Els vehicles més contaminants no podran circular per Sant Cugat
Les restriccions seran en episodis d'alta contaminació a partir de l'1 de gener de 2018
Els vehicles més contaminants no podran circular pel centre de Sant Cugat del Vallès a partir de l'1 de gener de 2018 durant els episodis d'alta contaminació atmosfèrica. Una mesura que s'inclou dins el pla local per millorar la qualitat de l'aire al municipi i potenciar la mobilitat sostenible presentat aquest 19 de desembre per l'Ajuntament de Sant Cugat.
Un pla, com ha remarcat Cristina Paraira, tinenta d'alcalde d'Entorn urbà, Mobilitat i Seguretat Ciutadana, que té per objectiu "treballar en una nova manera d'enfocar la mobilitat, apostant per reduir l'ús del vehicle privat, fomentant els desplaçaments a peu, en bicicleta i en vehicles elèctrics", per "millorar la qualitat de l'aire que respirem".
D'aquesta manera, Sant Cugat se suma a la iniciativa de la Generalitat i l'AMB per millorar la qualitat de l'aire aplicant restriccions a la circulació dels vehicles més contaminants. A partir de l'1 de gener de 2018, aquests vehicles no podran accedir al centre de Sant Cugat, on es delimita una àmplia Zona de Baixes Emissions entre la Ronda Nord i el passeig de Valldoreix, i la carretera de Vallvidrera i l'avinguda de Roquetes, aproximadament.
Així, en episodis d'alta contaminació, només podran accedir a la zona delimitada els vehicles que disposin d'etiqueta ambiental de la DGT (0, ECO, B i C), o bé aquells que rebin l'etiqueta identificativa dels vehicles censats a Sant Cugat (aquelles persones empadronades a Sant Cugat i que paguin l'impost de circulació al municipi). La restricció s'ampliarà a cada dia de l'any a partir de l'1 de gener de 2020.
El pla per millorar la qualitat de l'aire
El pla local presentat per l'Ajuntament de Sant Cugat inclou un total de set grans línies d'actuació per garantir un aire més net.
- L'ampliació dels carrils bici i la seva interconnexió. D'aquesta manera, està previst que l'any 2020 s'hagin duplicat els quilòmetres d'aquest tipus de via, passant dels 35 actuals als 64.
- Reduir el nombre de vehicles al centre de la ciutat apostant per la vianantització dels carrers.
- Fomentar la ciutat verda, preservant l'espai natural, amb l'aprovació al ple municipal del mes de desembre del Pla Director del Verd Urbà.
- Reduir les emissions de CO2, amb l'aplicació del projecte Smart City, per fer un ús més racional del consum energètic en equipaments municipals.
- Aposta pel vehicle elèctric, amb bonificacions en l'impost de circulació i gratuïtat a la zona blava.
- Fomentar el transport públic més sostenible, amb vehicles elèctrics i híbrids.
- Bonificacions ambientals, per instal·lar plaques solars o millorar la qualificació energètica dels edificis.