Interior de la biblioteca escolar que hi ha a l’escola Joan Maragall. FOTO: Artur Ribera

Societat

Millorar la comprensió lectora amb el foment de la lectura

Activitats i biblioteques obertes fora de l’horari lectiu, algunes de les iniciatives per mantenir viva l’interès per llegir

Totes les escoles, centres de primària i universitats de la ciutat disposen de biblioteques pròpies. Les biblioteques escolars es complementen, en alguns casos, amb les biblioteques d’aula, un racó amb llibres adreçat al nivell formatiu i a l’edat de cada classe. “Cada centre busca fomentar la lectura través del seu projecte educatiu. La comprensió lectora és fonamental per a l’alumnat”, apunta Josep Manel Prats, president de la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes d’Escoles Lliures (Fapel). Des de la Coordinadora de les AMPA de les escoles públiques de Sant Cugat, la seva presidenta Carme Roca diu que els centres docents obren les biblioteques com a aules d’estudi per fer deures i com a ús escolar al matí, migdia i tarda. Sota aquestes premisses, les escoles desenvolupen diversos plans per atreure els seus estudiants cap a la lectura.

En aquest sentit s’ha expressat des de la biblioteca de l’escola Joan Maragall, Maria Arredondo, bibliotecària del centre: “Fem molts projectes en hores lectives com la visita de l’autor, l’animació lectora, els padrins de biblioteca, els contes per compartir en família... I la lectura s’incrementa cada any; es tracta de despertar un interès voluntari i que el fet de llegir no sigui una imposició”. Arredondo explica que en el cas de la biblioteca que lidera i que està oberta als alumnes del centre de les 10.00 a les 18.00 hores, fora de l’horari lectiu, és a dir, a les tardes i migdies, s’utilitza per fer treballs en grup a l’ordinador, fer deures, però també per llegir.

De biblioteca d’escola a de barri

Fins que no es va inaugurar la biblioteca de Mira-sol, la biblioteca de l’escola Catalunya suplia la necessitat d’aquest equipament entre els veïns del barri. Els residents del districte utilitzaven la instal·lació com a aula d’estudi i consulta del fons, que amb l’obertura de la Marta Pessarrodona va quedar al centre educatiu.

L’autor ens visita

Les biblioteques municipals també ofereixen activitats per als escolars –pensades per a edats compreses entre primària i secundària–, i a les quals es pot accedir a través del Pla de dinamització educativa. Dins d’aquest pla les biblioteques ofereixen dues propostes a les escoles: la primera, la visita dels centres educatius a la xarxa, amb un itinerari adaptat al seu nivell, i la segona, a través de ‘L’autor ens visita’, en què les escoles escullen un escriptor que treballen a l’aula i aprofiten la biblioteca per celebrar una trobada amb l’autor del text perquè els expliqui com és el procés de creació literària. 

Paral·lelament les biblioteques públiques tenen contacte directe amb els centres escolars amb l’objectiu de donar suport tècnic i professional al personal que s’encarrega de les biblioteques. En aquest sentit i aquest any docent, ambdós òrgans estan elaborant l’activitat conjunta ‘Literatura en moviment’, amb motiu del centenari de les biblioteques, la qual se celebrarà per Sant Jordi.