Una nova carretera unirà Valldoreix amb la carretera de Vallvidrera, en un punt on també es preveu la instal·lació d'una benzinera. El Ple Municipal de Sant Cugat va aprovar l'avanç de modificació del Pla General Metropolità en diferents àmbits de la Floresta i Valldoreix i que també contempla la supressió d'un vial entre l'estació valldoreixenca i la plaça de Can Cadena.
Es tracta d'una operació urbanística per la qual l'Ajuntament de Sant Cugat es queda diferents zones verdes de propietat privada del voltant de la masia de Can Rosàs i altres punts de Valldoreix, com a l'entorn de la riera de Saladrigues. A canvi, el Consistori trasllada més edificabilitat a l'entorn de la carretera de Vallvidrera i augmenta l'edificabilitat dins la masia Rosàs.
Es tracta d'un acord entre l'Ajuntament i la propietat. Segons va explicar el regidor d'ERC-MES, Ferran Villaseñor, un acord forçat arran de la problemàtica de les zones verdes, que la llei obliga a expropiar a l'Ajuntament i que en aquests casos hauria pogut suposar una expropiació valorada en vint milions d'euros. D'aquesta manera, s'aconsegueixen les zones verdes de manera gratuïta a canvis d'augments d'edificabilitat en altres punts.
Els motius
El tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Puigdomènech, va assegurar que l'objectiu de la modificació busca donar resposta a diferents situacions, com completar els eixos verds, potenciar la centralitat de Valldoreix i millorar les comunicacions i serveis a l'entrada de Valldoreix.
Per una banda es "millora la connexió dels eixos verds entre la carretera de Vallvidrera i el torrent de Nonell", "connecta els espais del Parc Natural amb la plaça de Can Cadena" i "es millora la integració dels espais verds a la riera de Saladrigues". De fet, destaca "l'obtenció gratuïta de sistemes lliures de 4 hectàrees de titularitat privada a l'entorn de la riera de Saladrigues".
Un dels objectius és "millorar les connexions i els serveis, entre la carretera de Vallvidrera i la xarxa de carrers de Valldoreix". Així, es crearà una nova carretera entre la carretera de Vallvidrera fins al carrer de Sant Joan de la Creu i es suprimeixen dues reserves viàries entre l'aparcament de l'estació i la plaça de Can Cadena. A més, es preveu la impantació d'una benzinera de "dimensions reduïdes" a la carretera de Vallvidrera. La voluntat, també és reduir la congestió a Can Cadena.
Amb tot i a canvi de l'obtenció gratuïta de les noves zones verdes, es diversifiquen i s'intensifiquen els usos edificatius de la Masia Rosàs i el seu entorn.
Debat
L'avanç de modificació es va aprovar en el ple municipal amb els vots a favor del govern del PDeCAT-Demòcrates, Cs, ERC-MES, ICV-EUiA i el regidor no adscrit Xavier Cortés i les abstencions de CUP-PC, PSC, PP i el regidor no adscrit Dimitri Defranc.
"Tot això ho fem perquè no ens encolomin 22 milions d'euros d'indemnitzacions", va sentenciar Ferran Villaseñor, d'ERC-MES, que considera que el projecte té "aspectes positius" com la desprogramació del vial entre Can Cadena i l'estació o dotar d'una nova entrada Valldoreix. "La benzinera ha tingut debat en els últims anys i els trasllats d'edificabilitat en aquestes zones verdes són per no instar a les indemnitzacions", va afegir. Els republicans van votar a favor "per responsabilitat", ja que si els propietaris anaven a judici per obligar l'Ajuntament a expropiar les zones verdes, els costos haurien estat milionaris.
Des del PSC, Pere Soler va apuntar que el projecte hi ha qüestions "positives" tot i que es barregen moltes coses i pot sembla que "s'intenti colar un gol". "No veiem per enlloc el tema de Can Rosàs i a què respon aquesta acció. És una zona verda i no entenem els canvis d'usos", va comentar.
En el mapa s'indiquen els diferents canvis urbanístics que es volen introduir entre La Floresta i Valldoreix. Clicant sobre cada requadre hi ha la informació sobre la modificació.