Un tens debat de mobilitat i habitatge dona el tret de sortida a la campanya electoral
A la conversa han intervingut membres dels partits amb representació al ple municipal en aquest mandat o l’anterior i també experts en matèria de mobilitat i d'habitatge
La mobilitat i l’habitatge han centrat el segon debat electoral organitzat pel Tot Sant Cugat. A la conversa hi han intervingut membres de partits i també experts en aquestes matèries que han servit de contrapunt a les propostes dels polítics.
Carles Castell, ecòleg i expert en gestió d'espais naturals, ha obert el diàleg indicant que aquests dos aspectes cal tractar-los amb una “visió transversal”, ja que el model d’habitatge també marca mobilitat d’un municipi. Assentant les base de la discussió dels polítics, l’expert en mobilitat i seguretat vial i professor de l'EPSI, Alfons Perona, ha definit Sant Cugat com un municipi que té una estructura de dispersió que no va bé per a fer mobilitat equilibrada.
Entrant ja en matèria, des d’ERC, el Tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge, Francesc Duch, ha assegurat que cal una planificació estratègica per arribar a la “ciutat dels 15 minuts”. Per als republicans això és “un municipi policèntric en què cal que el centre estigui vianantitzat i l’anella central estigui connectada amb tots els barris”.
També des del govern, el regidor de serveis urbans, mobilitat i transport i representant del PSC, José Gallardo, ha posat dades sobre la taula. “Amb la implantació de l’anella verda hi ha hagut una reducció de vehicles de 10.000 a 5.000 al carrer Francesc Moragas”. El socialista també ha promès crear un aparcament dissuasiu a l’entrada de Rubí per contribuir a la pacificació del centre.
El representant de la CUP, el tinent d'alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Marco Simarro, ha anat més enllà i ha plantejat tancar més el centre al vehicle incloent la zona dels 4 cantons. Per a ell l’objectiu és: “cotxes fora del centre”. Simarro ha plantejat un canvi cultural amb propostes com que la ciutadania participi del transport públic amb un sistema que podria ser a demanda en barris separats del centre.
Crítiques al govern
El representant de Junts, Carles Brugarolas, ha criticat l’actual “col·lapse” de trànsit i ha plantejat dibuixar la mobilitat del futur pensant en què els cotxes deixaran de contaminar aviat. També ha criticat que no s’hagi dissenyat un pla de mobilitat com cal i que s’estiguin fent arranjaments a correcuita a 3 mesos de les eleccions.
Des del PDeCAT, Joan Soler ha coincidit amb la crítica als embussos i ha recordat que “el col·lapse és molt més contaminant que la situació prèvia”. En aquest sentit, al seu partit planteja fer un conveni amb els Túnels de Vallvidrera perquè sigui una via ciutadana per buidar un trànsit que no hauria d’anar per la ciutat i “ser valents amb construcció de nous vials”.
Des de Ciutadans, el candidat Aldo Ciprián ha reclamat una renovació del transport públic i més aparcaments dissuasius. El líder de la formació ha recordat que en una ciutat on més del 70% de gent de la població activa treballa fora no es pot solucionar tot anant en bici.
El representant del PP, Álvaro Benejam ha lamentat que es legisli en contra del que opina el ciutadà referint-se a la criminalització del vehicle. Segons ell, “la ciutat dels 15 minuts no serveix a Sant Cugat perquè és diferent a Barcelona i no es pot anar a tot arreu a peu si vius allunyat del centre”.
En un pla contraposat, el candidat d’En Comú Podem, Ramon Gutiérrez, ha afirmat que “no existeix el dret a desplaçar-se en cotxe”. L’ecosocialista també ha posat de manifest la necessitat de fer una ciutat pluricèntrica on per davant dels cotxes hi hagi els vianants i es tingui en compte la perspectiva de gènere.
En la mateixa línia, Blanca Moreno, sociòloga i directora de la consultoria MiT, ha fet una declaració contundent: “no podem parlar de mobilitat sense parlar de gènere”. Per a ella el pla estratègic de mobilitat ha de tenir en compte que hi ha violacions i assetjaments sexuals. I això passa per a una estratègia compartida on hi hagi més il·luminació als carrers.
El model d’habitatge: xoc d’idees
El canvi de bloc temàtic ha fet pujar la temperatura del debat. El professor de Geografia de la UAB Carles Donat ha aportat una dada clau per entendre la fotografia de la ciutat. "Estem vivint una crisi d’accés a l’habitatge que té l’origen en el decalatge entre preu i ingressos familiars. A Sant Cugat una família amb uns ingressos de 35.000 euros a l’any ha de dedicar el 40% d’aquests diners a pagar la llar". Per afegir més context, Guifré Homedes, director general d'Amat Immobiliaris, ha donat una dada demolidora: tant en lloguer com en compravenda a Sant Cugat ha crescut el preu un 40% en els darrers 10 anys. “El problema s’agreuja encara més quan la generació d’oferta és molt lenta”, ha reblat.
Conscient del problema, el regidor de Junts Carles Brugarolas ha afegit que és tota l’àrea metropolitana de Barcelona la que expulsa la ciutadania per culpa del preu. En aquest sentit, però, ha recordat que “Sant Cugat és car perquè és un model d’èxit”. El seu parer és que haver-ho fet millor que altres ciutats no és un problema i el que potser sí que ho és que a Barcelona un terç de la població vulgui marxar a llocs com Sant Cugat.
El representant del PDeCAT, Joan Soler, també ha aprofitat per criticar Ada Colau titllant-la de “la promotora més important” de què la gent vulgui venir a Sant Cugat. Soler també pensa que no s’ha de canviar un model que el que fa és que més i més gent tingui ganes de viure en aquest municipi.
Als antípodes d’aquesta hipòtesi, el candidat d’En Comú Podem, Ramon Gutiérrez, ha proposat augmentar el parc d’habitatge protegit anant a buscar zones amb espai infrautilitzat com polígon de Can Magí. Per a ell, calen nous barris amb habitatges més enllà de Ragull Centre i que Promusa es converteixi en una immobiliària pública.
Aldo Ciprián, candidat de Ciutadans, ha negat que la solució al problema sigui regular (en referència a la nova Llei de l’Habitatge aprovada al Congrés). A més, ha recordat que tots els partits tenien al programa arribar al 10% de l’habitatge protegit i no s’ha ni assolit ni el 3%. La solució és ampliar l’oferta (i que, conseqüentment, disminueixin els preus), ha afirmat.
Des del PSC, José Gallardo li ha rebatut la idea que la nova llei espanyola no ajudi i ha mirat al passat per explicar la situació actual. “El model de Sant Cugat no és casualitat. És el model de CiU que consistia a fer una ciutat de baixa densitat”. Gallardo ha reconegut que no calen gratacels però sí pensar de nou aquest model.
Justament per replantejar aquest dibuix de la ciutat el representant d’ERC, Francesc Duch, ha recordat que la seva formació ha tingut l’habitatge com primera prioritat del seu govern. Duch opina que el dèficit històric és culpa de no tenir previsió d’habitatge assequible en anteriors mandats i ha assegurat que en els pròxims anys es construiran fins a 3.000 habitatges protegits amb noves promocions com la de Ca n'Ametller.
A la CUP també li sembla que el “model elitista” de CiU és la causa del problema i ha insistit en el fet que des de l'ajuntament es pot planificar més habitatge públic. Respecte a la llei d’habitatge ha dit que “es queda curta”.
Tensió i insults al final del debat
El moment més tens del debat l’han protagonitzat la membre del Sindicat de Llogateres Carolina Soto i el candidat del PP, Àlvaro Benejam. Quan l’activista ha posat sobre la taula els desnonaments i la violència en les intervencions policials ha dit que tot plegat és “un engranatge on també hi ha la política i les immobiliàries”. Benejam s’ha afanyat a recordar el dret de la propietat privada i que la vulnerabilitat d’algunes famílies caldria pal·liar-la amb més i millor intervenció dels serveis socials. A Carolina Soto aquestes declaracions li han semblat “una vergonya” i ha titllat el popular d’ignorant per no estar al corrent que molts desnonaments es fan en pisos on els propietaris són fons voltor o grans tenidors. Enfurismat, el candidat del PP ha aprofitat el seu darrer torn d’intervenció per manifestar el seu enuig en públic i ha abandonat l’escenari afirmant que s’ha sentit insultat per la intervenció de Soto.
Per posar més llenya al foc, un membre del públic vinculat al Sindicat de Llogateres i la CUP li ha dit “imbècil” a Benejam quan passava pel seu costat. Tot i que el popular s’hi ha encarat, la tensió no ha escalat més. Un final deslluït per un debat on s’han exposat moltes idees i s’han contraposat models de ciutat en dos temes clau com l’habitatge i la mobilitat.
Moderat pel periodista Bernat Bella, els polítics convidats han estat els que han obtingut representació al ple municipal en aquest mandat o l’anterior.
Pròxims debats:
El dimarts, 16 de maig, se celerbarà el tercer i últim debat amb experts i temàtic; Empresa i Comerç. Serà a les 19 h a la Sala El Siglo de Mercantic. Els experts que intervindran seran els següents:
- Roger Gaspa, President de Foment del Treball
- Adela Burgos, Gerent de Sant Cugat Comerç
- Concepció Curet, Gerant de Sant Cugat Empresarial
- Jordi Bacaria, Economista i consultor en desenvolupament local
- Xavier Pujol, President Pimec Vallès Occidental
Els debats de candidats
Pel que fa als dos debats de candidats, el primer serà el dimecres 17 de maig pels presidenciables de Valldoreix a les set de la tarda a la Nau de Cultura de Valldoreix. I el d'alcaldables de Sant Cugat serà el dimarts 23 de maig a l'espai Àgora de l'Ajuntament de Sant Cugat. Els dos debats l'organitzen conjuntament el mitjà públic Cugat Mèdia i el TOT Sant Cugat.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.