Carme Delgado i Anna Valderrama a l'hort de l'escola Turó de Can Mates. FOTO: Artur Ribera

“L’hort és una excusa per transmetre molts valors”

Les escoles de Sant Cugat publicaran una secció setmanal al TOTper donar a conèixer els projectes del grup ESLV, el qual va néixer el 2007 impulsat des de l’Ajuntament i la UAB

Your browser doesn't support HTML5 video

L'educació agroambiental s'està consolidant a les escoles. FOTO: Artur Ribera
Carme Delgado, mestra, i Anna Valderrama, educadora agroambiental, són treballadores del Turó de Can Mates, una de les escoles que formen part del grup que treballa des de l’agroecologia escolar. Les activitats que duen a terme al seu hort amb els alumnes són part dels continguts que veurem a la nova secció del TOT.

Fa 6 anys que des de les escoles es treballa l’educació per la sostenibilitat basada, principalment, en els treballs que fan els alumnes des dels horts. Ara és moment de compartir-los amb Sant Cugat.

Què trobarem a la nova secció del TOT?
C. D.: El que volem és, a través d’articles, apropar i donar a conèixer totes les activitats que es treballen des del grup Educació per la Sostenibilitat al Llarg de la Vida (ESLV), ja sigui a través d’experiències o de processos tècnics que siguin importants de comunicar, però sempre en relació amb l’agroecologia escolar.

Un exemple?
A. V.: Es publicaran projectes que s’estan fent des de les escoles com, per exemple, conrear plantes aromàtiques, algunes indicacions de conreu, conservar els aliments, elaborar productes com colònia, etc.

En què es basa el projecte municipal ESLV?
A. V.: El grup de mestres i educadors, juntament amb l’associació d’agroecologia L’Ortiga i Can Coll, ens reunim mensualment a un escola i a partir d’aquí fem una primera visita a l’hort, on intercanviem experiències, ens assessorem, preparem algun tipus de formació, etc.

D’on va venir la idea de publicar tot el que feu?
C. D.: Ja fa sis anys que estem treballant i, en la majoria de vegades, a les trobades no cabem tots. Estem en un moment de consolidació i pensem que és necessari fer arribar el treball que fem des d’un mitjà com el TOT.
A. V.: És un bon moment perquè l’agricultura ecològica urbana està tenint la seva importància. I això, en part, ve del treball que es fa des de les escoles. Estem tenint resultats amb els nens ja que és una activitat que esperen. També tenim el retorn dels pares perquè ens pregunten què aprenen.

“La finalitat de la nova secció del TOT és informativa i formativa per tot Sant Cugat ”

Alguna anècdota?
A. V.: Recordo una vegada que uns pares ens van comentar que el seu fill els havia dit que havia menjat pastanagues negres i els havia preguntat com era possible. O bé, que havien provat els tomàquets que plantem i els agradaven molt i volien saber quines llavors utilitzàvem.

Quina és la finalitat d’aquests articles?
A. V.: Principalment, serveixen per informar des de l’experiència, per exemple, de les plagues que podem trobar als horts urbans. Aquestes vivències poden venir tant de la gent que té hort a casa com dels alumnes que participen en les activitats a l’escola. La finalitat és informativa i formativa.

Què els aporta l’educació agroambiental als nens?
C. D.: És important educar els nens al costat de la natura. Precisament, quan ens van oferir el projecte al Turó de Can Mates, teníem la part de l’hort ocupada i vam anar als horts urbans de Can Mates que els duien els jubilats. La convivència i la complicitat que es va establir entre els nens i les persones grans va ser molt maca.

Què van aprendre?
C. D.: En aquell moment patíem sequera i vam reconduir les activitats a fi d’adaptar-nos a aquella situació: van aprendre a reciclar aigua. A més, en el projecte participaven els pares i els alumnes. El que és important és saber-se adaptar i reinventar-se en el moment en què es viu.

Actualment, amb la crisi, la cosa deu canviar...
C. D. : Oi, i tant! Cada escola ha presentat un projecte per poder tirar-lo endavant com, per exemple, treballar i plantar unes parcel·les perquè els nens puguin col·laborar amb el menjador social El Recer.

En definitiva...
A. V.: Són activitats creatives en què convivim amb la natura, treballem valors ja que els nens dediquen temps a una cosa que després no menjaran, treballem en equip, aprenem a tenir paciència, etc. L’hort és una excusa per transmetre molts valors.