Gibert (CUP-PC): "Volem una ciutat verda, verda de debò, no d'aparença"

Núria Gibert es presenta per segona vegada a l’alcaldia de Sant Cugat. Durant aquests 4 anys ha estat la portaveu del grup municipal de la CUP-PC. Gibert ha estudiat filosofia i s’ha dedicat a la gestió cultural. Va ser portaveu de la CUP a àmbit nacional i integrant del Consell Nacional de la formació. La CUP és la segona força al consistori, va treure 4 regidors amb 5.561 vots amb un 15,2%. Tot i això va tenir un regidor trànsfuga que no va tornar l’acte de regidor.

Quines són les propostes de la CUP-AMUNT en habitatge?

Retocar els criteris d’accés als pisos de protecció oficial, ara mateix són molts cars i hi ha gent que fins i tot no pot accedir-hi. Per altra banda, ja ho hem dit, no menysprearíem l’augment de l’IBI, que signifiquen 2,5 milions d’euros anuals que es podrien dedicar a construir protecció oficial. Si es destinessin íntegrament a habitatge, estem parlant d’una promoció a l’any, amb un mandat significa augmentar significativament el parc d’habitatge. Per descomptat aplicaríem la mesura del tempteig i retracte, ens interessa explorar noves vies d’augment del parc d’habitatge, no només construir. Hi ha d’haver campanyes de sensibilització per aturar l’especulació, penalitzar els que tenen pisos buits i incentivar. Perquè no podem parlar de quins preus estem posant, Si estant molt allunyats del que cobra la majoria?

Què vol dir tocar els criteris?
Tenim molt habitatge públic, però és un dels més cars de Catalunya, ens trobem que hi ha gent que ni tan sols accedeix aquests criteris, segons els criteris de Promusa, perquè guanya massa poc. Si ens guiem amb aquestes recomanacions del que ha de significar el pagament d'un lloguer perquè sigui viable la teva vida, Promusa s'ho passa. Proposem rebaixar, o que es pugui tarifar que és una proposta transversal a tot al nostre programa, que puguis pagar en relació al que ingresses.

"Hi ha d'haver campanyes de sensibilització per aturar l'especulació"

Com es pot regular des de l'administració el mercat lliure?
S'hauria de poder fer. No és una competència de l'Ajuntament, però els ajuntaments com a administració més propera al ciutadà, té capacitat d'incidir en la manera que ens mirem les coses. Hi ha coses que fa anys no és contemplàvem, per exemple les campanyes de civisme, conducció... Si estem d'acord que l'habitatge és fonamental i transversal, perquè no des de l'administració, a part de bonificar, ajudar.... els donem raons de pes. Entenem que hi ha gent que té pisos i que no vol que siguin deficitaris. Entenem que si som capaços d'explicar que els preus dels pisos estan molt allunyats de la realitat el que fan és ajudar a carregar-se el teixit de la seva pròpia ciutat. S'han de poder fer campanyes de conscienciació apel·lant als petits propietaris.

Una cosa és conscienciar sobre civisme i l'altre incentivar a la gent que tingui un ingrés inferior al que creu que ha de tenir...

Segurament hi ha casos i casos però potser es pot arribar a un cert nivell de consciència col·lectiva amb el que pots guanyar una mica menys i en canvi estàs ajudant, amb l'acompanyament de l'administració, i estàs col·laborant que el teixit de la teva ciutat no es destrueixi. Tard o d'hora et repercutirà a tu, perquè al final tothom té fills, tothom té nebots, tothom té gent al seu entorn que li costa quedar-se a Sant Cugat. El petit propietari és el màxim responsable? No el problema és que no està regulat. Anem a fer polítiques en relació amb el que creiem, nosaltres pensem que l'especulació ha fet molt mal, i que s'ha d'intentar des de tots els fronts possibles posar-nos en raïls racionals.

Els veïns demanen més presència policial?

Ens sembla bé que es compleixin les ràtios policials, perquè també té una qüestió de sensació de seguretat, i també, de drets laborals dels policies. De la manera que hem abordat la seguretat, sense negar que és un fenomen estructural i que aquells qui diguin que amb més robot i més drons se solucionarà, menteixen una mica. Es generen titulars a correcuita per solucionar un problema que és estructural. Sant Cugat té unes problemàtiques transversals en relació a seguretat, que s’han d’enfocar a diferents perspectives i unes són a curt termini i impliquen implementar al policia de proximitat, de barri, al que coneix les casuístiques de cada zona i això passa per més agents. També explorar altres vies com agents cívics i també cohesionar els barris. Ens sembla que aquestes tecnologies tan cares han sigut focs d’artifici. En un moment a Sant Cugat es va fer una versió descomunal amb càmeres, les xifres que tenim de per què han servit són molt relatives.

Han ajudat a der detencions.

Han ajudat en alguns casos, molt poquet, en relació al que van costar, al final has de tenir una persona que ho analitzi.

Els lectors de matrícules ho veuríeu bé? 
A nosaltres en sembla que és una tecnologia de control que no és garantia. Primer perquè Sant Cugat té moltes entrades, la majoria d'entrades que fan els lladregots no són amb cotxe, molts fins i tot surten amb tren. És una tecnologia de control que ens resta en llibertat i que no ens assegura més seguretat en l'àmbit de la llar, no ens interessen els avenços cap aquest camí. Nosaltres no ens sentim còmodes amb aquesta tecnologia. Tenen coneixement dels moviments que fa qualsevol persona, en un moment donat qui saps si qui ho té a les seves mans no pot actuar amb la dissidència política, o amb qualsevol altra cosa. Nosaltres les veiem perillloses aquest tipus de tecnologia de control.

 "la meitat de la població té problemes per pagar l’habitatge"

Critiquen el model de ciutat, l’observatori sociològic diu que la gent està satisfeta de viure a Sant Cugat. Quins canvis vol fer la CUP?

Aquesta pregunta en relació a si t’agrada viure a la ciutat on vius, té poca contestació que no sigui que “sí.” Si mires el baròmetre inclusiu tens que la meitat de la població té problemes per pagar l’habitatge, tens una ciutat que s’ha creat amb la construcció sense aturador i no s’ha preocupat que la seva pròpia comunitat si quedés. La comunitat que l’havia fet. Clar que estem satisfets la ciutat on hem tingut la nostra vida, això no vol dir que no la vulguem canviar cap a millor. Quan parlem de model de ciutat no ens referim a les flors o al verd, en referim a una sèrie d’estructures que fa molts anys que regeixen la forma de governança que són estructures clientelars. També ens referim a un urbanisme que no ha estat pensat per ser una ciutat ecològica, o a escala humana. Ara ens trobem a les portes d’una emergència climàtica i ens trobem que la nostra ciutat, que és tan verda i bonica, multiplica per 20 les dades d’emissions de CO2. Si tenim problemàtiques d'habitatge, mirem què podem fer, Si aquests barris que tenen tantes mancances com ho podem fer perquè siguin barris més vivibles nosaltres hem fet la proposta de passar a la densificació, d'unifamiliar a bifamiliar, que hi puguin haver-hi dues famílies a la mateixa casa. Fas més viu el barri. No volem fer 40 plantes, volem una ciutat verda, verda de debò no d'aparença, per això tenim una crítica tan feroç al model. 

Això vol dir que s'augmentaria la població? 
Per què no? S'augmentaria de forma progressiva. Es densificaria s'augmentaria poc, però s'aniria ferntmés sostenible, sobretot els districtes, que estan molt abandonats en molts sentits.

Traiem els cotxes del centre?
Totes les ciutats estan tendint aquí. Som una mica crítics a com ho planteja el PDeCAT. Tu treus els cotxes de la ciutat i no dones alternatives? La gent no té comerç als seus barris, no té un transport públic eficient i els que tenen diners per pagar la zona verda bé, i els que no, què? Si tu fas polítiques tan dràstiques, has de donar alternatives. Hem de ser conscients que tenim una ciutat de 50 quilòmetres quadrats i a molts llocs no hi ha cap servei. Si vols que la gent consumeixi al teu comerç local, potser no has de facilitar que en un barri es posin 3 grans superfícies seguides, perquè mates el comerç local. Si no vols que el cotxe sigui el transport prioritari, no apostis per la zona escolar única, per exemple. Es generen moltes morts anuals per contaminació, estem al costat de Barcelona, tenim una emergència climàtica molt gran. Hem de prendre consciència d'això i hem de gestionar posar alternatives als nostres veïns.

Els comerciants estan molt preocupats per la prohibició del cotxe al centre. Què fem perquè els petits comerços no tanquin, com incentivem que la gent es quedi a comprar al centre
El comerç també fa una funció social, és l'eix vertebrador de qualsevol comunitat. Hem de fer un canvi de cultura. Hi ha mesures per incentivar el comerç però s'han de fer de forma valenta.Fer protecció en els que siguin més emblemàtics, fer bonificacions, facilitar comerç no només al centre, incentivar i facilitar lloguers accessibles, perquè s'hi puguin posar comerços de proximitat... ara bé, no els hi posis un Mercadona al costat, perquè ho tindran difícil. Has de vetllar perquè hi hagi un cert equilibri. Fem una aposta per la moneda local, perquè aquesta moneda només la puguis gastar en comerços locals. Hi ha llocs on s'ha provat i ha tingut un efecte de revitalitzador del comerç molt important.

"Fem una aposta per la moneda local, perquè aquesta moneda només la puguis gastar en comerços locals"

La municipalització de l'aigua és un dels vostres eixos principals. Què fareu? 
Hi ha serveis que fa tants anys que estan externalitzats que l'Ajuntament no té cap informació. Ni informació tècnica, ni econòmica, no la té de primera mà de forma objectiva per poder treballar que és millor o que és pitjor pels ciutadans. Hem sigut incapaços de tenir aquesta informació, la qüestió del control democràtic és molt vigent. No pots tenir un servei de necessitat vital i externalitzat que està generant beneficis milionaris a una empresa i despreocupar-te. S'ha de recuperar el control democràtic i fer una gestió més directe. Ara parlem de l'aigua, però podríem parlar dels residus o del transport. 

Sempre han criticat l'organigrama de l'ajuntament. No faria falta més estructura per gestionar l'aigua?

Hem criticat la duplicitat d'estructura de l'ajuntament. Això vol dir que els assessors feien la feina que hauria de fer el regidor, això de cada àrea. Entenem que bona part de la feina d'un regidor és la que estan fent els seus caps d'àrea. Per això parlem de duplicitat política tècnica. Hi ha hagut una porta grossa de duplicitat. És duplicar estructura, no? És són treballadors públics, però estan externalitzats, aquesta mateixa gent seguirà treballant, però treus l'empresa, els mitjancers. No diem que tots els serveis s'hagin d'interioritzar, però creiem que hi ha serveis que tenen a veure amb recursos molt bàsics que seria idoni que la ciutat en pogués tenir el control i l'aigua no hauria d'estar subjecte a negoci. 

L'aigua i quins més? 
L'aigua, els residus, perquè el tirem a la brossa i ens oblidem. El transport que és un dret; les funeràries, perquè hi ha d'haver diferències? Perquè hi ha gent que s'ha d'endeutar per poder enterrar d'una forma digna els seus éssers estimats? És un servei que podrien oferir tots els municipis.

Una de les seves propostes és la pujada de l’IBI?

El que creiem amb la pujada que fa tres anys es va aturar. Nosaltres vam calcular què significava això i significava uns 2 euros al més per habitatge. És important que s’entengui perquè hi ha gent que ha fet molta demagògia, amb la mateixa mesura que proposem això, proposem que totes les taxes públiques estiguin tarifades, entenem que les rendes que menys puguin, se li baixaran els serveis públics, a canvi generes uns ingressos que et poden servir per fer polítiques valentes d’habitatge. També els pots treure d’altres llocs. A nosaltres no ens fa por parlar d’impostos, perquè els impostos són el que mouen els serveis. Que la gent no se’n fiï de la gent que diu que baixarà els impostos i posarà més policia, o que la ciutat serà més néta. Això no és possible.

Van demanar que s'aturi la sala polivalent

Ens quedem sense cinemes durant 4 mesos, perquè no hem tingut garanties perquè aquesta sala acomplexi amb les funcion per les quals es va fer. No es calcula el que costa destruir dues sales de cinema. Al cinema hi van milers de persones cada mes. Nosaltres creiem amb la sala polivalent, però que no tenim la nau on hi ha la discoteca Teatre? 

El Teatre-Auditori? 
És un mode que no es pot ni qüestionar. Doncs nosaltres el qüestionem. Un teatre que a les seves memòries diu que només el 30% dels espectadors són de Sant Cugat, per nosaltres és un projecte elitista, perquè no està pensat per la ciutat sinó més enllà. En algunes qüestions sembla que l'efecte crida molesta moltíssim i en altres no, depèn de la classe social a què es cridi. En aquest sentit posem entredit alguns dels models de ciutat de Sant Cugat.

Quin problema hi ha que vingui gent de fora?

Em sembla perfecte que vingui gent de fora. El que no em sembla normal és que el TA sigui el pressupost que és de Cultura. Que es dediqui a generar marca i prestigi això no reverteix amb la gent de Sant Cugat en l'àmbit cultural. Fan una programació d'alt nivell. Això és el que necessita la gent de Sant Cugat? O necessita sales més petites? O que es doni suport a la producció? O la sala B que mai ha arribat?

Podran pactar per fer govern?

No penso que la CUP faci una majoria absoluta, però sí que crec que amb aquest trencament de paradigma, amb aquest moments polítics tan estranys, s’ha trencat el paradigma convergent. La gent veu clar que s’ha exhaurit el model, la corrupció en aquest mandat ha sigut determinant...Hi haurà alternatives aritmètiques possibles i jo espero que puguem ser els capdavanters d’aquesta alternativa, perquè crec que som qui garanteix que sigui d’esquerres i transformadora. Hi haurà gent que ha votat molts anys a convergència i que ara donarà vot de confiança a altres partits, que malgrat que potser són el partit que el representava és saludable un canvi polític per qualsevol ciutat.

"Som la garantia de que si som els forts, hi hagi pacte d’esquerres"

Es veu governant amb ERC i Comuns?

Malgrat les diferències, amb aquests dos grups en concret, en aquest mandat hem treballat amb qüestions estratègiques importants.

ERC ha aprovat 3 pressupostos al PDeCAT-Demòcrates.

Som la garantia de que si som els forts, hi hagi pacte d’esquerres.

Amb el tema nacional han tancat files amb l’equip de govern. Si li fessin concessions, els hi donarien suport.

No. No té cap sentit, nosaltres vam néixer com un mirall invers del que portaven fent durant 20 anys. No hi coincidim amb gairebé res, només en la defensa dels drets democràtics del poble català.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem