La meitat de grups de l'escola pública de Sant Cugat supera la ràtio de 25 alumnes
El col·lectiu de professors del Vallès Occidental ha assegurat que l'excedent d'alumnes afecta la qualitat de l'educació que reben els infants
Els docents de l'ensenyament públic no universitari del Vallès Occidental denuncien que hi ha una situació de "sobreràtio" generalitzada a l'escola pública. Els professors indiquen que el 66% dels grups que hi ha a la comarca superen la xifra de 25 alumnes per aula que marca la llei. Afirmen que aquest excés d'infants es tradueix en 1.726 alumnes, el que equivaldria a 70 grups nous i quatre escoles de doble línia. Dels 202 grups entre P-3 i 6è de Primària de l'escola pública de Sant Cugat, a 92 es supera la ràtio de 25 alumnes.
El col·lectiu de professors del Vallès Occidental ha assegurat que l'excedent d'alumnes afecta la qualitat de l'educació que reben els infants i demanen a Ensenyament que davant increments d'alumnat creï noves línies o construeixi més centres educatius.
Aquesta situació també es produeix a les escoles públiques de Sant Cugat del Vallès, tal com ha denunciat la vicepresidenta de la Federació d'Ampes de Catalunya i vocal de l'Associació de Famílies d'Alumnes de la Floresta, Xènia Amorós, amb xifres de sobreràtio a les aules.
"Hi ha una pujada de ràtios sistemàtica a Sant Cugat. La normativa permet, en casos excepcionals, un augment de ràtio fins al 10%. En alguna aula es podria tenir fins a 27 alumnes, però el que ens trobem és que l'augment és sistemàtic", denuncia Amorós, que ho atribueix a la "desinversió a l'escola pública" des de les retallades del 2011.
Sobreràtio a Sant Cugat
Concretament, dels 202 grups de P-3 a 6è de Primària que hi ha en totes les escoles públiques de Sant Cugat, en 92 se supera la ràtio de 25 alumnes. Això vol dir que gairebé un 50% dels grups tenen 'sobreràtio', mentre que la mitjana de la comarca se situa en més del 65%.
Criden l'atenció els casos de P-5 i 1r de Primària, on 42 dels 43 grups de Sant Cugat tenen més de 25 infants. L'excés d'infants implica més de 60 alumnes, que suposaria la creació de gairebé tres grups nous al municipi. La ràtio dels 202 grups de totes les escoles públiques de Sant Cugat, entre P-3 i 6è, és de 25,2 alumnes per classe; també per sobre del que marca la llei.
"És evident que l'atenció a la diversitat se'n veu perjudicada, igual que està perjudicada per les retallades a l'educació pública", lamenta la vicepresidenta de la Fapac, que denuncia que la inversió en l'escola pública encara no ha recuperat les xifres de 2011.
L'augment de ràtios és especialment important a partir de 3r de Primària i cap a baix, ja que es va tancar una línia de P-3 a la Floresta. "Això va comportar l'augment de ràtios a tot Sant Cugat i des d'aquell any també apareixen cursos bolets", apunta Xènia Amorós. Tot plegat ho qualifica com "una mala planificació" de l'administració i un desinterès en l'escola pública.
És per això que la vicepresidenta de la Fapac veu imprescindible una nova escola pública a Sant Cugat i avisa que la creació d'una nova línia a La Mirada, l'escola més nova del municipi, no n'hi haurà prou. A més, alerta que la problemàtica de sobreràtios a les etapes d'infantil i primària podria acabar arribant a la secundària. "Hi ha preocupació perquè no hi ha planificació", sentencia.
A sota, les dades dels grups que hi ha en cada curs de l'educació d'infantil i primària de Sant Cugat, separat per escoles públiques i escoles concertades religioses. Les línies indiquen el nombre de grups en totes les escoles i, a sota, s'indica la xifra de grups que superen la ràtio de 25 alumnes. A sota, la ràtio mitjana de cada curs a Sant Cugat. Són xifres de la comissió de garanties de la matriculació de l'Ajuntament de Sant Cugat.
Diferències amb la concertada
Un fet que denuncien des de la Fapac és que la desinversió i supressió de grups de l'escola pública no s'ha produït a l'escola concertada, especialment a la religiosa. Així, expliquen que escoles concertades religioses de Sant Cugat no han perdut grups, tot i que en alguns anys omplin la meitat de les places. Mentre l'escola concertada religiosa no omple les aules, les dues escoles concertades laiques de Sant Cugat sí que tenen les ràtios completes.
"Tenim aules amb ràtios menors a l'escola concertada religiosa. A Sant Cugat, la inversió per alumne de l'escola concertada és superior a la inversió per alumne de l'escola pública. És un greuge comparatiu, més quan l'educació pública és la que ha de garantir l'accés per a tothom. En canvi, ens trobem que les escoles que segreguen, s'emporten més recursos i amb ràtios més baixos", assegura Xènia Amorós, que a més denuncia que mentre les retallades no s'han revertit a l'escola pública, les subvencions a la concertada sí que ha recuperat el nivell de 2011.
La membre de la Fapac explica que "des de fa uns quants anys, la tendència a la concertada religiosa és a la baixa" i que, malgrat això, "contineun ofertant tots els grups". "En canvi, a l'escola pública han tancat línies, per exemple a P-3 a l'escola La Floresta", lamenta Amorós, que finalitza: "És evident que les prioritats de les famílies han canviat en favor de l'escola pública i no poden mantenir un model d'oferta que no es correspon amb la realitat, han de donar resposta a les demandes de les famílies".