La Floresta, l'escola que avalua sense exàmens
El centre educatiu ha iniciat aquest any un projecte educatiu per ambients des de P3 a tercer de primària
L'escola la Floresta, el centre educatiu del barri que li dóna nom, s'ha sotmès a una transformació en els darrers anys amb la voluntat d'ajustar l'educació a les necessitats reals dels alumnes. L'equipament docent ha començat a treballar aquest any per ambients des de P3 fins a tercer de primària amb l'objectiu de respectar l'evolució acadèmica de cada alumne. "És una necessitat que va sorgir fa quatre anys per atendre millor als infants, no ens ve de cap corrent, sinó de la mateixa escola. La manera que funcionàvem era vàlida, però potser no era l'òptima. Ens costava atendre a les diferents motivacions del grup classe", explica Oriol Castellví, director de l'escola la Floresta, que apunta que sense el suport de les famílies el canvi no hagués estat possible.
El titular de l'escola de barri indica que per arribar fins aquest punt, el claustre de professors s'ha hagut de formar anant a visitar altres escoles que treballen amb programes més afins als nous reptes educatius: "Fa tres anys vam visitar Itaca, Congrés d'Indians, Els Encants amb metodologies diferents no per ser igual que elles, per veure quines coses feien que nosaltres poguéssim incorporar. Teníem clar que volíem posar l'alumne en el centre de l'aprenentatge, però no com fer-ho", diu Castellví que assenyala que també hi ha hagut professors que "s'han pagat cursos de la seva mateixa butxaca".
"Defugim de les etiquetes ni som una escola lliure, ni viva, ni tradicional, som la Floresta i donem una resposta a la manera de sentir d'aquest lloc", argumenta el responsable del centre que s'ha sumat al programa de la Nova Escola 21.
Dividida en tres grans grups
A l'escola, l'ensenyament s'ha dividit en tres grans grups: petits, mitjans i grans. El primer grup, parvulari de P3 a P5, basa l'aprenentatge a través dels ambients, quatre dies a la setmana els tres grups es mesclen entre ells i van a espais diferents i vivencials que l'alumne tria i en els que adquireix els coneixements que fixa la Generalitat per aquestes edats. En aquest nivell i després de l'entrada els està permès als pares quedar-se 20 minuts a l'aula mentre els petits esmorzen. A la tarda, arriba el moment de compartir amb una tutoria conjunta amb els mestres. El dia que no es fan ambients els alumnes surten al bosc de l'entorn de l'escola per experimentar.
El bloc intermedi, de primer a tercer de primària, es continua treballant les competències amb els racons situats a l'aula però també al passadís i que s'aplica la meitat de la setmana. Assignatures de sempre amb metodologies diferents a través dels racons el que significa que dins de cada assignatura no hi ha una única proposta, sinó que se sustenta amb ordinadors, material manipulatiu, si algú es cansa, pot anar a llegir al sofà.
El darrer bloc és el més diferent d'aquesta nova filosofia, dins d'aquest grup la direcció de l'escola va decidir no "trencar el grup classe" de 4t a 6è, ja que "després ve un institut que treballa de manera tradicional i les característiques de quart són molt diferents dels de sisè", explica Castellví. Tot i això l'escola organitza tres dies a la setmana tallers semblants als ambients en els quals es barregen edats i hi ha lliure circulació.
De dues línies educatives a una
Un total de 22 professors atenen als 280 alumnes que estudien actualment en el centre educatiu i que es troba en plena disminució d'alumnes pel pas de dues línies a una. Ara per ara, l'escola té una única línia de P3 fins a segon de primària i dues línies de segon fins a sisè, de manera que amb quatre anys més es quedarà només amb un grup per a cada nivell. Aquesta baixada en el nombre, sumat a l'antiguitat de l'edifici, que va entrar en funcionament ara fa 35 anys, pel que compta amb aules de grans dimensions, algunes ara vacants, juguen a favor del centre per desplegar el nou pla educatiu.
Sense notes
"La via tradicional, ara mateix és absurda", manifesta el docent en referència a l'escola del futur, que recalca que "totes les metodologies extremes tenen punts febles". Dins d'aquests canvis i coincidint amb la modificació de la manera d'ensenyar l'escola no lliurarà notes a l'ús, és a dir amb una xifra numèrica i es tenen en compte aptituds com Benestar i valors i Valors socials i cívics, a més de les assignatures. Tot i això des de l'escola aclareixen que no puntuar: "serà difícil, li donem voltes des del juny. Avaluar per exàmens ja no serveix i interessa fer exàmens de coses interessants, però no per avaluar, perquè no reflectirà ni un 10% del que està passant amb aquell alumne".
Per fer possible una avaluació sense exàmens, el centre està desenvolupant ara un software accessible des d'un telèfon mòbil per analitzar i avaluar que està passant sobre la marxa i comunicar-ho als mestres, això farà, en paraules de Castellví que "les primeres tres avaluacions seran molt difícils, però d'aquí a dos anys ja estarà fet".
L'expert en educació recalca que la gran millora que aporta aquesta metodologia passa per "atendre la diversitat i el nivell de capacitat de cadascú i ells s'autogestionin", finalitza.