Sunyer: “La contaminació de l’aire com a factor de risc està abans que el colesterol”
Doctor en Medicina i Cirurgia per la Universitat de Barcelona, Jordi Sunyer investiga des del Centre de Recerca en Epidemiologia els efectes nocius de la contaminació en la salut de les persones
La contaminació de l’aire és el risc ambiental més important. En el rànquing de factors de risc per la salut humana que publica l’Organització Mundial de la Salut, la contaminació de l’aire, provinent principalment del trànsit, és el novè factor més destacat, abans que el colesterol fins i tot. Coses que ens preocupen molt com els pesticides en els aliments, la telefonia mòbil... estan molt més allunyades. La contaminació de l’aire, encara que no es veu ni s’olora, és el principal factor de risc ambiental del nostre entorn.
Quina és la principal causa?
El problema que tenim és la congestió de vehicles. Ens hem de prendre seriosament la contaminació atmosfèrica, que està principalment generada pel transport i vehicles de dièsel. Si no reduïm el número de vehicles, seguirem tenint aquest problema, encara que els cotxes siguin més nets. L’alternativa és donar molt més espai al transport. Per dins de la ciutat i qualsevol recorregut de menys de dos quilòmetres s’hauria de fer amb bicicleta o bé a peu, que a més, també és un benefici per la salut.
Els vehicles dièsel es venien com a menys contaminants. No és així?
Els cotxes dièsel es van promoure molt perquè són més eficients i produeixen menys contaminants gasosos. Però el problema ha sortit a partir de l’emissió de partícules sòlides, que n’emet moltes més de les previstes. Ara ens trobem amb un transport de mercaderies principalment de dièsel i amb molts vehicles privats que també l’utilitzen, cosa que provoca un problema real en països com el nostre.
Hi ha estudis que vinculin la mortalitat i usos de vehicles?
L’impacte del bicing a Barcelona el primer any, amb 35.000 usuaris que vam estimar que deixaven del cotxe, es va traduir al cap de dotze mesos amb la reducció de nou morts per la millora de la qualitat ambiental.
Les partícules PM10 són de les més perilloses. D’on provenen?
En el aire, els contaminants estan en forma gasosa, com els gasos d’ozó o diòxids de nitrogen provinents de les indústries... Però després tenim també en format líquid i sòlid –en partícules– que es divideixen segons la seva mida. Com més petites, més capacitat tenen d’entrar en el nostre organisme. Precisament, les partícules anomenades PM10 són els contaminants més perillosos i són els que genera el trànsit, sobretot el dièsel.
I què provoquen?
Les partícules entren pels pulmons i produeixen problemes respiratoris com pot ser l’asma i la malaltia pulmonar obstructiva. Aquesta contaminació té una influència directa a retallar l’esperança de vida perquè les partícules afecten el sistema cardiovascular ja que també entren en el reg sanguini i poden entrar al cor, provocant accidents cardiovasculars, arítmies, i afecten la qualitat de la sang, el ritme cardíac... La contaminació, en qualsevol nivell i grau, influeix en l’esperança de vida. Per cada augment de deu micrograms de partícules, l’esperança de vida es redueix mig any. I també hi ha efectes a curt termini. Si un dia augmenta molt la contaminació, les visites a urgències per infart de miocardi augmenten immediatament.
I com afecta la contaminació de l’aire als nens?
La contaminació no és uniforme a tota la ciutat i al costat d’una via amb molt trànsit hi ha més contaminació que a cent metres de diferència. A Califòrnia s’han fet estudis on els nens de les escoles properes a vies de molta freqüència de vehicles tenen un pitjor desenvolupament pulmonar. Ara estem estudiant si també pot afectar l’aprenentatge perquè hi ha diversos estudis que apunten que les partícules també es poden dipositar al cervell i provocar inflamacions. Com que els nens estan en fase de desenvolupament, els òrgans que tarden més a créixer com el cervell o els pulmons poden no arribar-se a desenvolupar al cent per cent.