Sessió del Consell de Joves 13-16. FOTO: Bernat Millet

Política

Els partits polítics opinen sobre les noves tarifes de zona 1

Els grups municipals de l'Ajuntament de Sant Cugat demanen la implantació definitiva de la T-Mobilitat

Els grups municipals de l'Ajuntament de Sant Cugat celebren, en part, l’entrada de Sant Cugat en les tarifes de la zona 1, que suposarà una rebaixa de preu per anar a Barcelona i a altres municipis de l'Àrea Metropolitana. Tot i això, denuncien el retard en la implantació de la T-Mobilitat i alguns alerten de l'increment que suposarà en impostos el canvi.

Més info: Així canviaran els preus per anar a Barcelona amb la nova tarifa de zona 1

El president del PDeCAT, Eloi Rovira, ha valorat de manera positiva l'aplicació d'aquesta nova mesura i assegura és una aposta de fa anys del partit. "Facilita l'accés als ciutadans en favor d'una mobilitat més sostenible", afirma. Tot i això, s'ha mostrat contrari amb "el mètode de càlcul de l'impost", que es calcula en base al valor cadastral dels habitatges: "Considerem que no és equitatiu per a tots els habitatges i s'hauria de ajustar aquest mètode per ser més equilibrat".

Des de la CUP, la portaveu Núria Gibert ha recordat que la seva formació aposta per un altre model de mobilitat: "El sistema de T-Mobilitat era la nostra inicitaiva, ja que és el pla més sostenible. Nosaltres partim de la idea de que el transport públic hauria de ser gratuït, i que l'àrea de Barcelona té unes majors facilitats de les quals el transport del Vallés no disposa". A més, també ha recordat que "aquesta inicitaiva repercutirà a les llars, degut a la pujada de l'IBI”.

"L'Ajuntament hauria de donar més ajuts per reduir l'impacte en l'IBI"

Ciutadans es mostra a favor d'aquest canvi, malgrat que considera que alerta sobre l'impacte en la butxaca dels santcugatencs. El portaveu del partit a Sant Cugat, Aldo Ciprian, considera que “aquest nou impost es veurà reflectit de manera negativa en les 59.000 llars de la ciutat”. Durant algunes sessions plenàries, des de Ciutadans assenyalaven que podria suposar un recàrrec de més de 200 euros en l'IBI que es paga a Sant Cugat, "un dels més cars de Catalunya".

"Dins del partit estem contents perquè aquesta tarifa permet desplaçar-se a Barcelona amb una tarifa establerta i amb cost de Zona 1", apunta el regidor d'ERC-MES, Èric Gómez. Tot i això, lamenta que ciutats veïnes com Rubí o Terrassa es mantinguin igual i per això demanen "aplicar el sistema de T-Mobilitat, ja que estableix la quantitat a pagar en relació amb els quilòmetres recorreguts". "Finalment, creiem que l'Ajuntament de Sant Cugat hauria de donar més ajuts per reduir l'impacte que pot generar l'IBI a les diferents llars del municipi, i fer-ho en funció de la renda dels habitatgs”, afegeix.

"Era una necessitat estar a la zona 1"

Ramon Gutiérrez, portaveu d'ICV-EUiA, afirma que "era una reivindicació esperada, i a la vegada una necessitat d'estar a la zona 1, malgrat que allunya a ciutats com Sabadell, Terrassa o Rubí". És per això que considera que "penalitza al ciutadà segons la zona en la que viuen i posa en evidència la falta d'eficàcia per part de la Generalitat, ja que porta des de l'any 2014 endarrerint el pla de T-Mobilitat per solucionar el problema".

El primer secretari del PSC a Sant Cugat, Pere Soler, mostra els suport suport a aquesta nova mesura i afirma que “és bo per a la ciutadania ja que equipara Sant Cugat amb altres municipis de l'Àrea Metropolitana". Amb tot, no ho veu una "solució definitiva" a l'espera que s'apliqui la T-Mobilitat, tot i que sí que ho considera un "avenç important".

El portaveu del Partit Popular, Álvaro Benejam, dona la benvinguda al canvi a la zona 1 de Sant Cugat, però mostra la seva desconformitat amb alguns aspectes. “Les tarifes de la zona 1 són ben rebudes, però el que fa és ocultar la implementació del sistema T-Mobilitat i la irresponsabilitat mostrada per part de la Generalitat de Catalunya”, afegeix.

Què és la T-Mobilitat

La T-Mobilitat és un nou sistema de transport que permetrà calcular el preu del transport públic de manera personalitzada. És a dir, cada usuari pagarà en funció de les seves rutines de transport, els quilòmetres recorreguts i de la freqüència amb que utilitzi el transport públic. Tot i que inicialment la seva implantació estava prevista ja pel 2014, la Generalitat ha anat retardant la seva posada en marxa. Ara es preveu que es comenci a implantar a partir de la tardor del 2019.

Més info: La zona 1 no prospera per la implantació de la T-Mobilitat

T-Mobilitat és una targeta unipersonal que substituirà gradualment tota la gama actual de títols de transport. A l’àrea de Barcelona, per exemple, hi ha actualment uns 88 títols, i amb el nou sistema en quedarà només un. Aquesta simplificació afectarà també el sistema actual de les zones tarifàries, que deixarà d’aplicar-se tal com es fa ara.

El nou sistema permetrà també aplicar bonificacions als usuaris que facin servir el transport públic amb més freqüència i permetrà abaixar preus per desincentivar l’ús de vehicles privats en cas d’episodis de contaminació atmosfèrica.