L'Àrea Metropolitana descarta pagar 20 milions d'euros a Sant Cugat pel transport urbà
L'Ajuntament va reclamar 20 milions d'euros a l'AMB per no haver assumit la gestió del transport de bus urbà
L'Àrea Metropolitana de Barcelona descarta de manera contundent pagar els 20 milions d'euros que l'Ajuntament de Sant Cugat li reclama per no haver assumit la gestió del transport públic de Sant Cugat des del 2018. Així ho va decidir el Consell de l'AMB el 28 de maig. A més, va iniciar els passos previs per portar l'Ajuntament de Sant Cugat als tribunals per haver fet aquesta sol·licitud si no la declara nul·la de ple dret.
L'origen del conflicte
L'Àrea Metropolitana de Barcelona és l'administració encarregada del transport públic de les ciutats de la zona, inclosa Sant Cugat, des del 2010. Sant Cugat es va responsabilitzar del contracte fins al 2018, quan es van esgotar totes les pròrrogues de la concessió. Des de llavors, el contracte del transport de bus urbà es troba en pròrroga forçosa i a l'espera que l'AMB faci una nova concessió.
Durant tot aquest temps, l'Ajuntament de Sant Cugat ha assumit els costos del servei, però ara considera que l'ens supramunicipal se n'ha de fer càrrec. Per això el govern de Junts i ERC va plantejar una reclamació de 20 milions d'euros, que es va oficialitzar en el ple municipal de març.
La resposta de l'Àrea Metropolitana
Des de l'Àrea Metropolitana, governada per PSC, ERC, Junts i En Comú, no contemplen pagar cap indemnització. A més, el Consell de l'AMB va aprovar fer un requeriment previ a la interposició d'un recurs contenció-administratiu contra la decisió de l'Ajuntament. És a dir, han sol·licitat oficialment a l'Ajuntament de Sant Cugat que declari nul l'acord del ple que sol·licitava la indemnització. Si no ho fa, ho portaran als jutjats.
Així ho va aprovar el Consell de l'AMB el 28 de maig, amb els vots a favor de tots els partits, menys els vots en contra de Junts i PP i l'abstenció de Compromís i Acord per Torroelles. Així, l'òrgan supramunicipal deixa clar que no pensa pagar els 20 milions que li reclama Sant Cugat.
Quin és el motiu?
"No existeix cap norma legal que imposi a l’AMB l’obligació d’assumir els serveis municipals de transport", sentencia l'entitat. Per això, consideren que el requeriment de l'Ajuntament de Sant Cugat "s’ha de considerar nul de ple dret per haver estat dictat per òrgan manifestament incompetent". "El Ple municipal no té competències per obligar una altra administració a subrogar-se en un contracte municipal", afegeix.
I recalca: "No existint obligació legal per a l’AMB d’assumir el servei iniciat en l’òrbita municipal, tampoc hi ha obligació d’assumir el finançament del mateix, amb la qual cosa el requeriment del Ple municipal a l’AMB de rescabalar les despeses suportades per l’Ajuntament de Sant Cugat tampoc té empara legal".
El seu argument seria que, com que el contracte actual del transport urbà va ser iniciat per l'Ajuntament, l'Àrea Metropolitana no té cap obligació a fer-se'n càrrec. Seria en la nova concessió quan l'AMB ja ho assumiria.
I ara, què?
En el seu moment, el govern municipal de Sant Cugat no va descartar arribar fins als tribunals per sol·licitar aquesta quantitat. Tot i això, l'alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, va intervenir durant el Consell de l'AMB i va mostrar una actitud conciliadora: "Estem parlant amb l’Àrea Metropolitana per trobar una solució".
El vicepresident metropolità, Antoni Balmón, també va explicar que es reunirien per resoldre el tema.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.