Ramon Grau: "La nostra responsabilitat com a empresa és avançar-nos"
Ramon Grau, editor del TOT i del Diari de Sant Cugat, parla sobre la decisió de deixar d'editar el Diari de Sant Cugat
El DIARI de Sant Cugat posa punt final a una trajectòria de gairebé 24 anys amb la publicació del seu últim número aquest dijous 31 de desembre. A partir de la pròxima setmana, però, el TOT Sant Cugat s’ampliarà i integrarà bona part dels continguts del DIARI, tant en l’edició en paper com en l’edició digital diària. Per aquest motiu, aquest mitjà guanyarà en continguts de qualitat i alhora, aquests, per la seva gratuïtat, seran molt més accessibles.
Ramon Grau és president i editor del grup de comunicació Totmedia, que edita, entre altres, els mitjans de comunicació locals TOT Sant Cugat i DIARI de Sant Cugat, així com el diari empresarial VIAempresa i el mitjà d’àmbit generalista El Món. Va ser fundador de Ràdio Sant Cugat –l’actual Cugat.cat– i va adquirir el DIARI quan es deia ‘Els 4 Cantons’, uns mesos després de la seva creació. Fa 35 anys que treballa en l’àmbit de la comunicació.
S’havia plantejat amb anterioritat deixar d’editar el DIARI?
Era un debat intern que teníem, sobretot en els darrers anys. El DIARI no ha estat mai sostenible per si mateix; ha estat, però, un producte que he estimat molt, precisament per les dificultats que ha comportat editar-lo i les moltes hores que li hem dedicat per fer-lo atractiu i donar-li un valor diferencial respecte de l’altre producte que editem, el TOT. Quan t’agrada el periodisme, el fet de tirar endavant durant gairebé 24 anys un mitjà com el DIARI és apassionant.
Què ha pesat més a l’hora de prendre la decisió?
L’estancament pel que fa a vendes, tant de publicitat com d’exemplars i subscripcions. I, sobretot, el canvi d’hàbits dels lectors, que cada vegada més volen informar-se de l’actualitat a través de dispositius digitals, les xarxes socials i de manera gratuïta. Podíem haver aguantat un temps; de fet, hem superat una llarga crisi que ha fet estralls en el sector, però la nostra responsabilitat com a empresa és avançar-nos, aprofitar els recursos i dirigir-los a productes que tenen futur.
El DIARI tindrà continuïtat en el TOT?
Crec que sí, tenim un excel·lent equip i no prescindirem de ningú, l’elaboració de continguts enriquirà i farà molt més atractiu el mitjà per excel·lència de la ciutat. El TOT creixerà en pàgines d’informació i això crec que és una bona notícia.
Per a vostè, què ha estat el millor d’editar el DIARI?
La implicació amb la vida ciutadana, les entitats, els col·lectius, els polítics, una manera d’entendre Sant Cugat. El DIARI ha estat un element d’identitat, d’arrelament i de vincle.
Quina notícia destacaria de les que ha publicat el DIARI?
Personalment, la del comiat d’un gran amic, en Jaume Tubau, amb el Monestir ple de gom a gom. La manifestació de sentiment de dol més multitudinària que es recorda a la ciutat.
Quina és la raó de l’èxit del TOT?
El TOT s’ha convertit en un mitjà eminentment popular, en un element de comunicació de la gent, de les llars, un mitjà transversal, de tothom. Una eina útil per viure en aquesta ciutat.
Quin és el futur de la premsa local?
Cal un esforç perquè els mitjans tradicionals es digitalitzin i comparteixin canals: el paper, la web, les xarxes. Tot basat en una marca forta que et dóna el temps i la vocació de servei públic. Internet és com la ràdio, és immediatesa, i el paper dóna notorietat i encara la confiança. Cal ser honest i rigorós, tant amb els lectors com els anunciants, i repensar com hi arribem. La base és la informació de proximitat, assumir amb responsabilitat el paper que tenim davant la nostra societat i seguir els canvis de tendències i d’hàbits.