Toda (Units per Sant Cugat): "No volem canviar el model de ciutat, volem reactivar-lo"
L'exdirectiu de La Caixa, Carles Toda, encapçala la llista d'Units per Sant Cugat per a les eleccions municipals i repassa tots els àmbits candents de l'actualitat santcugatenca i catalana
Units per Sant Cugat (una coalició entre Convergents, Lliure i Units per Avançar) es presenta per primera vegada a les eleccions municipals, sota el lideratge de l'exdirectiu de la Caixa, ja jubilat, Carles Toda. L'alcaldable de la formació analitza diferents àmbits que en els darrers anys i mesos han esclatat com les principals preocupacions dels santcugatencs i santcugatenques (habitatge, seguretat, mobilitat, etc.), i explica també la posició del partit en la problemàtica nacional, tot i que assenyala que la prioritat és "parlar de Sant Cugat".
Units per Sant Cugat és una formació nova, formada per una coalició entre diferents forces i independents. Quins són els seus pilars?
Jo sóc d'Units per Avançar, i quan el partit em proposa iniciar una candidatura a Sant Cugat per a les municipals, comptem amb el Xavier Cortés, que ja és actualment regidor, i volíem fer un front més ampli. Vam contactar amb Convergents i amb Lliures, com a partits sortits de l'antiga Convergència i Unió, amb una sensibilitat molt semblant en molts àmbits, i vam pensar que calia fer un front d'aquest centre moderat que havia representat l'antiga Convergència i Unió.
Deien durant la presentació de la llista electoral que es presenten des d'una mirada municipalista per aglutinar el catalanisme moderat.
Bàsicament la proposta és municipalista, de fet, la coalició existeix a Sant Cugat i a Castelldefels, i enlloc més. No és una postura global, de tot el territori. Pensem que a Sant Cugat aquest espai existeix i nosaltres reclamem representar aquesta gent que enyora una posició moderada dins del catalanisme.
Perquè la gent ho tingui clar: quina és la posició d'Units per Sant Cugat sobre la independència, el dret a decidir i els presos polítics?
El pacte d'units per Sant Cugat neix per parlar de Sant Cugat. No és un pacte que hagi estat global, es dona aquí perquè tots tres partits estem mentalitzats que cal parlar de Sant Cugat. Després hi ha altres temes que hi ha altres àmbits per parlar d'ells, si parlem de Catalunya. Nosaltres el que volem bàsicament és parlar de Sant Cugat. Després, dins de la coalició hi ha diferents sensibilitats. Tots tres estem d'acord en el fet que no hi hauria d'haver presos polítics, pensem que no cal. Tenim posicions respecte als temes generals, però no és el que ens importa. Ens importa parlar de Sant Cugat.
"Tots tenim clar que ens agradaria tenir el dret a decidir, però entenem que ha de ser quelcom pactat"
Però els electors voldran conèixer la seva posició respecte a la situació de Catalunya.
Hi ha diferents sensibilitats entre els tres partits. Agafar una posició en nom de tots tres se'm fa complicat, perquè hi ha petites diferències. Ara, crec que una de les coses que tenim clares és que volem parlar de Sant Cugat. Després cada un dels partits de la coalició tindrà la seva posició sobre el sobiranisme, sobre el dret a decidir... Bé, tots tenim clar que ens agradaria tenir el dret a decidir, però entenem que ha de ser quelcom pactat. Els tres partits tenim una voluntat clara de respectar la llei que ens hem donat entre tots, aleshores cal modificar aquestes lleis per accedir-hi. Però en qualsevol cas, el que tenim clar tots tres és la posició de respectar la llei.
"No tinc aspiracions polítiques, no sóc polític, però sí que tinc clar quin Sant Cugat vull"
Vostè s'ha jubilat fa poc i ha estat durant molts anys directiu de La Caixa. Per què decideix entrar en política?
Un no es pot queixar de les coses que passen des de fora. Jo he rebut molt durant 40 anys, he estat un privilegiat. He treballat durant 40 anys a La Caixa amb un sou que m'ha permès viure bé, poder tirar endavant 5 fills... I ara crec que ha arribat el moment de dedicar uns anys de la meva vida a retornar part de tot això que m'ha donat la societat, i per això sóc aquí. No tinc aspiracions polítiques, no sóc polític, però sí que tinc clar quin Sant Cugat vull, com m'agradaria que fossin les coses al municipi, i lluitar per al bé comú.
Han dit també que volen fer una ciutat per a tothom i no deixar a ningú exclòs. Un dels àmbits més calents en els darrers mesos a Sant Cugat ha estat el de l'habitatge. Quines són les seves propostes?
Tenim una ciutat, que va haver-hi un pacte en el seu moment, per arribar als 100.000 habitants com a màxim. Nosaltres, com a antiga Convergència i Unió el vam subscriure i ens agrada aquest model de ciutat. Volem un model de ciutat amb un màxim de 100.000 persones. Ara en tenim 90.000 i escaig, i el que voldríem és que, dins del marge de creixement que queda, poder donar viabilitat a què la gent de Sant Cugat es pugui quedar a viure a Sant Cugat. Jo tinc 5 fills, un està de lloguer aquí, però la resta ha hagut de marxar. Hi ha un pla establert de Promusa, que ja està fet. L'únic que canviarem són alguns detalls en el tema de la concessió, en coses que potser no es valoren tant, com són els anys de residència a Sant Cugat... Es té en compte el nivell de renda, però si ets dins d'aquest marge, va per pur sorteig, i això també s'hauria de quantificar i, potser tornar a l'antic sistema de punts, per afavorir realment als santcugatencs que tinguin aquesta necessitat, i facilitar un habitatge de lloguer durant 5 anys, i facilitar que es quedin aquí, que és el seu àmbit, un han viscut sempre, on tenen els amics, etc.
"Aquesta pistonada que hem perdut l'hem de recuperar"
També parlaven de recuperar el model del 1987.
Sí, el model de Convergència i Unió. Jo vaig venir a viure aquí l'any 1979 i em vaig trobar una ciutat amb 25.000 habitants, amb molts carrers de terra, gairebé sense indústria... Aquest model ha fet el Sant Cugat que tenim ara, que és un model que ens agrada a tots. El que hem de fer és que ens continuï agradant a tots. No podem passar de ser una ciutat que era la imatge on tothom es mirava a no ser-ho tant. Ara hem de començar a fixar-nos en termes de mobilitat en altres ciutats, com Vitòria... Aquesta pistonada que hem perdut l'hem de recuperar. Hem de ser el model.
En el debat del TOT Sant Cugat sobre seguretat van afirmar que Sant Cugat té un problema amb els robatoris. Què planteja Units per Sant Cugat per solucionar-lo?
Jo tinc la impressió que el tema de la seguretat és més greu del que ens diuen. Jo mateix he patit dos robatoris en 6 mesos, un dels quals mentre dormíem. És un tema que preocupa, i ens preocupa molt. Hi ha indicadors que diuen que tenim la mateixa Policia Local ara que l'any 2013, quan la Generalitat recomana un índex de 2 policies locals per cada 1.000 habitants, i en aquests moments som al 0,89. No hem aplicat mesures dissuasives, com poden ser controls amb càmeres amb lectura de matrícules a l'entrada i sortida. Hem d'aplicar les noves tecnologies, i per aplicar-les necessitem gent al darrere que pugui aplicar aquestes dades i fer-ne un bon ús. A més també tenim un problema de consciència de la gent, és important que la gent se senti segura, i avui dia, amb la Policia Local que tenim al carrer, perquè tenim els efectius que tenim, la gent no té una percepció de seguretat, i això fa uns anys no passava. Hem de recuperar seguretat.
"Cal aplicar tota aquella tecnologia que ja existeix"
N'hi ha prou amb augmentar el cos de la Policia Local?
No, evidentment. Cal aplicar tota aquella tecnologia que ja existeix, que avui dia no s'aplica... A Sant Cugat hi ha un problema de dispersió, tenim zones com la Floresta, Valldoreix, Mira-Sol... Que estan lluny del centre. Una de les propostes podria ser un furgó que donés assistència més in situ en aquestes ubicacions, que pogués actuar de manera més eficient i més ràpida en les zones més llunyanes del centre. Seria semblant a una Policia de Barri.
També va assenyalar que creuen que en el cos de la Policia Local hi falten dones.
És voluntat de les dones voler accedir al cos, i potser no hi ha moltes dones que ho vulguin, no ho sé, però en qualsevol cas és estrany que tenim un percentatge de dones al cos, inferior a altres municipis, algun motiu deu haver-hi. Jo no conec què passa dins de la Policia Local, però potser caldria mirar-ho i veure perquè no s'ha produït això. Més que res per si hi ha un problema, solucionar-lo. No estic criticant que no s'hagin fet bé les coses, però sí que crec que es poden fer millor.
En l'àmbit de la mobilitat, vostè diu que cal un equilibri entre els vehicles motoritzats i els vehicles no contaminants. Com possibilitarien aquest equilibri?
El primer de tot és reunir una sèrie d'experts, i que aquests experts facin un pla estratègic per als pròxims anys, consensuat amb la ciutadania i, a més, prioritzant el tema de la seguretat, i a partir d'aquí anem a fer les coses ben fetes, no nyaps com el que s'està fent a l'hipòdrom. A més que participi la ciutadania i, a partir d'aquí, ens interessa que tots els vehicles puguin conviure. Amb el tema del medi ambient, si podem afavorir polítiques per als vehicles no contaminants, ens interessa, però no podem obviar la realitat. La gent que no és del centre, si vol accedir-hi, ho té complicat, i al marge de fer pàrquings dissuasius, que està molt bé, ha d'haver-hi un sistema de transport al centre i a les diferents estacions, amb una freqüència que sigui facilitadora perquè es facin servir aquests transports. Per a mi, són criteris que han de passar per un pla consensuat que avui dia no existeix.
La visió doncs, passaria per una millora del transport públic?
Bé, potser en lloc de fer servir autobusos tant grans, es poden fer servir autobusos més reduïts, però amb una freqüència més gran, que siguin vehicles elèctrics. Són opcions que crec que si Sant Cugat vol ser ciutat puntera, ha d'assolir. Després, amb la viabilitat al centre, cal optimitzar els carrils bici, fer carrils bici segurs. S'ha de fer un plantejament seriós sobre mobilitat. Respecte al centre, potser en lloc de separar bicicletes, vianants i cotxes, potser caldria limitar la velocitat a 30 km/h, i d'aquesta manera podrien conviure bicicletes i cotxes. Avui dia els cotxes no van a 30 km/h... I ningú ho controla tampoc, no hi ha mesures dissuasives en aquest aspecte. Quan parlem de mobilitat no només parlem d'això, parlem també, per exemple, de la gent gran, de les dificultats que tenen amb les voreres que estan en mal estat, en determinats carrers de l'eix comercial... El tema de les bicicletes i els patinets en aquests carrers... De vegades és perillós, fins i tot, caminar per aquests llocs. Ha d'haver-hi quelcom que reguli que en determinades hores de concentració de gent no es pugui circular amb la bicicleta... És un tema de civisme, però que, a través de l'Ajuntament, es pot incidir perquè hi hagi una convivència entre tots.
"No podem lluitar contra les botigues en línia o els centres comercials"
El comerç local passa per un moment delicat. Cal fer polítiques des de l'administració per ajudar aquest comerç local?
Entenc que per part de l'Ajuntament s'han de fer polítiques que afavoreixin el comerç local, però també és cert que el comerç local s'ha de reinventar, perquè no podem lluitar contra les botigues en línia o els centres comercials. Tot i això, hi ha coses en les quals ens sembla que cal donar un cop de mà. Per exemple afavorint que les persones puguin arribar fàcilment a comprar al comerç local, i això, potser, passa per una cosa que ja existia, que eren els tickets de pàrquing que es donaven, i que s'ha perdut. Cal tornar a negociar amb els pàrquings perquè la gent pugui accedir-hi sense tenir un cost elevat. El tema de les zones verdes, per exemple, que hi ha queixa... Per a la gent de Sant Cugat, el cost d'aparcar en zona verda és mínim, i ara pots aparcar, abans no podies. Una altra cosa que veiem és que els propietaris de negocis no poden accedir-hi amb el vehicle. Doncs potser, encara que no siguin residents de Sant Cugat, cal facilitar el fet que el propietari del comerç utilitzi la zona verda com la fan servir els residents. Un altre aspecte que també genera queixa és el de subministrament de mercaderies, ja que els horaris que hi ha no s'acaben d'adaptar a les necessitats dels comerciants. Tot això cal estudiar-ho.
"Entenc que Sant Cugat ha de ser el lloc on vulguin venir les empreses"
Sant Cugat, per altra banda, és un pol d'atracció de grans empreses. Com es pot trobar l'equilibri entre una cosa i l'altra?
El tema que vinguin grans empreses, i que hi hagi un desenvolupament econòmic envejable a Sant Cugat, on hi ha 60.000 llocs de treballs, no és incompatible amb el comerç, al contrari. Si afavoreixes que aquestes grans empreses generin dinàmiques entre elles, que hi hagi punts de trobada i, fins i tot, arribar a un pacte per crear una mini Fira de Barcelona aquí, que generaria riquesa amb gent que vingués de fora que faria servir el comerç de Sant Cugat... Entenc que Sant Cugat ha de ser el lloc on vulguin venir les empreses, que sigui un 22@, que ara per ara està deixant de ser-ho, quan va haver-hi un moment que ho va ser. Es van fer projectes molt macos, que després s'han parat i està mig abandonat. Això s'ha de dinamitzar.
"Tothom s'ha de sentir representat pel seu Ajuntament"
Els actuals models de participació ciutadana, els Consells de Barri, també han generat mal estar entre els veïns, sobretot a la Floresta i a les Planes. Quin model proposa Units per Sant Cugat?
Bé, la seva queixa és que no se'ls escolta. Es tracta que les persones que estiguin a l'Ajuntament pensin amb tothom, parlin amb tothom i estiguin al carrer, cosa que abans passava i que ara ja no passa. Això ho hem de canviar. Tothom s'ha de sentir representat pel seu Ajuntament. Hi ha hagut un punt de deixadesa en aquest àmbit, i això s'ha de canviar.
Quin creu que és el perfil de votant que ha d'anar a buscar Units?
Doncs tots aquells santcugatencs que vulgui parlar de Sant Cugat, que entengui que la prioritat és Sant Cugat, dins d'un catalanisme integrador, amb una proposta, com és la nostra, transversal, disposada a parlar amb tothom, amb voluntat de governar per a tothom... Per tant, demanem el vot a tots. Dins d'això, evidentment hi ha gent més sensible a les nostres propostes i gent que menys. No volem canviar el model de ciutat, volem reactivar el model de ciutat.