La via partia Valldoreix en dues parts FOTO: JR Armadàs

Urbanisme

L'AMB aprova retirar la reserva de sòl per a la construcció del 'vial cornisa'

D'aquesta manera el projecte queda gairebé enterrat


El ple de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha aprovat la modificació del Pla General Metropolità (PGM) per eliminar la reserva de sòl per construir la coneguda com a 'via cornisa', el que havia de ser una carretera de quatre carrils que travessava Collserola afectant Molins de Rei, Sant Cugat i Cerdanyola i que es va projectar el 1976. Els tres municipis afectats van ser els que van demanar eliminar aquesta reserva viària i protegir els sòls afectats tenint en compte que la via suposava una amenaça per a Collserola.

Ara, el Departament de Territori i Sostenibilitat haurà de fer l'aprovació definitiva per enterrar el projecte. El ple de l'AMB d'aquest dimarts, 24 de novembre,  ha aprovat el text refós de la modificació puntual del Pla General Metropolità a l’àmbit de la via de cornisa (vessant nord de Collserola), en els termes municipals de Molins de Rei, Sant Cugat i Cerdanyola del Vallès, promoguda per aquests ajuntaments i redactada i tramitada per l'AMB a sol·licitud dels ajuntaments esmentats.

Aquesta modificació buscava eliminar la reserva viària en el sòl d'aquests tres municipis per al projecte d'una autovia que hauria suposat una amenaça mediambiental, que segons el planejament del 1976 afectava 16 kilòmetres de 25 metres d'amplada en una zona que ara està catalogada com a Parc Natural. El traçat del vial coincidia en gran mesura amb les carenes de la serra i partia de Molins fins arribar a Cerdanyola.


Amb l'aprovació de la modificació del PGM el projecte queda gairebé enterrat, segons han concretat fonts de l'AMB. Tal i com indica el text aprovat, l'expedient s'elevarà ara al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat per tal que procedeixi a la seva aprovació definitiva i la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat. 



Des de Sant Cugat, Damià Calvet, tinent d'alcalde d'Urbanisme, ha considerat que aquest era un planejament "obsolet" que es va fer el 1976 però que anys més tard s'ha pogut, constatar que algunes previsions estaven "sobreplanificades". Per això, ha celebrat que amb la retirada de la reserva viària el territori té una planificació "més coherent" i, en el cas de Sant Cugat, els permetrà ordenar el territori "d'una manera més sostenible". 



De fet, ha explicat que el fet de tenir aquesta reserva "trinxava" el territori i afectava el planejament de determinats equipaments i zones. Ara, el Consistori recuperarà una "visió integral" del seu territori i podrà ordenar-lo, via el planejament actual o via alguna modificació, podrà ordenar-lo "senes la càrrega de la reserva". 



La proposta s'havia treballat gràcies a la proposta feta el 2011 pels ajuntaments de Molins de Rei, Sant Cugat i Cerdanyola del Vallès. El 2012 el consell general metropolità de l'AMB va acordar iniciar el tràmit per eliminar la reserva diària i tres anys més tard s'ha aconseguit l'aprovació gairebé definitiva.