Veïns del Baixador veuen "desorbitat" el cost que hauran de pagar per la urbanització
Cada veí haurà d'assumir un cost d'entre 15.000 i 100.000 euros per la urbanització de l'avinguda
L'Associació de Veïns de l'avinguda del Baixador consideren que les quantitats que hauran d'assumir per la urbanització del carrer són "desorbitades". És la resposta veïnal al projecte d'urbanització de l'Ajuntament de Sant Cugat, valorat en 5 milions d'euros. Els veïns hauran d'assumir el 56% del cost total, el que pot suposar una despesa per propietari que pot oscil·lar entre els 15.000 i els 100.000 euros.
"És una barbaritat", denuncia Sergi López, de l'associació veïnal, que afegeix que hi ha molta preocupació entre els veïns. "Aquests números han generat molta inquietud", ha destacat López. Tot i això, encara no saben exactament el càlcul que s'ha utilitzat i quant haurà de pagar cada propietari.
"Sense grans luxes"
Des de l'Associació de Veïns apunten que el projecte agrada al veïnat, però que troben el preu excessiu. És per això que tornen a reivindicar una urbanització bàsica i "sense grans luxes". "Demanem tornar al bàsic, amb un carrer sense pols, amb llum i amb seguretat", resumeix. A més, consideren que el projecte no correspon al procés de participació dels veïns.
Entre altres, l'actual projecte preveu zones d'esbarjo, bancs, jocs infantils i la plantació de fins a 300 arbres. La circulació seria de sentit únic, amb canvis de direccions. El president de Valldoreix, Josep Puig, va obrir la porta a modificar el projecte si els veïns ho reclamaven. I és que tot i que el projecte l'ha encarregat l'Ajuntament, serà l'EMD qui haurà de negociar amb els veïns.
Proposta de sentit de la circulació
El calendari del projecte
L'actual previsió és que les obres d'urbanització acabin el 3r trimestre de 2024. Això són gairebé cinc anys de retard respecte l'anunci inicial de l'anterior govern. Tot i això, les discrepàncies dels veïns amb el projecte presentat faran endarrerir encara més l'inici dels treballs.
Tenint en compte aquests terminis, els veïns insisiteixen en la necessitat d'aplicar mesures pal·liatives per reduir les molèsties de pols, sots i inseguretat viària que denuncien.
90 veïns assumeixen el cost
L'avinguda del Baixador és una artèria de gairebé dos quilòmetres que connecta Valldoreix i Mira-sol i també connecta àrees amb l'AP-7 i els Túnels de Vallvidrera. Davant del fet que és "un carrer de referència", els veïns no troben just que hagin d'assumir ells la majoria del cost.
"És injust que només 90 veïns paguem el carrer", emfatitza López, que afegeix: "Si és un carrer per tothom i que connecta barris, s'hauria de pagar entre tots els ciutadans". I és que per l'avinguda hi passen molts veïns diàriament de tot Mira-sol i Valldoreix.
Els estalvis de tota una vida
Des de l'Associació de Veïns posen de manifest que els diners que hauran de pagar poden suposar un greu problema per alguns dels propietaris. "Hi ha gent jubilada, que fa 50 anys que viuen aquí, i no poden pagar 35.000 euros. Són els seus estalvis per la jubilació", lamenta Sergi López.
Una de les demandes històriques dels veïns, que es va acordar amb l'anterior govern, era que no pagarien més per la urbanització que altres veïnats. López posa d'exemple el barri de Sant Joan de Mira-sol, on es va pagar entre 6.000 i 8.000 euros.
També destaca com hi ha gent que fa dècades que paga l'IBI sense rebre els mateixos serveis que altres ciutadans. "S'haurien pogut utilitzar aquests diners".
Replantejar el projecte
Projecte presentat de l'avinguda del Baixador
Per tot plegat, la proposta de l'associació és constituir una taula de diàleg i estudiar en detall el projecte i saber com es podria reduir el cost que han d'assumir els veïns. L'objectiu és que les quotes siguin inferiors als 20.000 euros.
Una queixa és que, segons expliquen, quan van proposar treure els bancs i altres elements de l'obra, se'ls va dir que l'estalvi seria només en la part de l'administració. És per això que volen conèixer en detall quins conceptes paguen els veïns i quins l'administració per poder reduir el cost.
Pendents de les llicències
Mentrestant, hi ha set veïns amb terrenys a la zona que no poden tirar endavant les seves obres perquè no es donen llicències. Segons l'Associació, disposen de diferents estudis legals que asseguren que, un cop aprovat el projecte d'urbanització, ja es podrien donar les llicències.
Però des de l'Ajuntament consideren que no es podran atorgar fins que no hagi finalitzat l'obra. Segons López, això implica que els veïns afrontin la negociació "lligats de mans", ja que tenen pressa per avançar en el projecte.
Demanda contra l'administració
L'Associació de Veïns del Baixador ha realitzat una enquesta entre els propietaris de l'avinguda. Un 48% dels enquestats reclamen una urbanització més simple, amb circulació normal però pacificada. En canvi, un 36% veu bé el projecte presentat. Un 15% no vol asfaltar.
D'altra banda, més d'un 90% volen reduir el cost o considera que els veïns no han de pagar res, encara que això suposi ajornar el projecte. A més, més d'un 88% dels veïns es planteja participar en una demanda conjunta contra l'administració.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.