José Angel Alda a la seva consulta de Sant Cugat FOTO: Haidy Blanch

Societat

Doctor Alda: "Les extraescolars no han de servir per a cobrir el forat dels pares"

Cada vegada hi ha més infants amb les agendes plenes d'activitats extraescolars un cop surten de l'escola. Fins a quin punt és bo aquest fet?

L'inici del curs escolar arriba acompanyat de l'inici de l'activitat extraescolar. Futbol, bàsquet, violí o anglès són algunes de les activitats que els escolars santcugatencs practiquen setmanalment. Però carreguem massa les agendes dels infants? És bo inscriure'ls a tantes activitats extraescolars?

El santcugatenc José Angel Alda, cap de la secció de Psiquiatria infanto-juvenil de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i coordinador de la Unitat de TDAH de l'Hospital Sant Joan de Déu, ho explica al TOT.

Extraescolars sí o extraescolars no?

És una bona pregunta a la qual no hi ha una resposta uniforme. Hi ha nens als quals les extraescolars els van molt bé, fonamentalment si són nens amb hiperactivitat o nens que necessiten molta activitat... Sempre i quan les extraescolars no serveixin per a cobrir el forat que els pares deixen d'estar, està molt bé que en facin. Hi ha nens que enllacen una amb l'altra el mateix dia i arriben potser a casa a les 20.30 h del vespre. En aquest cas doncs, crec que no és bo.

Quina edat és la millor perquè un infant comenci a fer una extraescolar?

L'edat depén de cada nen. És a dir si a mi no m'agrada la música i tu em poses a fer música, és el pitjor que em pots fer, però si jo tinc una habilitat, prefereixo que la potenciïs. Molts pares s'enfaden amb els nens perquè "és que ha provat ja 10 esports i no li agrada cap", és que potser n'ha de provar 12 fins que trobi el que li agrada. També pot ser que un esport t'agradi durant una època pel que sigui i després prefereixis un altre. Això els pares ho han d'entendre. Els nens canvien, igual que ells canvien d'amistats... 

Les edats adients? Des que el nen tingui l'interès. Potser un nen amb 5 anys ja manifesta un interès en alguna cosa. Doncs se'l pot apuntar però sempre des d'un punt de vista lúdic, no com si fos un professional. Hi ha nois que sembla que es juguin la vida. L'esport ha de ser una cosa divertida, no tan estricta.

Com pot afectar a un infant el fet d'obligar-lo a fer una extraescolar?

Horrorós. Perquè l'únic que aconsegueixes és que el nen odiï aquesta disciplina i ho valori com una cosa molt negativa. Però això no significa que al nen no calgui estimular-lo. Dient-li, "mira: prova un trimestre i a veure que tal, si no t'agrada, no passa res..." o posar-li objectius com per exemple "has de fer natació perquè has de saber nadar. Si no saps nadar, et perds una sèrie d'activitats, com podria ser que et convidin a una festa a una piscina i no puguis anar perquè no saps nedar...".

Hi ha coses que cal aprendre. Però amb objectius més temporals, de trimestre, quadrimestre... Sempre buscant aquella que el satisfaci i el realitzi...

Sí que és important que els nens puguin escollir, els pares poden dirigir però no obligar.  Cal escoltar al nen, amb 7 anys ja és capaç de saber una mica que li agrada, tot i que no cal fer-li cas a la primera. A vegades et pot dir que no li agrada una cosa i amb el temps resulta que està encantat. 

Quins són els avantatges de fer extraescolars?

Amplies el teu nucli d'amistats. Si no ho fas a l'escola i ho fas en un altre club, la teva xarxa social s'augmenta i a més fas una xarxa social on no hi ha una competitivitat amb l'estudi i això és positiu.

El tema de l'exercici s'ha vist que millora estructures, funcions. Hi ha estudis que demostren que gent que fa fitness de manera continuada els canvia la funció cerebral i la mida de certes àrees cerebrals. Hi ha algunes àrees que es desenvolupen més quan estàs fent un esport de manera crònica i mantinguda.

Si haguessis de recomanar una o dues extraescolars quines serien?

Una que fos esport, i potser més pràctica. L'anglès o idiomes perquè els infants d'avui que no sàpiguen anglès no treballaran d'aquí a 20 anys.

Possiblement la música, té un component que també millora certes habilitats, però t'ha d'agradar l'instrument que practiquis.

Si hagués d'escollir només una, triaria esport. Per tot el que suposa a escala de desenvolupament. 'mens sana in corpore sano'. Els antics romans i grecs ja ho deien, i s'ha demostrat que és així.

Quin hauria de ser el calendari perfecte per combinar escola i extraescolar sense estrès?

El nen també ha de tenir un espai per a ell mateix per poder-se avorrir a casa. Dos o tres dies, com a molt, d'ocupació està bé. També és cert que el cap de setmana no els carreguem d'extraescolars i potser la podrien fer i així no els carregaríem entre setmana. Però això ja és un tema que és difícil canviar, perquè normalment no trobes extraescolars els caps de setmana, a banda dels partits esportius.

Els infants que no fan extraescolars rendeixen més a l'escola?

No. A vegades hi ha nens, com els que tenen TDAH que van malament a l'escola i el primer que fan els pares és treure'ls de l'esport perquè se centrin en l'escola, però això és el pitjor que els poden fer. Si els treus l'esport no estudiarà més perquè tingui més temps.

En alguns casos, deixar-los aquesta vàlvula d'escapament és el millor que pots fer.

No conec cap estudi que digui que per no fer extraescolars tindràs millor rendiment escolar ni a la inversa.