, però sí que hi ha algunes normes específiques per a ciclistes urbans.
Circulació
La primera i més important és que les bicicletes han de circular pel carril bici i, en cas que no n’hi hagi, per la calçada. A més, els ciclistes han de respectar sempre el sentit del carril i totes les senyalitzacions que hi ha per a vehicles motoritzats, inclosos els semàfors. En cas de circular per la calçada, cal fer-ho pel centre del carril de la dreta. Tot i que, com dèiem, no hi ha un reglament que ho reguli, habitualment està permès que els ciclistes circulin per zones de vianants i parcs públics sempre i quan ho facin amb prudència i respectant la prioritat del vianant. L’article 14 de l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles de Barcelona especifica que es pot circular per voreres, andanes i passeigs de més de 5 metres i 3 metres d’espai lliure sempre que no hi hagi aglomeració de vianants, entenent que hi ha aglomeració quan no és possible conservar 1 metre de distància entre la bicicleta i els vianants.
Pel que fa a la velocitat, quan es circula per la calçada cal respectar sempre la màxima velocitat permesa al carril.
Seguretat
Pel que fa a mesures de seguretat, la llei regula que s’han de portar reflectors homologats a la bicicleta i que en condicions de poca visibilitat és obligatori l’ús dels llums de posició del davant i del darrere. Així mateix, és obligatori l’ús d’una peça de roba reflectora en trams interurbans i de disposar d’un timbre. El ciclista té prohibit, com qualsevol conductor de vehicle motoritzat, utilitzar el telèfon mòbil o els auriculars mentre circula, així com tampoc pot superar la taxa d’alcoholèmia que per llei no poden superar la resta de conductors. El casc, per via urbana, només és obligatori portar-lo fins als 16 anys. A partir d’aquesta edat és opcional. En vies interurbanes és obligatori portar-lo sempre. Les bicicletes poden dur un remolc per al transport de persones, animals o mercaderies sempre i quan estigui homologat. Finalment, també és convenient que aquelles persones que facin un ús habitual de la bicicleta, contractin una assegurança de responsabilitat civil.
Respecte al ciclista
La resta de vehicles motoritzats han de tenir en compte, quan el ciclista circula per la calçada, que aquest és més vulnerable, i que, per tant, s’han d’extremar les precaucions. El mateix passa quan un ciclista circula per una zona de vianants, que en aquest cas el més vulnerable és qui camina. Tant els vehicles com els vianants no poden circular ni aturar-se en els carrils bici.
Llegeiu tot el reportatge