A Can Sant Joan no hi ha carrils bici FOTO: Artur Ribera

La mobilitat difícil

Més de 15.000 persones treballen o estudien al Parc d’activitats econòmiques de Can Sant Joan. Això provoca que cada dia s’hagin de desplaçar a una zona que ara per ara no té carril bici i que en alguns punts no té ni tan sols voreres

Les poques voreres que hi ha són estretes i poc amables FOTO: Artur Ribera
Els accessos a Can Sant Joan són inaccessibles a peu FOTO: Artur Ribera
Afinals de setembre, una carta al Diari de Sant Cugat alertava d’un vell problema de mobilitat a la ciutat. Els accessos al Parc d’Activitats Econòmiques de Can Sant Joan i la mobilitat interna es fa molt difícil tenint en compte que les infraestructures no són suficients, sobretot per a vianants i ciclistes. Segons publica el mateix Diari de Sant Cugat la carta anava signada per Martí Rius i 35 persones més, i en aquesta es denunciava que si no és amb vehicle de quatre rodes és molt difícil accedir de manera segura a la zona. El Polígon Can Sant Joan, on hi treballen o estudien més de 15.000 persones, queda unit al barri de Volpelleres de Sant Cugat per l’avinguda de la Clota, on actualment només s’hi pot passar amb cotxe, i “qualsevol altra opció és perillosa i té un ús marginal”. La manca de carril bici també afecta les altres entrades al sector, com el pont que uneix l’estació amb el CAR i l’escola Viaró. Aquest, a diferència de l’altre pont que creua l’AP-7, té voreres i unes condicions més decents.

Segons aquests veïns de Volpelleres, a causa d’aquests problemes de mobilitat “moltes famílies s’han hagut de comprar un cotxe només per recórrer uns centenars de metres al dia”. La protesta ciutadana també recorda que aquesta via és competència del Ministeri de Foment,però que recentment s’ha donat llum verda al consistori perquè ho arregli l’Ajuntament de Sant Cugat. L’impulsor de la carta, Martí Rius, assegura que tant l’Associació de Veïns de Volpelleres com l’escola Thau han donat suport a la petició de millores. Volpelleres és un barri que cada cop guanya més habitants i molts d’aquests porten els seus fills a les escoles de Sant Joan o van a treballar a les moltes empreses que hi ha en aquest parc d’activitats econòmiques.

A banda de la dificultat per accedir caminant, la població de la zona fa que cada matí es col·lapsin les entrades des de l’autopista i Sant Cugat ja que el volum de persones que s’hi desplacen cada matí per treballar o estudiar és molt significatiu. Això provoca que en diversos punts, sobretot rotondes i accessos a escoles, s’hagin de desplaçar cada matí diversos agents de la policia municipal. La sortida, en canvi, és diferent perquè no tothom torna a casa a la mateixa hora. El buidatge de Can Sant Joan es fa de manera escalonada i sense provocar congestions com les que hi ha cada matí de 8.30 a 9.00 hores.

La protesta des d’HP
La responsable de comunicació de Hewlett Packard Sant Cugat, Eva Blanco, també porta molts anys fent front a aquest problema. “Demanem que s’adeqüin les necessitats viàries bàsiques. Penseu que a l’hivern, a les 18.00 hores ja és fosc i el camí des d’HP a l’estació no té voreres ni il·luminació en molts punts”. Blanco també subratlla que la vegetació s’ha menjat part de les poques voreres que hi ha, fent encara més difícil desplaçar-se a peu per la zona. Les empreses entenen el problema i estan disposades a posar-hi de la seva part. “Ens vam oferir juntament amb Roche i altres empreses a finançar part del cost de posar voreres i il·luminació, però l’Ajuntament no ha fet cap pas”, manté Eva Blanco. Segons ella, l’Administració pública és la que ha de posar la infraestructura bàsica i això passa per unes condicions adequades de mobilitat i un manteniment de jardineria. A Sant Joan hi ha empreses amb àmplies plantilles com Roche, Banc de Sabadell, Cirsa, Grifols, Nespresso o iGuzzini.

L’escola també es mulla

“Estic segur que si tinguéssim un carril bici, molts professors i alumnes grans vindrien a l’escola amb bicicleta”. Aquesta és l’opinió del director de l’escola Thau, Ricard Bahi, que admet que, quant a embussos matinals, el seu col·legi queda més protegit per estar molt a prop de les entrades al polígon. En el que sí que coincideix amb els seus veïns d’HP és en l’estat de la rotonda que uneix Sant Joan amb Volpelleres a l’altra costa de la B-30. “S’ha d’intentar fer d’aquest accés un zona més pràctica i amable. És un indret poc cuidat i incòmode per als vianants”. Bahi també critica la il·luminació assegurant que la poca llum que hi ha en aquest racó de la ciutat quan se’n va el sol és la que fan les empreses, escoles o edificis que hi ha. Cal tenir present que, a banda de l’escola Thau, a Can Sant Joan hi ha cinc centres docents més: el Viaró, l’Àgora, el Pureza de María, l’Escola Japonesa i la Universitat Gimbernat.

L’Ajuntament evita pronunciar-se
Malgrat ser requerit pel Diari de Sant Cugat, el regidor de Seguretat i Mobilitat, Jordi Puigneró, s’ha negat a respondre les qüestions sobre el tema. Segons ha informat el consistori a través del seu Departament de Premsa, tant aquest com d’altres problemes similars de la ciutat seran abordats amb profunditat de cara a l’aprovació del Pla de mobilitat de Sant Cugat. Aquest document, que es va començar a treballar fa més 6 anys, està previst que s’aprovi abans d’acabar l’any. Entre d’altres aspectes, el Pla de mobilitat està cridat a resoldre els problemes de convivència entre les bicicletes, els vehicles privats de motor, el transport públic i els vianants. Tot això contextualitzat en la necessitat de noves infraestructures a la ciutat i vinculat a un dels aspectes que més preocupen a la ciutadania: l’aparcament. El Pla de mobilitat té un procés participatiu perquè la ciutadania es pronunciï directament i mitjançant Internet sobre el futur de la mobilitat de la ciutat. Al portal www. mobilitatsantcugat.cat s’ha penjat una enquesta virtual en què tothom pot donar la seva opinió sobre aquest tema. També es farà un taller públic sobre la qüestió a la Casa de Cultura el dissabte 27 d’octubre al matí.