Gibert, davant el confinament: "Serveis Socials donarà suport a tothom qui ho necessiti"
Entrevista amb la tinenta d'alcaldia de Serveis Socials, que explica tota la tasca de l'Ajuntament per atendre les persones més vulnerables durant el confinament
El confinament decretat per frenar l'expansió del coronavirus ha posat en dificultats moltes persones vulnerables. Gent gran sense una xarxa de suport, persones amb mobilitat reduïda, famílies amb pocs recursos que han perdut la feina... Des de Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Cugat estan intentant arribar a totes aquestes persones amb dificultats per donar-los suport.
El TOT entrevista la tinenta d'alcaldia de Serveis Socials, Núria Gibert, que destaca i agraeix la "ingent" feina que estan fent els treballadors i treballadores socials de l'Ajuntament.
Com s'ha organitzat el departament de Serveis Socials?
El que hem fet és reorganitzar tot el servei d'atenció. Serveis Socials són serveis bàsics i essencials i garantim tota l'atenció via telefònica. El gruix de treballadors fa teletreball des de casa i atenen totes les consultes. A més, tenim un equip de guàrdia a la Casa Mònaco on hem centralitzat els equips de La Floresta, Can Mates, plaça del Coll...
Quin és el paper aquests dies?
Serveis Socials funciona amb protocols molt estandarditzats, però és una situació d'emergència i rebem notícies constantment de col·lectius i persones vulnerables. La feina que fem és anticipar-nos a les situacions de vulnerabilitat que poden sortir. En col·laboració amb Creu Roja, de forma proactiva, hem fet seguiment i hem trucat a persones en situació de vulnerabilitat. Gent gran que viu sola; persones en situació de dependència, de violència o de discapacitat; persones amb una economia fràgil que viuen en habitacions rellogades o d'economia submergida... Hi ha grans grups de vulnerabilitat i molta gent que està en risc.
Aquesta situació de confinament agreuja la vulnerabilitat d'aquests col·lectius?
Les persones més fràgils que anaven tirant, de cop tenen més problemes. Es posen en relleu situacions que ja existeixen de pobresa, precarietat... Per exemple, una persona gran que viu sola i tenia una xarxa veïnal de suport, ara és molt més vulnerable.
"Tenim unes professionals excepcionals i ens en sortirem"
Hi ha la por de no poder atendre totes aquestes persones vulnerables?
En tenim perquè Sant Cugat és una ciutat molt gran. Volíem posar la vida al centre i fer les polítiques socials molt més poderoses. Venim d'un àmbit històricament molt deixat, amb pocs recursos i poc cuidat. Ara ens trobem amb l'herència. Tenim unes professionals excepcionals i estan fent una tasca ingent i ens en sortirem. Es posa molt en relleu que no se li ha donat suficientment valor al servei d'atenció a les persones i amb governs de dretes ha passat més. Intentarem arribar a tot, però segurament haurem de col·laborar amb les xarxes de suport comunitàries.
Com actueu davant de les situacions de vulnerabilitat?
Si té problemes de salut, es deriva a sanitat. Si no pot llançar la brossa o no pot accedir a medicaments, col·laborem amb les xarxes de suport veïnals que s'han organitzat per ajudar-los. Si té símptomes de malaltia, ho derivem a la Creu Roja. Si li falta suport emocional, tenim un telèfon especial de suport psicològic. Aquesta setmana també entregarem kits bàsics d'alimentació. I si una persona requereix serveis d'assistència domiciliària per dutxar-se, ho revisem.
Una de les tasques habituals de Serveis Socials és justament l'assistència domiciliària. S'ha hagut de reduir pel confinament i evitar contagis?
Ens agradaria poder donar cobertura a tothom, però hem de minimitzar els contactes. Es prioritzen els casos més greus. Estem fent un seguiment molt estret d'aquestes situacions.
"[El material sanitari de protecció] de moment és molt insuficient"
Quantes persones a Sant Cugat poden estar en situació de vulnerabilitat en un moment com aquest de confinament?
Serveis Socials atén 12.000 persones de forma habitual i aquesta setmana repartirem 900 targetes moneder pels àpats dels infants que tenen beca menjador. Estem notant un increment de persones en risc de vulnerabilitat i que, fins ara, anaven tirant. Persones que han perdut la feina o molts ingressos. Serveis Socials donarà servei a tothom qui ho necessiti. Serà prioritari.
Un dels focus més preocupants a nivell general són residències de gent gran i centres per a persones amb discapacitat. Què s'està fent?
Tots aquests centres no són competència municipal, però evidentment hi estem en coordinació constant. Vam prioritzar tot el repartiment de material que ens havia arribat: mascaretes, bates, guants, ulleres... Estem a l'expectativa que rebin material i suport.
Una de les preocupacions és la falta de material.
N'hem anat repartint, prioritzant els treballadors que estan al carrer, a l'atenció a les persones i als col·lectius més vulnerables. Però de moment és molt insuficient. Per sort hem tingut donacions però són insuficients i estem esperant que arribi més material.
Hi ha preocupació perquè aquesta situació es cronifiqui i augmentin les persones en risc d'exclusió?
És evident que tots els economistes i qui entén estan parlant d'una recessió econòmica dura. Hi ha destrucció de llocs de treball, els mercats financers estan caient... Treballem amb la idea que aquesta situació de fragilitat, vulnerabilitat i pobresa es pot allargar en el temps. No ho podem plantejar com un estat d'alarma sanitari, sinó d'emergència social.
"La ciutadania santcugatenca és molt solidària"
A Sant Cugat han aparegut diversos grups veïnals i de joves per donar suport a persones grans o dependents que no poden sortir de casa. Com ho gestioneu?
De manera coordinada amb Serveis Socials i amb confiança i responsabilitat. Amb els serveis públics no en tindrem prou i no podrem arribar a totes les demandes. Ens hem coordinat i conegut tots els voluntaris, que ens ajudaran en el repartiment d'aliments, brossa, targetes moneder. Els donarem una autorització perquè es puguin desplaçar. Aquesta col·laboració és bastant pionera. La ciutadania santcugatenca és molt solidària.
En l'àmbit personal, com es viu aquesta situació des de Serveis Socials?
Com a responsable política sento una gratitud immensa pels professionals dels Serveis Socials. Sostenir les preocupacions personals, la conciliació i totes les problemàtiques que estem rebent, de manera ràpida; és una tasca ingent. S'ha de posar molt en valor que estan sostenint la vida. Els professionals ho viuen amb preocupació, però molta professionalitat. Estan preparats per fer-ho i ho estan fent de manera exemplar. Tots plegats estem preocupats pel futur de la gent més vulnerable.